Marko má už len dva dôvody, prečo zostáva v F1: Max a zachovanie Dietrichovho ducha
Niektorí ľudia nikdy neodídu do dôchodku a budú pracovať až do smrti. Svojho času sa týmto prístupom hrdil Bernie Ecclestone, oficiálne sa na odpočinok nikdy nevydal Dietrich Mateschitz a podobnú túžbu raz vyslovil aj súčasný generálny riaditeľ McLarenu Zak Brown. Medzi „Matuzalemov“ sa radí aj Helmut Marko, ktorý pokračuje v kariére aj vo veku 81 rokov. Má na to vraj len dva dôvody.
Rakúsky veterán toho vo svete motoristických pretekov pochodil vskutku neúrekom. Bez zveličovania sa dá povedať, že tomuto športu obetoval celý život. Už neraz sa objavili náznaky či špekulácie, že by mal odísť do dôchodku, alebo že sa ho snažia vyhnať z Red Bullu. Vlani sa mal spor s najvyšším vedením rakúskej spoločnosti vyhrotiť do takej miery, že Max Verstappen sa mal vyhrážať vlastným odchodom v prípade, že Marka vyhodia.
Puto medzi poradcom Red Bullu a holandským šampiónom je nepochybne veľmi silné. Dá sa povedať, že po smrti Dietricha Mateschitza zostal Max Helmutovým posledným spojencom vnútri stajne. Zrejme by nás teda nemala prekvapiť Markova odpoveď na otázku, prečo zostáva súčasťou kolotoča Formuly 1.
„Pokračujem v tejto práci z dvoch dôvodov. Prvým je Max, druhým je zachovanie ducha Red Bullu a ducha Dietricha Mateschitza vnútri tímu,“ vyhlásil Rakúšan pre Formule1.nl. „Aspoň o to sa pokúšam, pretože nikto nemôže nahradiť Didiho.“
„Max je veľký talent a výnimočný človek. On je všetko, čo znamená Red Bull. Náš šéf vždy hovoril: ‚My nekupujeme hviezdy, my ich vytvárame.‘ Max je toho perfektným príkladom, je priamy, otvorený a skvelý športovec. Je radosť pracovať s človekom ako on,“ spieva ódy chvály na adresu svojho zverenca Marko, ktorý sa nijak netají pevným putom na holandského šampióna.
Ten je známy tím, že niektorých jazdcov má radšej než iných. Rakúšan nepatrí k ľuďom, ktorí by sa snažili zakrývať osobné sympatie či preferencie. Za tie roky nájdeme množstvo príkladov, keď mal dokonca aj vnútri garáže vlastného tímu svojho favorita.
„Nikdy som necítil taký blízky vzťah s jazdcom, to otvorene priznávam, aj keď som mal veľmi blízko aj k Sebastianovi Vettelovi. Som Maxov druhý otec? Haha, niečo také nikdy nepoviem,“ povedal so smiechom poradca Red Bullu.
„Viem však, že prvýkrát som s Maxom viedol vážny rozhovor, keď mal trinásť rokov. Zvyčajne sa s mladým jazdcom rozprávam desať až pätnásť minút, ale s Maxom to trvalo viac než hodinu,“ dodal Marko.