RB nakúpilo zavesenie od Red Bullu, ale zázrak sa nekonal. Mekies ho ani nečakal
Tím Racing Bulls sa stal „Haasom“ Red Bullu. Po rokoch nesmelej snahy o vlastnú cestu si napokon v Salzburgu uvedomili, že môžu „konsolidovať“ ešte rozumnejšie. Okrem toho, že predali právo na pomenovanie tímu, rozhodli sa pre nákup komponentov od Red Bullu.
Dominantná sezóna 2023 v podaní Red Bullu a rozhodnutie Racing Bulls využívať v roku 2024 všetky dôležité komponenty svojho materského tímu, vyvolali v radoch konkurencie obavy. Takto pred rokom sme často počúvali kritiku na adresu týchto dvoch tímov, ktoré čelili obvineniam zo zdieľania informácií.
Rok zbehol ako voda, ale ako vidíme, Racing Bulls sa ani náhodou nezaradili k špičke. Paradoxné je, že tento tím nezdolal ani Haas, ktorý zvolil rovnaký koncept a všetky diely kupuje od Ferrari. Všetci súperi očakávali monopost RB19 prezlečený v šate sesterského tímu, ale to sa nestalo.
„Začiatkom roka panoval určitý rozruch a ľudia zrejme mali pocit, že s nákupom prevodovky a zavesenia začnú nejaké kúzla,“ povedal pre Motorsport.com šéf stajne Laurent Mekies. „Tieto pravidlá však nie sú ničím novým. Sú napísané pätnásť rokov a nikdy ste nevideli, aby zákazník odrazu vystrelil do boja o titul, alebo sa pohyboval v najlepšej trojke. To sa skrátka nikdy nestalo.“
„Je to tak, ako to je. Lobovanie je súčasťou F1, ale podľa mňa tu dnes viac ako kedykoľvek predtým platí, že máte štyri top tímy a za nimi zvyšok sveta, pritom by som povedal, že práve zdieľanie komponentov tomu má zabrániť. Tieto pravidlá sú na to, aby sme mali dvadsať konkurencieschopných monopostov a vyrovnané pole. Myslím si, že v tomto smere sa nič nezmenilo,“ skonštatoval francúzsky inžinier.
„Očakávate od pravidiel pre rok 2026, že prinesú niečo iné? Nie, ak niečo očakávam, tak väčšie rozdiely medzi tímami na začiatku sezóny 2026, pretože také sú dôsledky nových pravidiel. Preto je správne čokoľvek, čo môže zabrániť takýmto rozdielom,“ dodal Mekies.
Jeho tím si v ostatnom období prešiel veľkými zmenami. Aerodynamický vývoj sa začiatkom tohto roka presunie do novej budovy v areáli Red Bullu v Milton Keynes. Tím už odoberá od svojho partnera všetko možné – prevodovky, predné a zadné zavesenie –, ale, ako povedal aj Laurent, zatiaľ sme neboli svedkami veľkej mágie. Výsledky Racing Bulls sú skôr sklamaním.
Práve nelichotivé výsledky v rokoch 2022 (deviate miesto) a 2023 (ôsme miesto) viedli k tomuto rozhodnutiu, ale k celkovej šiestej priečke a zisku 142 bodov z roku 2021 sa tím zatiaľ ani nepriblížil – v skutočnosti za posledné tri roky získal v súčte toľko bodov ako v sezóne 2021.
„Zaujíma fanúšikov, či si vyrábate vlastné prevodovky? Nie. Posuňme však myslenie o niečo ďalej. Je správne investovať také peniaze na vývoj prevodovky? Na čo? Myslím si, že išlo o správne rozhodnutie, ak sa pokúšame o udržanie výdavkov pod kontrolou a vytvorenie o niečo vyrovnanejšieho poľa,“ povedal Mekies.
„Myslím si, že to umožnilo zrod obchodných modelov, aký máme napríklad my alebo Haas, a existenciu tímov bez nutnosti zamestnať ďalších ľudí. Sme tím stredu poľa a máme viac ako 600 zamestnancov. Myslím si, že to stačí na prevádzkovanie dvoch áut,“ dodal boss Racing Bulls.