Deštruktívny šampionát: Williams zaplatil viac než päť tímov dokopy
Pohľad na škodové udalosti sa po zavedení rozpočtového stropu stal vo Formule 1 dôležitejším a aktuálnejším než kedykoľvek predtým. Iste, aj v minulosti mali škody a zničené diely na tímy veľký vplyv, ale týkalo sa to najmä tých menších a chudobnejších. V novej ére si na to dávajú pozor aj tí najväčší.
Pre tímy z druhej polovice štartového poľa sú škody na technike naďalej dôležitým prvkom pri hodnotení sezóny. Efektivita predstavuje v tejto dobe kľúčový aspekt pri dosahovaní úspechov na trati a veľmi sa vám zíde, keď dokážete eliminovať výrobu nových dielov na nevyhnutné minimum.
Asi neprekvapí, že keď sa pozrieme na tohtoročné škodové udalosti, budeme hovoriť najmä o tíme Williams. Stajňa z Grove nebude na ročník 2024 spomínať v najlepšom. Dá sa povedať, že pre partičku okolo Jamesa Vowlesa sa pokazilo všetko, čo sa pokaziť mohlo.
Pokiaľ ide o ostatné tímy, nedá sa povedať, že by vytŕčali z radu. Podobné štatistiky vychádzajú rok čo rok a pravidelne sa pohybujeme vo veľmi podobných číslach. V tomto roku sa veľmi podrobne venoval tejto záležitosti nadšenec s prezývkou „basspro24chevy“, ktorý na sociálnej sieti Reddit aktualizoval svoje poradie v „deštruktívnom šampionáte“. Použil jednoduchý kľúč a ku každému zničenému dielu pridal nominálnu hodnotu: prednému krídlu 125-tisíc dolárov, zadnému krídlu 92-tisíc dolárov, bočniciam 95-tisíc a pod. Na internete nájdete aj ďalšie reportáže na podobnú tému, takže konkrétne čísla sa môžu líšiť. Poďme sa však pozrieť, ako si v tomto roku počínali jazdci a tímy z pohľadu škodových udalostí.
Medzi tímami dominoval Williams
Williams sa stal víťazom „deštruktívneho šampionátu“ tretíkrát v rade. Tento tím nemá financie nazvyš, takže je veľmi nepríjemné, že po roku 2022 (škody za 4,7 milióna dolárov) a 2023 (7,1 milióna dolárov), obhájil pomyselný titul aj v tomto roku. Ba čo viac, Alex Albon, Logan Sargeant a Franco Colapinto to dokázali s pohodlným, takmer vyše päťmiliónovým, náskokom na Red Bull, pričom s celkovými škodami vo výške 11,1 milióna dolárov stanovili nový historický rekord.
Podľa výpočtov F1Maximaal zaplatila stajňa z Grove na škodách dokonca 13,8 milióna eur, čo je priam stratosférické číslo a takmer prekonalo aj súhrnný účet za škody druhého, tretieho a štvrtého tímu v tomto pomyselnom šampionáte.
Podľa basspro24chevy zaplatil Williams v posledných troch rokoch na škodách takmer 23 miliónov dolárov. Za to by ste nakúpili nemálo z moderného vybavenia, ktoré v Grove potrebujú ako soľ.
Deštruktívny šampionát podľa basspro24chevy:
- Williams: 11,1 milióna dolárov
- Red Bull: 5,8 milióna dolárov
- Ferrari: 4,3 milióna dolárov
- Mercedes: 3,9 milióna dolárov
- Aston Martin: 3,8 milióna dolárov
- RB: 3,5 milióna dolárov
- Haas: 2,2 milióna dolárov
- Sauber: 1,8 milióna dolárov
- Alpine: 1,6 milióna dolárov
- McLaren: 1 milión dolárov
Deštruktívny šampionát podľa F1Maximaal:
- Williams: 13 839 600 eur
- Red Bull 6 148 400 eur
- Ferrari 4 892 600 eur
- Aston Martin 4 375 000 eur
- Mercedes 4 337 600 eur
- Racing Bulls 3 686 200 eur
- Sauber 2 924 400 eur
- Haas 2 666 200 eur
- Alpine 2 371 000 eur
- McLaren €2,347,200
Medzi jazdcami vládol Pérez
Je logické, že piloti Williamsu sa pohybujú na čele aj v individuálnom hodnotení. Trochu paradoxne však ani jeden z nich nevyhral, hoci celkové tretie miesto Franca Colapinta je zarážajúce, keďže odjazdil iba deväť veľkých cien. Druhé miesto obsadil jeho tímový kolega Alex Albon – šampión tejto ankety z roku 2019 – a prvý skončil pilot Red Bullu Sergio Pérez.
Mexičan má za sebou vskutku mizernú sezónu. Po jej skončení zostal bez práce a okrem dvoch tisícok fliaš tequilly priniesol svojmu tímu účet za opravy vo výške takmer 4,9 milióna dolárov. Prevzal tým pomyselnú korunu po vlaňajšom víťazovi Loganovi Sargeantovi, ktorý v tomto roku odjazdil asi len polovicu sezóny, ale ani to mu nezabránilo, aby šliapal na päty tým najlepším, keď sa so škodami za tri milióny umiestnil na celkovom šiestom mieste.
Pérezovi pripadlo prvé miesto aj pri posudzovaní najväčšej jednotlivej škodovej udalosti. Tu sa ho však musíme zastať, keďže vina za ťažkú nehodu v Monaku – Red Bull tu utrpel škody za viac ako dva milióny – sa z väčšej časti pripisuje Kevinovi Magnussenovi. Na druhej strane, Pérez išiel nešťastiu naproti, keď sa kvalifikoval až na šestnástom mieste.
Oceňme aj pilotov na druhej strane škály. Pierre Gasly sa totiž postaral o historický počin, keď svojmu tímu nespôsobil žiadne škody. Aj keď sme videli, že výbuch motora zanechal v Las Vegas dieru v jeho bočnici, štatistici mu to do škodových udalostí väčšinou nezarátali. Skvelú disciplínu predviedli aj Liam Lawson, Valtteri Bottas, Lando Norris a Nico Hülkenberg, ktorých účty za opravy nepresiahli pol milióna dolárov.
Deštruktívny šampionát podľa basspro24chevy: