logo F1online.skF1online.sk

Briatore chce útok na titul: Alpine je v lepšej kondícii ako Renault, keď som v ňom začínal

Pierre Gasly
© Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala20. 1. 2025

Keď sa Flavio Briatore v roku 2002 chopil kormidla v Renaulte, stajňa vraj bola v “totálnom rozklade”. I napriek tomu sa mu v priebehu štyroch sezón podarilo získať majstrovský titul. Taliansky biznismen verí, že rovnaký príbeh by mohol napísať aj tentoraz. Alpine je podľa neho v oveľa lepšej kondícii ako pred rokmi Renault, a tak chce útočiť na titul už v blízkej budúcnosti.

“V roku 2027 musíme byť schopní zabojovať o majstrovský titul,” odkázal nový lodivod Alpinu Flavio Briatore v rozhovore pre Auto Motor und Sport.

Takýchto vyhlásení sme v minulosti počuli nespočetne veľa — v Renaulte, resp. v Alpine sa stalo akousi tradíciou, že si vedenie starostlivo pripravovalo plány s veľkolepými cieľmi a nebálo sa o nich hovoriť pred mikrofónmi.

Žiadne päťročnice či stopretekové vyhliadky sa však vo francúzskej stajni nenaplnili. Kľúčoví ľudia sa v nej menili spravila po roku, tí šťastnejší a o čosi úspešnejší po roku a pol. Flavio Briatore však verí, že pod jeho rukou sa všetko zmení.

Čerpať chce z bohatých skúseností, ktoré nazbieral počas svojho úspešného pôsobenia v Benettone, ale najmä v Renaulte. Keď sa prvýkrát stal súčasťou francúzskeho tímu, mal vraj pred sebou ešte viac práce ako dnes, a napokon projekt dotiahol k úspechom.

“Je to porovnateľné s rokom 2002, ale s Alpinom sme teraz v lepšej pozícii ako vtedy s Renaultom,” pustil sa do porovnávania Flavio Briatore. “Tím bol v roku 2002 v totálnom rozklade. Každý sa hádal s každým.”

Teraz v Alpine netreba robiť také veľké upratovanie. “S Lucom (de Meom, prezidentom Renaultu, pozn. red.) máme možnosť v horizonte troch až piatich rokov spraviť všetko, čo budeme chcieť.”

“Prvým krokom bolo zbaviť sa vlastného motora. To znamená, že sme sa rozlúčili s niečím, čo nás len stálo peniaze, ale nič nám neprinášalo. Mercedes nám v roku 2026 poskytne najlepší motor a najlepšiu prevodovku. Ak chceme vyhrať, 80 až 90 percent vašich komponentov musí byť najlepších. Nepotrebujete si so sebou niesť žiaden hendikep,” vysvetlil jedno z najdôležitejších rozhodnutí tímu z uplynulého roka.

Flavio Briatore (Martin Trenkler)

Ďalším dôležitým rozhodnutím bolo angažovanie nového šéfa tímu Ollieho Oakesa, ktorý úspešne viedol stajňu v juniorských šampionátoch. Briatore tvrdí, že on sám o post šéfa tímu nemal záujem. “A načo? Bol som ním už dosť dlho. Ja sa chcem starať o celkový obraz a nie tráviť každý deň v továrni v Enstone. Ja zastupujem nášho prezidenta Lucu. Nepotrebujem žiaden titul, aby som to robil. Každý vie, že to ja tu prijímam rozhodnutia. Šéfa tímu a technického riaditeľa potrebujete na to, aby ich zaviedol do praxe.”

Dôležitý bude cieľ, ale aj to, čo sa bude diať na tejto ceste. “My musíme vychovať nového Rossa Brawna, Roryho Byrna a Pata Symondsa. Medzičasom už každý vidí svetlo na konci tunela. S motorom Mercedesu máme vybudovaný základ na vyhrávanie. To je našou misiou, nie len sa voziť po okruhu.”

Demokratický diktátor Briatore

Fakt, že Flavio Briatore bol úspešný v minulosti, automaticky neznamená, že sa mu to podarí zas. Recepty na úspech sa však za posledných 20 rokov nezmenili, myslí si 74-ročný rodák z Verzuola, ktorý svoj manažérsky štýl popisuje ako “demokraticky diktátorský”.

Bez zbytočného politikárčenia, ktorého bolo v Alpine v posledných rokoch až-až, bude platiť jednoduché pravidlo: Kto nebude podávať dostatočné výkony, poletí. “Potrebujeme mať správnych ľudí na manažérskych pozíciách. Vo svojej oblasti si môžu robiť, čo chcú, pokiaľ majú výsledky. Ak nie, tak do toho vstupujem ja. Ja som demokratický diktátor. Ľuďom verím, kým mi túto dôveru opätujú. Ak sú slabí, vymením ich. Zlí ľudia infikujú každého, kto pracuje pod nimi. Oni si potom hovoria: Prečo by som mal pracovať pre niekoho, kto je horší ako ja?”

