logo F1online.skF1online.sk

Udržateľné palivá budú drahšie, než sa čakalo

Kuan-jü Čou, palivová nádrž, otvor
© DPPI/Sauber Media Hub
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 12:09

Pred sezónou 2026 budú musieť tímy siahnuť hlbšie do vrecka, než pôvodne predpokladali. Ukazuje sa totiž, že prechod na čisté biopalivá bude oveľa drahší. V padoku už teraz počuť hlasy o tom, že tieto náklady by mali byť zohľadnené v rozpočtovom strope.

Výrobcovia palív musia pre rok 2026 vyrobiť stopercentné biopalivá, čo je veľký skok v porovnaní so súčasnosťou, keď tímy do svojich monopostov tankujú len palivá E10 s desaťpercentnou zložkou etanolu. Prechod bude nákladný. Za ekológiu sa platí aj vo Formule 1.

Aj táto téma sa rozoberala na poslednom zasadnutí Komisie F1. “Otvoril ju jeden z výrobcov pohonných jednotiek,” potvrdil Christian Horner. “Pre nás osobne to však nie je problém.”

Je možné, že v roku 2026 sa nedočkáme už len súboja aerodynamikov a výrobcov pohonných jednotiek, ale oveľa väčšiu úlohu budú mať aj dodávatelia palív. Netreba zabudnúť na obavy spojené s navýšením výkonu elektrickej časti motora. Ak bude v palive viac využiteľnej energie pre spaľovací motor, tím získa nemalú výhodu.

“S týmito udržateľnými palivami, ktoré sme zaviedli, sú spojené veľké náklady na vývoj. Možno by sme do budúcnosti mali vyčleniť istú časť rozpočtu na tento účel. Palivo bude potenciálne jedným z najväčších rozdielových prvkov a zdá sa, že výrobcovia palív sa v tom veľmi angažujú,” prezradil Horner.

Šéf Mercedesu Toto Wolff doplnil, prečo budú ekologické palivá také drahé. “Drahými ich robí to, že zelený musí byť celý dodávateľský reťazec aj všetka energia. Aby sme to dosiahli, potrebujeme ingrediencie istej špecifikácie, ktoré sú veľmi drahé.”

“Začína to byť oveľa drahšie, než si všetci mysleli. Musíme sa pozrieť na to, či by sme s tým vedeli niečo urobiť, aby sme znížili cenu paliva za liter,” avizuje spolumajiteľ strieborných šípov.

Súvisiace články

Diskusia