Lambiase o spolupráci s jazdcom: Počas pretekov mu treba byť podriadený

Dobrá chémia medzi jazdcom a jeho pretekovým inžinierom môže rozhodnúť a rozhoduje o výsledkoch veľkej ceny. Uvedomuje si to aj Gianpiero Lambiase, pretekový inžinier Maxa Verstappena, a vysvetľuje, ako počas súťažného víkendu pomáha svojmu zverencovi dostať sa čo najbližšie k víťazstvám.
Po rozchode Lewisa Hamiltona s Peterom Bonningtonom je duo zložené z Maxa Verstappena a Gianpiera Lambiaseho azda najlepšie fungujúcim v štartovom poli. Občas to aj medzi nimi vo vysielačke iskrilo, keďže ani Lambiase sa nebojí povedať jazdcovi svoje, no každý pretekový inžinier musí vedieť, kedy si také niečo môže dovoliť.
Vhodným príkladom má byť Veľká cena Brazílie, ktorú Max Verstappen vyhral po štarte zo sedemnásteho miesta, a ktorá bola na nedávnom odovzdávaní cien Autosportu zvolená za Moment roka 2024. Podľa Gianpiera Lambiaseho bolo životne dôležité zvoliť správny štýl komunikácie.
“Toto je vec, ktorú si musíte prirodzene uvedomovať, keď komunikujete s pilotom, ktorý preteká v rýchlosti 300 km/h a je pod veľmi veľkým tlakom,” hovorí Gianpiero Lambiase v rozhovore pre motorsport.com. Odporovať jazdcovi sa niekedy nemusí vyplatiť. “Aj keď tvoríme duo, myslím si, že si treba uvedomiť, že inžinier v danej chvíli musí byť voči jazdcovi podriadený. Vtedy to nemá zmysel riešiť, pretože veľmi rýchlo sa môžete ocitnúť v špirále smerom dolu.”
Pred pretekmi v Brazílii to nevyzeralo vôbec dobre. Lando Norris štartoval z pole position, zatiaľ čo Max Verstappen po kvalifikačnej červenej vlajke Lanca Strolla a penalizácii sa postavil až do 17. boxu na štarte.
“V tej chvíli to bolo pre nás o minimalizovaní škôd. Samozrejme, v daždi sa vždy naskytne príležitosť a keď v aute sedí Max, všetko je možné,” pousmial sa 44-ročný rodák z Londýna, ktorý však až v neskoršej fáze pretekov začal veriť, že by Verstappen mohol skončiť na pódiu či nebodaj vyhrať. “V úvode pretekov sa veľmi rýchlo posúval. Videli sme, že strata na lídrov vôbec nerastie. Ak niečo, tak z nej začal ukrajovať a ja som vedel, že má dobré tempo, čo bolo pozitívne. Išlo len o to v správny čas prijať správne rozhodnutie, a aby Max robil správne veci a udržal to na trati.”
Chlieb sa začal lámať v čase zastávok v boxoch, keď sa boxový múrik a pilot musia dokonale koordinovať a cez svoju spojku — pretekového inžiniera — sa rozhodnúť, či zastavia a aké pneumatiky nasadia. “Potom prišiel jeden zlomový moment pretekov, keď sa rozhodol zostať na trati na intermediálkach, zatiaľ čo dvaja lídri zastavili po čerstvé sady. Toto mu dalo pozíciu na trati. Akonáhle sa po reštarte objavil za Estebanom, asi som už vedel, že v hre je aj pretekové víťazstvo. Toto bol kľúčový moment v bitke o šampionát.”
Lambiaseho úlohou bolo analyzovať spätnú väzbu od Maxa Verstappena a zachovať pokoj, čo sa v takej situácii ľahšie povie, než vykoná. “Dúfam, že som neznel pojašene. Na trati sme mali také podmienky, že sa intermediálky príliš neničili a neprehrievali sme ich. Mali sme dôkazy, ktoré naznačovali, že pneumatiky sú stále v dobrej kondícii. Vtedy šlo len o to, aby sme ďalej krúžili a nevyšli mimo trať.”
“Na margo zastavenia po intermediálky chcem povedať, že sme sa rozhodli, že to nie je vôbec v hre. Boli sme trochu prekvapení, keď dvaja jazdci na čele sa vzdali svojej pozície na trati, aby tak spravili. Nepoviem teda, že u nás všetko prebehlo pokojne, ale postupovali sme podľa našich procesov a napokon sme sa ocitli vpredu,” doplnil.