logo F1online.skF1online.sk

Záhada vypadnutia Péreza. Čo ho skutočne spôsobilo?

Sergio Pérez
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 17:21

Záhada jedného vypadnutia. Sergio Pérez mal vcelku pozitívnu druhú polovicu katarského víkendu. Po zbabranej šprintovej kvalifikácii a šprinte, ktorý využil ako ďalší tréning, dokázal postúpiť so svojím Red Bullom do Q3. Následne sa úspešne vyhýbal chybám a posúval sa poradím nahor. Pri druhom reštarte pretekov však došlo k niečomu zvláštnemu.

Pri dvoch reštartoch sme videli, aké problémy mali piloti so zahrievaním tvrdých pneumatík. Pohľad na palubné zábery Sergia Péreza skutočne naznačoval, že bol príliš dychtivý v dôležitej fáze pretekov. Na pilotov pred sebou si nechal o niečo väčšiu medzeru, potom ju dobehol a keď v štrnástej zákrute dupol na plyn, jeho Red Bull sa roztočil.

Následne do vysielačky hlásil: „Stratil som výkon, stratil som výkon.“ V F1 sme už niekoľkokrát videli úplné zlyhanie hydrauliky či elektroniky, ktoré viedli k strate kontroly nad autom, poruche posilňovača riadenia a pod. Táto situácia sa však na nič z toho nepodobala. Pochybností ešte narástli, keď Pérez zmenil verziu príbehu o údajnej poruche. Všetko zaklincoval jeho šéf, ktorý nepodporil svojho zverenca a jeho pohľad na vec.

Rozpory medzi vyjadreniami Hornera a Péreza začali už v sobotu, keď mexický pretekár povedal médiám, že po štarte šprintu pustil Franca Colapinta úmyselne. Red Bull to vraj mal od začiatku naplánované ako test a potreboval jazdiť v čistom vzduchu. Túto verziu podporili aj samotné palubné zábery, na ktorých sa Checo celkom jednoznačne pozerá na pilota Williamsu v pravom spätnom zrkadle.

„Mali sme dobrý dôvod, prečo sme ho poslali na koniec boxovej uličky o sedem minút skôr ako Colapinta,“ vyhlásil Horner pri priamej otázke na Pérezove vysvetlenie o úmyselnom prepustení pozície. Christian tak rezolútne poprel, že by niečo také dopredu plánovali.

Pérez upravil verziu príbehu

Ešte väčší rozpor sa objavil po nedeľných pretekoch, keď zavládlo zmätenie nad skutočným dôvodom Pérezovho odstúpenia. Na prvý pohľad to vyzeralo ako jazdecká chyba a hodiny. Aj keď je to hlúpa a trochu trápna chyba, nevideli by sme ju prvýkrát. Keby sa jej jazdec, obzvlášť v Pérezovom prípade, skutočne dopustil, bolo by pochopiteľné, že sa ju snaží zakryť za technický problém.

Pérez najprv vo vysielačke tvrdil, že „stratil výkon“, po pretekoch sa však pred médiami opravil. „Keď som zahrieval pneumatiky, motor to nakopol na plný výkon, na studených pneumatikách som stratil kontrolu a prišiel som o výkon,“ povedal Pérez.

Tak motor dodal príliš veľa výkonu a to následne viedlo k strate výkonu pohonnej jednotky? Tejto verzii by sme museli veriť, keďže nemáme žiadne dôkazy o tom, že by to bolo inak. Péreza však následne vyšetrovali komisári za nebezpečný návrat na trať a na riaditeľstve pretekov povedal opäť niečo iné. Dôvodom odstúpenia mala byť spálená spojka.

„Z predložených dôkazov vyplýva, že pilot sa pokúsil o rýchlu 90-stupňovú otočku v smere hodinových ručičiek, ale pri tom došlo k zlyhaniu spojky, v dôsledku ktorého prešiel monopost cez trať. Aj keď sa to z videozáznamu javilo ako potenciálne nebezpečné, za normálnych okolností by návrat bolo možné vykonať. Prešetrovaný incident spôsobila porucha spojky,“ uviedli komisári vo svojom rozhodnutí.

Žeby Pérez po divokých hodinách spálil spojku a tým sa pripravil o nádejné piate miesto? V každom prípade by za týchto okolností platilo, že Checo si za vypadnutie môže sám. Zhodli sa na tom aj všetky médiá. „Pérez skrátka dostal hodiny za safety carom a potom prišiel o spojku, keď sa s autom pokúšal o návrat na trať,“ píše Motorsportom.com.

Samozrejme, spojka by za takýchto okolností zlyhať nemala, ale aj keby nezlyhala, Pérez by sa beztak musel prebíjať poľom z posledného miesta a jeho šance na piate miesto a solídne body by boli beztak stratené. Čo je však ešte horšie, jeho verziu o „strate výkonu“ opäť nepodporil Horner.

„Táto situácia je rovnako bolestivá pre nás, tak aj preňho. Práve vyšetrujeme presnú príčinu poruchy, ale zdá sa, že dostal hodiny a kým pustil spojku, príliš sa zahriala,“ povedal Horner.

To je len ďalšia mozaika v príbehu Sergia Péreza, ktorá sa v posledných mesiacoch zmenila na zoznam dôvodov a výhovoriek. Vyváženie, pneumatiky, stabilizátor, nesprávne načasovanie, žlté vlajky, safety car, strata výkonu, kopanec od motora atď. Dôvodov sme počuli neúrekom, ale nikdy to vraj nebola Pérezova chyba.

Súvisiace články

Diskusia