Náš progres v roku 2024 zostal neviditeľný, hovorí Vowles
Williams bol pred štartom minulého ročníka mnohými považovaný za čierneho koňa. Medzi rokmi 2018 a 2022 skončil tento tím štyrikrát na poslednom mieste Pohára konštruktérov, ale v sezóne 2023 sa pod vedením nového šéfa Jamesa Vowlesa vyšvihol na siedmu priečku a všetko sa zdalo byť na správnej ceste. Rok 2024 však priniesol katastrofu.
Williams skončil napriek niekoľkým dobrým zábleskom predposledný, mal problémy s druhým jazdcom a hlavne s obrovským počtom nákladných nehôd, ktoré pripravili stále jeden z najchudobnejších tímov na rošte o približne pätnásť miliónov dolárov. To vám pri rozvoji tímu, ktorý dobrých pätnásť rokov strádal, určite nepomôže.
Podľa slov bossa stajne je však najdôležitejšie, že tím pokračoval v „neviditeľnej“ práci. Investície vraj naďalej pritekajú a tím postupne zlepšuje svoje zázemie. V roku 2024 rozhodne prišiel o nezanedbateľné zdroje – v dôsledku nehôd i prepadu na celkové deviate miesto –, ale s hviezdnou jazdeckou dvojicou Sainz-Albon nespúšťa oči z cieľa.
„Najdôležitejší je veľký počet veľmi pozitívnych dielikov, ktoré vonkajší svet nevidí,“ vyhlásil šéf stajne James Vowles. „Môžem sa prejsť po budove a vidím excelentný tím s víťazným rodokmeňom, vidím zmeny v infraštruktúre, kultúre, ľuďoch a dokonca aj na obchodnom oddelení – je to nový svet.“
Nezabudnime, že James nezaháľa ani po personálnej stránke. Z Alpinu priviedol dvoch kedysi najdôležitejších mužov ich technického oddelenia, Pata Frya a Matta Harmana, hlavným inžinierom pre počítačovú vedu sa stal Fabrice Moncade z Ferrari a hlavným inžinierom Angelos Tsiaparas z Red Bullu. Všetko sú to dôležité posily pre tím, ktorý sa v týchto dňoch už naplno sústredí na vývoj nového monopostu pre rok 2026.
„Vždy som hovoril, že roky 2023, 2024 a 2025 predstavujú cestu. Je to pokrok, pričom výsledky na trati nebudú nevyhnutne odrážať veľké zmeny za oponou,“ povedal Vowles.
„Myslím si, že celkové deviate miesto odráža všetko, čo sme dosiahli? Nie. Získali sme dobré technologické zisky a budúcnosť skrýva niektoré naozaj skvelé veci. Na to som sa sústredil. Frustruje ma deviate miesto? Určite áno, pretože vždy chcem prísť na súťažný víkend a vyťažiť z neho maximum. To sa nám v tomto roku nepodarilo,“ pokračoval šéf Williamsu.
„Naozaj nám uškodilo dosť výrazné opotrebovanie dielov. Ublížila nám zmena našich technológií, ktorá spôsobila, že monopost sa nedostal na hmotnostný limit a my sme nemohli ukázať svetu, čo dokážeme,“ uviedol James.
Jeho tím pritom v priebehu uplynulej sezóny pravidelne dokazoval, že má na viac ako len deviate miesto a sedemnásť bodov. Doplácal však na omeškaný vývoj, nedostatočné výkony a chyby jazdcov a škody, ktoré v konečnom dôsledku spôsobili ďalšie omeškanie vývoja. Je to škoda, pretože v Grove mali na lepší výsledok.
„Zažili sme víkendy, keď ľudia mohli vidieť, že Williams sa viac-menej pravidelne môže dostávať do Q3, ale my sme to nezvládli. Z toho bude vždy prameniť frustrácia, ale tú prevyšujú pozitívne správy zo zákulisia. Jediný spôsob, ako to svetu skutočne môžeme dokázať, je pokrok v rokoch 2025, 2026 a 2027,“ odkázal Vowles.
- Značky
- James Vowles
- Williams