S takýmto prístupom štartuje novú éru stajne — a s vierou, že staré recepty sa opäť ukážu ako funkčné. “Úspešné modely prežijú skúšku časom. Ako manažér musím mať istotu, že každý v tíme chápe, o čo tu ide. Každý musí pamätať na náš cieľ. Minulosť je súčasťou prítomnosti.”

S tým súvisia aj menej nápadné zmeny v továrni. “Preto som do vstupnej haly továrne v Enstone dal umiestniť majstrovské autá z rokov 1995 a 2006 a tiež všetky majstrovské trofeje, a dal som odtiaľ odstrániť minuloročné auto. Keď ľudia v pondelok prídu do továrne, uvidia, čo tento tím dosiahol, a to ich motivuje pracovať aj tie tri hodiny nadčasov. Keď sa dostaví úspech, už sa nepýtate, aký veľký je váš osobný príspevok.”

“Dnes je však rozdiel v tom, že tímy sú čoraz väčšie a míňajú viac peňazí. Musíte rozpoznať dobrých ľudí a dovoliť im rásť. Väčší tím znamená, že zodpovednosť za rôzne oblasti sa rozloží na viacero pliec.”

Z reštaurácie do tímu F1

Briatore sa po singapurskom škandále a nútenom odchode z Formuly 1 venoval gastropriemyslu. Začínal v ňom “od nuly” a dnes jeho sieť luxusných reštaurácií patrí k najväčším na svete s 1200 zamestnancami. Ako sám hovorí, teraz si už sieť “žije vlastným životom” a keďže on už nemal veľa na práci, rozhodol sa vrátiť do F1. Najskôr ako jej ambasádor, neskôr ako pravá ruka Lucu de Mea.

V minulosti boli tímy oveľa menšie a šéfovia tímov mali toho na zodpovednosti oveľa viac. Počet zamestnancov sa odvtedy zdvojnásobil či strojnásobil, a preto Briatoremu prídu vhod skúsenosti z jeho biznisu.

Riadiť 800 ľudí nepovažuje za problém. “Všetko závisí od manažérskeho tímu, ktorý pozostáva z možno 20 ľudí. V skutočnosti je to rovnaké ako v mojich reštauráciách — po svete máme 37 prevádzok. Produkt je iný, ale systém na výrobu dobrého produktu je zhodný s Formulou 1. Musíte nájsť najlepších ľudí na každé oddelenie, na technické oddelenie a do výroby. Technický riaditeľ má za úlohu všetko dať dokopy a dozrieť na konečný produkt.”

“Ja tu vidím veľký progres. Nálada a motivácia je dnes oveľa lepšia ako pred piatimi mesiacmi; stačí sa pozrieť na tváre ľudí v továrni. Cítite celkom iného ducha, než keď som začal. Ľudí motivujú dve veci: Peniaze a úspech,” rozhovoril sa Briatore.

Dosiahnuť úspech nebude ľahké a v časoch rozpočtového stropu sa Alpinu sotva podarí získať výhodu oproti ostatným tým, že ľuďom bude platiť viac. Súčasťou Briatoreho plánu je však aj dosiahnutie vysokej efektivity.

“Nemusíte byť géniom, aby ste si uvedomili, že Alpine bol na samom dne. Keď som sem prišiel, tím mal na konte dva body. Čo potrebujeme? Myslím si, že mám víťazný recept, na ktorý nám bude treba o 30 až 40 percent menej peňazí ako ostatným,” odkazuje biznismen, ktorého slová sa budú veľmi dobre počúvať generálnemu riaditeľovi. “V Benettone som mal o 50 percent menej peňazí [ako ostatní]. Tento tím poznám, a preto som sa vrátil. Nespravil by som to s nikým iným.”

2025: Alpine nesmie vypadnúť z prvej šestky

Úspech sa však vo Formule 1 buduje postupne. Ak chce Alpine v roku 2027 bojovať o majstrovský titul, aké sú jeho ciele pred nasledujúcou sezónou? Briatore si určil plán, ktorý vraj napreduje ešte lepšie, ako si spočiatku myslel.

Nečakal, že Alpine sa dostane na šieste miesto Pohára konštruktérov tak skoro. Podarilo sa to aj vďaka balíčku vylepšení, ktorý stajňa predstavila na konci roka. “Spravili sme veľký krok vpred a zlepšili sme sa na úroveň Haasu a Toro Rosso. To bol krok [zamýšľaný] pre rok 2025. Na pár pretekov v sezóne 2024 by to bolo zbytočné, takže ten bod sme si už splnili. Preto som inžinierom povedal: Nový balík nasadíme len v prípade, ak nám pomôže v budúcom roku.”

Ako teda vyzerajú ďalšie ciele? “Alpine musí byť v nasledujúcej sezóne vždy v prvej šestke [tímov], možno sem-tam získať pódium. Musíme vylepšiť naše auto, aby sme to dosiahli. To by malo byť možné. Z hľadiska aerodynamiky máme oveľa väčší manévrovací priestor ako Ferrari alebo McLaren.”

“V roku 2026 chceme byť na pódiu na 50 percentách pretekov. V tom prípade automaticky vyhráte jedny-dvoje pretekov. V roku 2027 musíme byť v pozícii zabojovať o majstrovský titul,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia