Podľa Stellu riaditeľ pretekov zmätkoval: Zapínali a vypínali žlté vlajky
Po sobote boli z počínania komisárov frustrovaní Max Verstappen a Red Bull, po nedeli zas Lando Norris a McLaren. Britský pretekár dostal za ignorovanie žltých vlajok trest 10 sekúnd stop and go, čo bola poriadna rana pre potenciálne majstrovské oslavy jeho tímu v súboji s Ferrari. So správaním riaditeľstva pretekov ani s aplikáciou trestu nebol vôbec spokojný boss McLarenu Andrea Stella.
Keď vidíte žlté vlajky, musíte spomaliť, to je základné pravidlo, o ktorom sa nikto nebude dohadovať. Je však správne tvrdiť, že Lando Norris bol jediný, kto v nedeľu pochybil? Minimálne podľa šéfa stajne z Wokingu sa v Katare objavili v brnení FIA nemalé trhliny, ktoré je nutné odstrániť.
„Skontrolovali sme dáta a Lando skutočne nespomalil, v podstate pokračoval s plynom na podlahe,“ priznal Stella férovo v rozhovore pre televíziu Sky. „Musíme povedať, že minisektor sa rozsvietil na žlto v okamihu, keď doň Lando vstúpil, ale požiadavky pravidiel sú veľmi jasné, musíte ubrať. Povinnosťou jazdca je rozoznať, že sa nachádza v žltom sektore a musí spomaliť.“
Tu sa však šéf McLarenu odmlčal a začal s „ale“, ktoré v tomto prípade nebolo jedno. Taliansky inžinier totiž naznačil, že riaditeľ pretekov Rui Marques neurobil chybu len tým, že otáľal s aktivovaním VSC či vyslaním safety caru na trať, ale tiež neustále „zapínal“ žltú vlajku, ktorú následne neuvidel každý pilot a teda nie každý musel spomaliť.
„Je dosť zvláštne, že žlté vlajky vyvesili a potom ich stiahli napriek tomu, že situácia na trati sa nezmenila. Na trati ležali trosky, pritom niekedy žlté vlajky blikali, ale o pár sekúnd zhasli, čo je, povedal by som, dosť nešťastné,“ poznamenal s dávkou irónie Stella.
Opakované zábery odhalili, že v čase prejazdu Maxa Verstappena nesvietili žlté vlajky a komisári nimi nemávali. Lando Norris išiel po trati o dve sekundy za ním a on žlté vlajky dostal. Zrkadielko pritom v tomto mieste ležalo minimálne od predchádzajúceho kola. Tým pádom Verstappen nemusel spomaliť, ale Norris áno a tým aj stratiť dôležitý čas vo vyrovnanej bitke s Red Bullom.
Trochu sa to podobalo na situáciu z Baku, kde mal Norris v kvalifikácii smolu, keď pomaly jazdiaci Esteban Ocon bol vyhodnotený ako nebezpečenstvo na trati a maršali mávali žltou vlajkou, aj keď nič nehrozilo.
Tu Stella nadviazal svojím ďalším „ale“, ktoré sa už netýkalo žltých vlajok ako takých, ale samotnej aplikácie trestu. „Myslím si, že strácame akýkoľvek zmysel pre proporcionalitu a akýkoľvek zmysel pre špecifičnosť. Pozrime sa konkrétne na toto porušenie, úroveň nebezpečenstva s ním spojené a tiež skutočnosť, že žlté vlajky neskôr zvesili, a radšej aplikujme tieto elementy proporčne na špecifiká prípadu, než nejakú knihu pravidiel – pravdepodobne dávno pokrytú hrubou vrstvou prachu – s uvedenou výškou trestu a bez akéhokoľvek kritického myslenia,“ vyhlásil Stella.
„Myslím si, že z tohto pohľadu má FIA príležitosť na zlepšenie,“ dodal šéf McLarenu na záver svojej vyčerpávajúcej odpovede s veľmi zamysleným výrazom v tvári. Na koniec by sme ešte mohli pripomenúť, že za ignorovanie dvojitých žltých vlajok v kvalifikácii sa zväčša udeľuje trest straty piatich miest na štarte, kým penalizácia 10 sekúnd stop and go znamená vo výsledkovej listine nedeľných pretekov stratu 30 sekúnd.