logo F1online.skF1online.sk

Monacké novinky: Ako sa dá “vybabrať” s novým pravidlom o dvoch zastávkach v boxoch?

Max Verstappen, po štarte VC Monaka 2023
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala22. 5. 2025

Klenot v kalendári Formuly 1. Tak sa hovorí prestížnemu Monaku, ktoré je každý rok plné svetových celebrít, športových hviezd, drahých jácht a milionárov, no akcia na trati sa tomuto prepychu ani zďaleka nedokáže vyrovnať. F1 sa preto rozhodla zaviesť nové pravidlo, no ani to nie je nepriestrelné.

Už od zimnej prestávky sa orgány FIA a FOM zamýšľali, ako zatraktívniť Veľkú cenu Monaka. Tá minuloročná bola obzvlášť nezáživná, keď ani zastávky v boxoch neokorenili jej priebeh. Všetci si splnili povinnosť nasadenia dvoch rôznych pneumatikových zmesí už krátko po štarte počas červenej vlajky, a zvyšok pretekov odjazdili vo vláčiku.

Riešením by bola úprava okruhu, aby v Monaku vznikli miesta vhodné na predbiehanie, no kým kompetentní nájdu odvahu na tento krok, rozhodli sa pre alternatívu: Počas tohto a len počas tohto víkendu sú tímy (v podstate) povinné absolvovať dve zastávky v boxoch.

Zmení to monackú nudu? To sa ešte len dozvieme, no už teraz poznáme pár spôsobov, ako toto pravidlo takpovediac “znásilniť”.

Ako fungujú povinné dva pitstopy?

Pravidlá v skutočnosti neprikazujú jazdcom absolvovať dve zastávky ako také. Namiesto toho musia počas veľkej ceny “použiť aspoň tri sady pneumatík”, pričom musia siahnuť po “aspoň dvoch rôznych zmesiach”. Preteková stratégia teda môže vyzerať soft-medium-soft, ale nie soft-soft-soft.

Ak bude v pretekoch pršať a jazdci nasadia gumy do dažďa, nemusia sa držať podmienky dvoch rôznych zmesí. Stále však bude platiť podmienka troch rôznych sád. Vyhovujúca bude napríklad stratégia inter-inter-inter.

Nemôžeme však vylúčiť, že ani túto nedeľu neuvidíme riadne “zastávky v boxoch”. Tímy majú stále povolené meniť pneumatiky počas červenej vlajky — ak budú v pretekoch dve červené vlajky a piloti vymenia gumy pri oboch, povinnosť budú mať splnenú.

Aké hrozia jazdcom tresty?

Ak pilot nesplní pravidlo troch pneumatikových sád a odjazdí sa celých 78 kôl, v nedeľu bude diskvalifikovaný. Mohlo by sa však stať, že by ich nestihol nasadiť, ak by boli preteky prerušené a nemohli by byť už reštartované. V tom prípade sa jazdcovi pripočíta trestných 30 sekúnd za každú sadu, ktorú nepoužil.

Ak obul len jednu sadu, k výslednému času sa mu priráta 60 sekúnd. Ak stihol nasadiť len dve sady z predpísaných troch, tak mu FIA uloží trest v podobe 30 sekúnd.

Ako vybabrať s pravidlami?

V pravidlách je definované, čo to znamená, že pilot “použil” danú sadu pneumatík. “Pneumatiky nasadené v boxovej uličke budú považované za ‘použité’, keď transponder monopostu ukáže, že s týmito pneumatikami opustil boxovú uličku.”

Povinnosti použitia troch rôznych sád sa teda nedá vyhnúť napríklad tým, že by mechanici v boxoch vymenili jazdcove pneumatiky za druhé, počkali dve sekundy a vymenili mu ich za tretie. Podľa vyššie spomenutého pravidla by sa “druhá sada” z tejto trojice nepovažovala za použitú.

Na druhej strane nič nebráni tímom využiť spomínané dve červené vlajky a de facto nenavštíviť boxy ani raz. Takisto je možné vyčkávať na fázy VSC a SC, alebo zastaviť v dvoch kolách po sebe. To môže byť veľmi výhodné počas výjazdu riadneho bezpečnostného vozidla.

Ak počas výjazdu safety caru pilot prezuje, nič mu nebráni v ďalšom kole prezuť zas. Síce sa zaradí na chvost štartového poľa, ale vďaka fáze SC sa bude môcť dotiahnuť tesne za posledného jazdca vo formulovom pelotóne. Každá ďalšia zastávka súperov po reštarte mu môže pripísať jednu priečku k dobru.

Pre pretekárov z druhej desiatky by za istých okolností mohlo byť výhodné splniť si povinnosť hneď po štarte pretekov — pilot môže zastaviť už na konci prvého kola, prezuť a dostať sa do čistého vzduchu, v ktorom by bol oveľa rýchlejší ako zvyšok vo vláčiku. Na rozdiel od jazdcov pred sebou by mal povinnosť zastaviť už len raz, zatiaľ čo ich by stále čakali dva pitstopy.

Na druhej strane, keď takýto odvážlivec po zastávke dobehne posledných jazdcov, môže pokojne zastaviť opäť, aby sa do čistého vzduchu vrátil a pridával ďalšie fialové časy. Pripomeňme, že táto stratégia so sebou prináša riziko. Ak sa neutrálna fáza začne krátko po pitstope, stratené pozície sa mu zrejme nevrátia. Na chvoste poľa však treba byť odvážny, ak je cieľom zisk bodov.

Nuž a v neposlednom rade sa stajne môžu rozhodnúť prikázať jednému svojmu pilotovi, aby to “zahral na Magnussena”, ktorý vlani v Džidde slimačou jazdou pomohol kolegovi Hülkenbergovi zastaviť bez straty pozícií.

V Monaku by sa dalo ešte ľahšie zdržovať zvyšok poľa za sebou, aby mal jeho tímový kolega vpredu dostatočný náskok na zastávku v boxoch a nestratil pozície. Keďže v úzkych uličkách sa nedá predbiehať, ani keď strácate päť sekúnd na kolo, tím prakticky o nič neprichádza. Teraz to stačí zopakovať dvakrát a prvý pilot z dvojice má podmienku splnenú.

Súvisiace články

Diskusia