Postupne sa blížime tým smerom, vyhlásil šéf športového programu Toyoty o F1
Blíži sa do Formuly 1 ďalšia automobilka? V poslednom roku sa skloňovalo viacero špekulácií a zaznelo niekoľko mien. Zaujímavým prípadom je aj najväčší výrobca na svete, japonská automobilka Toyota, ktorá v uplynulom roku začala technologickú spoluprácu s tímom Haas. Podľa šéfa jej športového programu sa týmto firma „postupne blíži“ k plnohodnotnému návratu do najvyššej motoristickej triedy.
Továrenský tím japonskej automobilky opustil Formulu 1 na konci sezóny 2009, ale jej technologické centrum v Kolíne nad Rýnom vlastne nikdy nezastavilo svoju prevádzku. Nevyvíjali sa tu však len rýchle stroje Toyoty do iných sérií, ale tunajšie zariadenia využívali aj tímy Formuly 1.
Japonská automobilka koncom minulého roka oznámila spojenie síl s americkým tímom Haas. Spolupráca nezahŕňa len logá Toyoty na tímovom oblečení, ale Japonci sa budú podieľať na uskutočnení prvých testov so starým monopostom Haasu, vývojovom programe a stavbe nového simulátora v továrni stajne v Banbury.
Pri oznámení týchto noviniek však riaditeľ Toyota Gazoo Racing, športového oddelenia automobilky, Masaja Kadži, vyhlásil, že spoločnosť neplánuje návrat do športu ako tím ani ako dodávateľ motorov – ako v rokoch 2002 až 2009. Automobilka zároveň trvala na tom, že má v pláne využiť kooperáciu s Haasom len na vzdelávanie vlastných inžinierov a rozvoj jazdcov.
Teraz však Kadži v rozhovore pre Motorsport.com vyhlásil, že plány Toyoty s Formulou 1 sú oveľa hlbšie. „Samozrejme, že skúmame technológie smerom k roku 2026 a dokonca aj súčasné technológie vo Formule 1. Mám pocit, že sa postupne blížime tým smerom,“ vyhlásil priateľ súčasného šéfa Haasu Ajaa Komaca.
Následne však dodal, že automobilka je stále niekoľko rokov vzdialená plnohodnotnému návratu do Formuly 1. „Nie sme v bode, keď by sme presmerovali všetky naše zdroje do návratu do F1. Stále je neisté, čo sa stane po roku 2030. Pracujeme na rôznych technológiách a či sa tento vektor stretne s Formulou 1 sa ešte len dozvieme,“ vyhlásil Kadži.
Tiež dodal: „Ak by sme mali vlastný tím, mohli by sme rozhodnúť, ktorých jazdcov posadíme do auta a ľahšie by sme dostali pilotov do F1. Realisticky však musíme posúdiť, koľko peňazí a koľko zamestnancov na to potrebujeme.“
„Preto hovorím, že ešte nie sme v bode, keď by sme si povedali: ‚Poďme okamžite založiť náš tím.‘ Nateraz je dôležité budovanie partnerstiev, ako napríklad s Haasom, a spolupráca s tímami. Nie sme v bode, keď by sme boli ochotní preskočiť niekoľko schodov. Musíme sa sústrediť na to, čo máme robiť dnes,“ skonštatoval Kadži.