logo F1online.skF1online.sk

Marshall: Fanúšikovia Red Bullu sú fanúšikmi súčasnosti, v McLarene je to o histórii

McLaren MCL38 – technika – predné krídlo a odkaz Senna
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala14. 2. 2025

Keď sa povie Formula 1, aj absolútnym motoršportovým neznalcom zídu na um mená ako Michael Schumacher, Ayrton Senna a spomedzi tímov Ferrari či McLaren. Rob Marshall sa vlani s nadšením stal súčasťou historického tímu, ktorý ho zaujal nielen ponúkanými kariérnymi možnosťami, ale aj svojím dedičstvom, s ktorým sa v efjednotke môže porovnávať len máločo.

Rob Marshall celých sedemnásť rokov pracoval na tom, aby sa Red Bull stal vo Formule 1 veľkým pojmom. Aj s jeho pomocou dosiahol fenomenálne úspechy a najmä trinásť majstrovských titulov, no napokon dospel k rozhodnutiu, že nastal čas zmeniť dres.

V rozhovore pre gpblog.com prezradil, prečo sa mu prestup do McLarenu páčil aj z pohľadu fanúšikovského záujmu. “Pracovať môžete ísť niekam len vtedy, keď niekto chce, aby ste tam pracovali. To je jedna vec,” rozhovoril sa Rob Marshall, ktorému je jasné, že v prvom rade McLaren musel chcieť jeho, nebolo to naopak.

To sa britskému inžinierovi páčilo — nezaujímal sa oňho žiaden štatista z chvosta roštu. “Lichotí vám, keď vás niekto požiada, aby ste preňho pracovali. Keď sa však pozriete na štartový rošt, tak len pár tímov má skutočnú, dlhú a riadnu históriu. Ferrari jej má na rozdávanie, rovnako McLaren a rovnako Williams.”

“Myslím si, že Alpine má na to našliapnuté, ale ich organizácia zmenila meno toľkokrát…” pripomenul farebnú minulosť francúzskej stajne. “Aj tak je tu len pár mien, ktoré dlhý čas bojovali na popredných priečkach vo svete motoršportu. Farby trička si menia dosť často, ale venujú sa tomu už dlhý čas.”

K týmto celkom patrí aj Marshallov súčasný zamestnávateľ. Poukazuje zároveň na to, že medzi podporovateľov stajne z Wokingu patria aj formuloví pamätníci, alebo mladí diváci, ktorí si študovali históriu efjednotky a McLaren sa im zapáčil.

“McLaren má meno, [slávnych] jazdcov, ktorí pretekali za McLaren, históriu, kontroverzie,” vyratúva Rob Marshall. “Veľa ľudí patrí medzi fanúšikov McLarenu. Keď sa ich spýtate, prečo fandia McLarenu, povedia, že kvôli Sennovi a Prostovi, alebo kvôli Häkkinenovi. Nepovedia nutne, že kvôli Landovi alebo Oscarovi.”

“Napríklad fanúšikovia Red Bullu sú fanúšikmi súčasnosti,” pokračoval vo svojom porovnávaní. “Ak sa spýtate fanúšika Red Bullu, prečo teraz fandí Red Bullu, trochu neférovo sa ich nenájde veľmi veľa, ktorí by povedali ‘kvôli Vettelovi alebo kvôli Maxovi’. Nielenže ich história nie je taká dlhá a rozmanitá, ale ani sa nikomu nezdá byť dôležitá, aj keď v nedávnej minulosti boli fenomenálni.”

Mercedes pretekal vo Formule 1 už v rokoch 1954 a 1955, keď s ním Juan Manuel Fangio získal dva tituly, ale za historický tím ho nemožno považovať. “Myslím si, že v prípade Mercedesu platí to isté [ako pri Red Bulle]. Mercedes má fantastickú nedávnu históriu, ale ľudia sa na Mercedes nepozerajú s rovnakým sentimentom ako na Williams, aj keď Williams bol v posledných rokoch výkonnostne tak trochu stratený.”

“Veľa ľudí miluje Williams a veľa ľudí by chcelo, aby sa Williamsu darilo — vrátane mňa. Motoršport by bol na tom lepšie, keby sa Williamsu lepšie vodilo. Williams sa zlepšuje, čo je dobré. Nechceme však, aby sa zlepšili až príliš,” pousmial sa Marshall šibalsky, “len o trochu. Ja by som však radšej pretekal vo Williamse ako v nejakom tíme, na ktorom až tak nezáleží. Ak bojujete proti Williamsu a Ferrari, tak to je fantázia.”

Súvisiace články

Diskusia