Tilke sa bráni: Nemôžeme postaviť desať Red Bull Ringov
Okruhy z pera dvorného dizajnéra Formuly 1 Hermanna Tilkeho nie sú medzi fanúšikmi zrovna najobľúbenejšie. Sťažujú sa na to, že jeho výtvorom chýba charakter a každoročne na nich sledujeme len akési procesie. Tilke túto kritiku sčasti aj berie, na druhej strane však pripomína, že pri každom okruhu treba brať do úvahy okolnosti, za akých vznikal, a ktoré mu zväzovali ruky.
Vcelku zaujímavá sezóna 2020 sa skončila pekelnou nudou — ostatne, ako aj po iné roky. Spojené arabské emiráty sa totižto s Formulou 1 dohodli na tom, že oni každoročne uzavrú šampionát Formuly 1 namiesto obľúbeného Interlagosu. Uzatvárajú ho však driemotami. Samozrejme, výmenou za poriadny balík peňazí.
V doterajšej histórii okruhu Yas Marina sme zažili azda len dve vzrušujúce veľké ceny. V roku 2010, keď sa Fernando Alonso márne snažil predbehnúť Vitalija Petrova, a na konci sezóny 2016, keď Lewis Hamilton úmyselne spomaľoval Nica Rosberga, čím chcel pomôcť autám za ním, aby ho predbehli. Ani napriek Hamiltonovým zásahom to tretí Vettel nedokázal.
Hermann Tilke v rozhovore pre Der Standard vysvetlil, že sa na jednotlivých okruhoch treba pozerať aj na požiadavky organizátora a obmedzenia, ktoré mu nedovolili navrhnúť okruh celkom podľa seba.
“Yas Hotel, ktorý bol spojený s okruhom, mal 200 izieb,” vysvetľuje dôvod, prečo okruh Yas Marina vyzerá tak, ako vyzerá, Tilke. “Ale deväť mesiacov pred dokončením prác sa zrazu hovorilo o tom, že by mal byť dvakrát taký veľký. Potom sme teda ten istý hotel postavili opäť a umiestnili ho k vode.”
“V skutočnosti mala byť súčasťou okruhu aj časť mesta, ale toto sa už nikdy nezrealizovalo. Preto sme sa však nemohli hrať so sklonom zákrut, čo by trati pridalo úplne inú dynamiku,” skonštatoval 65-ročný Nemec.
Niektoré okruhy, ktoré kompletne navrhol alebo redizajnoval Hermann Tilke, sa však vydarili. Spomeňme si na Turecko či na Red Bull Ring. Na druhej strane tu však máme aj také Soči. Práve Soči rovnako ako Yas Marina podľa Tilkeho utrpelo na tom, že vznikalo v stiesnených podmienkach.
“Nič ako dokonalá trať neexistuje, ani každý futbalový zápas nie je vzrušujúci. Niektoré okruhy majú tendenciu vytvárať nudné preteky, iné o niečo vzrušujúcejšie,” ďalej hovorí Hermann Tilke. “Dobrým príkladom je Red Bull Ring v Spielbergu. Má dobrú dynamiku a je ideálny na predbiehanie. Preteky sú tam častokrát vzrušujúce.”
A čo to Soči? “Soči prináša nudné preteky, to je pravda. Je osadený do stredu olympijského parku a postavený ako mestský okruh. Nemali sme veľa priestoru, olympiáda mala vtedy prioritu. Nebol to jednoduchý projekt.”
Tilke zastáva názor, že pri príprave okruhov je dôležité vytvoriť “úseky, ktoré vyzývajú k chybám”, ak chceme vidieť viac predbiehania. Možno aj preto majú mnohé z jeho zákrut negatívny sklon, teda sa zvažujú smerom na vonkajšok zákruty. Nevýhodou takýchto úsekov je fakt, že cez ne vedie len jedna ideálna stopa.
“Vo Formule 1 je to ťažké, keďže v nej sedia tí najlepší piloti sveta,” poznamenal na margo toho, ako úspešné sú úseky, ktoré majú pre pilotov predstavovať výzvu a oni v nich robiť chyby. “V piatok robia chyby, ale v nedeľu prakticky žiadne. Majú tých najlepších technikov, nuž a úlohu hrajú aj mnohé iné faktory ako opotrebovanie pneumatík.”
Tu by sa Tilke mohol inšpirovať v Mugelle. Prvá zákruta nie je veľmi ostrá a skláňa sa smerom dovnútra. Hoci sme pred VC Toskánska očakávali, že predbiehanie bude na tejto trati takmer nemožné, vďaka sklonu trate v prvej zákrute sme videli veľa tesných súbojov.
Netradičné prírastky v tohtoročnom kalendári — Mugello, Portimao, Istanbul Park — oživili podľa mnohých jednotvárnu sadu okruhov, na ktorých sa jazdí. Podľa Tilkeho je síce pravda, že niektoré úseky sú si dosť podobné, no nie celé trate.
“Dlhé rovinky a za nimi ostré zákruty používame na to, aby sme vytvorili príležitosti na predbiehanie,” opisuje jeden z tradičných prvkov Tilke. “Ak sa pozeráte na takéto úseky, tak áno, sú si podobné. Keď však začnete porovnávať celé okruhy, tak už nie. Charaktery majú úplne odlišné. Nemôžeme postaviť desať Red Bull Ringov len preto, že to tam tak dobre zafungovalo.”
- Značky
- Hermann Tilke