logo F1online.skF1online.sk

Stella vysvetlil, aké výhody priniesol McLarenu nový veterný tunel

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 12. 2024

V ére rozpočtových stropov je pre tímy Formuly 1 ešte dôležitejšie, aby zo svojich prevádzkových možností vyťažili úplné maximum. Moderný a ľahko dostupný veterný tunel sa v dobe obmedzených zdrojov a času na vývoj stal výdatným pomocníkom na ceste za úspechom. Dôkazom toho je aj tím McLaren, ktorý len nedávno otvoril vo Wokingu nové zariadenia a na ich výkonnosti sa to okamžite odzrkadlilo.

Teraz si vo Wokingu musia poradiť s obmedzeným časom na vývoj vo veternom tuneli. Ako šampión ročníka 2024 ho bude mať McLaren najmenej zo všetkých. Trochu paradoxne však boss stajne Andrea Stella odmieta, že by to jeho tím mohlo zastaviť.

Aj keď vo Wokingu môžu oslavovať prvý titul v Pohári konštruktérov od roku 1998 a štedré prémie, negatívom je zníženie času na vývoj vo veternom tuneli v kľúčovom období pri vývoji novej generácie monopostov pre rok 2026. Andrea Stella si však myslí, že jeho tím dokáže vyťažiť viac z menšieho ponúkaného priestoru.

„Vždy radšej vezmete prvé miesto v šampionáte a potom hľadáte spôsoby, ako zlepšiť efektivitu v oblasti aerodynamického vývoja – vo veternom tuneli a na CFD,“ povedal taliansky inžinier, ktorý následne vysvetlil, prečo je pre McLaren taký dôležitý nový veterný tunel. Toto zariadenie nedávno nahradilo veterný tunel Toyoty v Kolíne nad Rýnom, ktorý tím používal dlhé roky.

„Nový veterný tunel je rozhodne veľký krok vpred – zo všetkého najviac hlavne po logistickej stránke. Vlani som viackrát podčiarkol, že vylepšenia v Austine a Singapure vznikli vo veternom tuneli Toyoty. Keď sme však pracovali tam, museli sme ich pripraviť a testovali sa až o dva dni neskôr, pretože toľko trvala ich preprava do Kolína,“ vysvetlil Stella.

„Teraz pripravíme nový diel a dokážeme ho otestovať o dve hodiny, čím sa výrazne zlepší vaša efektivita. Nevďačíme za to len veternému tunelu, ale tiež úplne novému prístupu pri vývoji aerodynamiky. Už sme sa na vlastnej koži naučili, že aj keď čelíme mnohým obmedzeniam pri vývoji, pre získavanie nových znalostí je najdôležitejšia efektivita,“ vysvetlil šéf McLarenu.

Tímy hľadajú stále menšie a menšie vylepšenia. Súčasné monoposty smerujú na vrchol vývoja a je čoraz ťažšie nájsť a vyvinúť väčšie časové zisky. V tomto smere je preto nesmierne dôležitá korelácia dát medzi veterným tunelom a realitou na trati. Práve tá sa v posledných rokoch stala kameňom úrazu a ešte väčšmi môže pomýliť inžinierov v tomto období na konci jedného vývojového cyklu.

„Nevyhnutne neplatí, že s trikrát väčším časom na vývoj dokážem vyvíjať trikrát rýchlejšie. Podľa mňa sme v tomto roku veľmi jasne videli, že niektoré tímy priviezli na okruh vylepšenia, ktoré nepriniesli pokrok. Nie je to nevyhnutne o kvantite, my veľmi investujeme do kvality vývoja,“ povedal pyšne Stella.  

Súvisiace články

Diskusia