logo F1online.skF1online.sk

Kde berie Newey svoje nápady: Je to otravné, ale niekedy ma prepadnú aj uprostred noci

Adrian Newey
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala16. 2. 2025

Dovolenka Adriana Neweyho sa pomaly končí. Od marca začne naplno zarezávať v továrni Aston Martinu, čo znamená, že sa bude musieť vrátiť späť do svojho štandardného pracovného režimu, ktorý nie je ohraničený pracovnou dobou. Geniálny inžinier prezradil, že práca naňho striehne aj počas noci či pri venčení psov.

Odrobiť si osem hodín denne a až do ďalšej zmeny na prácu ani nepomyslieť môže byť oslobodzujúce. Taká však nie je práca inžiniera vo Formule 1 a už vôbec nie technického riaditeľa. Monoposty Adriana Neweyho by nezískali viac ako 200 víťazstiev, 14 jazdeckých a 12 konštruktérskych titulov, keby takto pristupoval k svojim povinnostiam.

O monoposte uvažuje s prestávkami takmer nepretržite. Inovatívne nápady, triky či šedé zóny v pravidlách sa mu totiž darí odhaľovať v priebehu celého dňa. Následne ich potenciálny prínos musí preveriť, na čo mu dnes poslúžia simulácie CFD či prepracované veterné tunely.

“Pochopiť aerodynamiku a prúdenie vzduchu je teraz oveľa jednoduchšie ako v minulosti, pretože CFD je skvelý nástroj na vizualizáciu,” povedal pre Auto Motor und Sport Adrian Newey. “Pozeráte sa teda na CFD, snažíte sa pochopiť štruktúru vírov, úbytok tlaku, rôzne tlakové zóny, a potom pracujete na niektorých detailoch a myšlienkach. Dosť často sa však zaseknem, tak sa od toho vzdialim. Vtedy mi môže skrsnúť nová myšlienka. Je to trochu otravné, ale niekedy aj uprostred noci!”

Také niečo si nikdy nenechal ujsť. “Zvykol som okamžite vstať a spísať si ju. Občas sa mi však stalo, že som sa ráno zobudil a pomyslel som si: To je teda somarina, nestálo to za to vstať a narušiť si tým nočný spánok. Teraz sa zvyknem prebudiť a poviem si: Ak je to dobrý nápad, ráno si naň spomeniem.”

“Toto používam ako taký prvý filter. Iné [filtre] sú skôr krátkodobé, napríklad sa idem prejsť, dať si kávu… Zdá sa mi, že je jednoduchšie sa od toho na chvíľu vzdialiť a potom sa k tomu vrátiť. Alebo sa vám také niečo môže stať v sprche, pri iných každodenných činnostiach. Tieto zvyknú byť iteratívne,” prezrádza, kde všade môže vzniknúť geniálna myšlienka a čo môže filtrovať tie bez dostatočného potenciálu. “Takéto prvotné nápady zvyknú byť o čosi voľnejšie, ale takmer vždy prídu nečakane; v sprche, pri venčení psov… Podvedomie ma nikdy neprestane udivovať — keď sa venujete činnosti, ktorá s tým vôbec nesúvisí, a odrazu vám niečo napadne.”

Getty Images/RB Content Pool

Veľkým zdrojom inšpirácie sú však aj riešenia konkurencie, ktorých inžinieri sa takisto podvedome venujú svojej práci aj vtedy, keď nie sú vo svojej kancelárii či na okruhu. Newey následne tieto nápady zvykne čerpať priamo na štartovom rošte, kde sa prechádza so svojím červeným zápisníkom a podchvíľou si doň niečo zaznamenáva.

“Mám ho na to, aby som sa pozrel, čo robia ostatní,” prezrádza Newey. “Občas to prinesiem chlapcom do továrne a poviem im: Pozrite, toto som si všimol, mohlo by sa oplatiť to skopírovať, poďme sa pokúsiť nasadiť to na naše auto.”

“Inokedy to využijem inak a poviem im: OK, oni sa vybrali týmto smerom, čo sa tým snažili dosiahnuť?” zvykne sa spýtať svojich kolegov z technického oddelenia. “Zaujíma ma skôr, čo sa niekto snaží dosiahnuť, aký má cieľ, ako nejaký špecifický detail toho, ako sa im to podarilo dosiahnuť.”

Súvisiace články

Diskusia