Katarský chaos priniesol víťazstvo Verstappena a zoznam penalizácií
Dlho to vyzeralo, že Veľká cena Kataru sa zmení na nudnú procesiu. Stačilo však, aby nový riaditeľ pretekov Rui Marques dlhé kolá nechal ležať na trati spätné zrkadielko Kevina Magnussena a odštartoval chaos. Na ten najviac doplatil Lando Norris, ktorý v zápale boja zabudol na základné pravidlo motoršportu – keď mávajú žltými vlajkami, musíš spomaliť. Dokonalo tým uľahčil cestu Verstappenovi za víťazstvom a Ferrari za udržaním sa v boji o titul.
Riaditeľ pretekov Rui Marques urobil určite veľkú chybu a vystavil pilotov zbytočne veľkému riziku, keď v najrýchlejšej časti okruhu nechal ležať na trati spätné zrkadielko z monopostu Kevina Magnussena. To vyvolalo reťazovú reakciu, dva defekty a po nich aj dva výjazdy bezpečnostného vozidla, čo obrátilo pokojné preteky na hlavu.
Z víťazstva sa, nakoniec, tešil Max Verstappen. Ten sa opäť vyhol všetkým nástrahám pretekov, ujal sa vedenia na štarte a už ho z rúk nepustil. Podobne bezchybný bol aj Charles Leclerc, ktorý pred pretekmi ani nesníval o druhom mieste. Dvojicu doplnil na pódiu tretí Oscar Piastri.
Verstappen sa na štarte ujíma vedenia
Veľmi dôležitý štart pretekov vyšiel vynikajúco Maxovi Verstappenovi a Landovi Norrisovi. Obaja sa prepracovali pred Russella a Red Bull sa ujal vedenia. Pokročil aj Charles Leclerc, ktorý sa dostal na štvrté miesto. Na konci poľa došlo k niekoľkým kolíziám a na trať musel vyjsť safety car. Predstavte si, že do nehody sa opäť zaplietol Franco Colapinto, ktorý sa zrazil s Estebanom Oconom. Do incidentu bol zapojený aj Nico Hülkenberg, ktorý odkríval s defektom do boxov.
Do kolízie sa zaplietol aj druhý Williams. Alex Albon sa v prostrednom sektore stretol s Lancom Strollom a obaja skončili v hodinách. Druhý menovaný z pretekov neskôr odstúpil a na rozlúčku dostal aj desaťsekundovú penalizáciu. Pár kôl sme teda obkrúžili za Berndom Mayländerom.
Reštart prišiel na konci 4. kola. Vynikajúco vyrazil Oscar Piastri, ktorý si vzal od Leclerca štvrté miesto. Austrálčan sa následne zavesil za Russella a začal pomýšľať na postup na pódiové priečky. Poradie sa nám však ustálilo a Verstappen na čele postupne navyšoval náskok. Boje prebiehali väčšinou v strede poľa.
Alonso po štarte padal ako kameň a poriadne sa posťažoval na rýchlosť svojho Aston Martinu na rovinke. Po vzájomnej kolízii sa prepadli aj Lawson s Bottasom a za tento incident zinkasoval Novozélanďan desaťsekundový trest. Prepadal sa aj Cunoda, s ktorým si poradil najprv Magnussen, potom Gasly, Alonso a nakoniec aj Čou s Bottasom. Ďalší trest – tentoraz päťsekundový – pribudol na konto Hamiltona za uliaty štart. V tejto chvíli sa zdalo, že o osude pretekov rozhodnú zastávky v boxoch.
Zastávky v boxoch odštartovala katastrofa Russella
Ako prvý zamieril do boxov na konci 24. kola Russell. Mechanici však zažili hotovú nočnú moru, pravá zadná pneumatika nešla odmontovať a George stál až sedem sekúnd. Na trať pritom vyšiel vo vláčiku za Magnussenom, Gaslym a Alonsom. Piastri a piloti Ferrari nezamierili do boxov a pokračovali v jazde – pravdepodobne presvedčení, že na Russella majú dostatočný náskok.
Sledovali sme jav, ktorému inžinieri vo Formule 1 hovoria „negatívna degradácia“, keď pneumatiky degradujú a spomaľujú tak pomaly, že z kola na kolo v podstate zrýchľujete, pretože spaľujete palivo a odľahčujete monopost.
V 28. kole frustrovaný Russell zahlásil: „Auto nezatáča.“ Za Alonsom sa zdržal niekoľko dlhých kôl. Medzičasom si to do boxov namierili niektorí jazdci stredu poľa. V tom čase odletelo spätné zrkadielko z monopostu Kevina Magnussena a ležalo na cieľovej rovinke. Riaditeľstvo pretekov otáľalo a situáciu riešilo „len“ dvojitými žltými vlajkami, čo okamžite vyvolalo prestrelku medzi Verstappenom a Norrisom. Max hlásil, že Lando nespomalil pod žltými vlajkami a Red Bull to okamžite hlásil riaditeľstvu pretekov.
FIA sa postarala o ďalšiu katastrofu
V 34. kole Valtteri Bottas uhýbal pred o kolo rýchlejším Ferrari, prešiel priamo po tom zrkadielku a „vyriešil“ problém za Ruia Marquesa. Nasledovala katastrofa. Hamilton a Sainz dostali defekty. Predstavte si, že až v tejto chvíli vyslal Rui Marques na trať safety car. Bolo to však jeden poškodený Sauber a dva defekty neskoro.
Prakticky všetci využili výjazd bezpečnostného vozidla na výmenu pneumatík. Tým sme prišli o strategický element, keďže sa všetci piloti vyrovnali na trati s rovnakými pneumatikami. Poradie sa nám však premiešalo. Vo vedení zostalo duo Verstappen – Norris, ale na tretie miesto sa pred Piastriho prepracoval Leclerc. Pérez bol piaty, Gasly šiesty, Russell siedmy, Sainz ôsmy, Čou deviaty a Alonso desiaty.
Reštart prišiel v 40. kole (18 kôl pred koncom) a čakal nás záverečný súboj. Verstappenovi tentoraz reštart vôbec nevyšiel a Norris už bol o pár centimetrov vpredu, ale útok nedotiahol do úspešného konca. Nepretekali sme však dlho. Pérez odstúpil krátko pred reštartom pre poruchu, Nico Hülkenberg skončil v štrku a na trať sa vrátil safety car.
Norris dostáva trest
V 42. kole sa Bernd Mayländer vrátil do boxov a riaditeľstvo pretekov oznámilo, že Lando Norris je vyšetrovaný za nespomalenie pod žltými vlajkami. V tomto prípade bol útočne naladený Leclerc, ale Norris sa ubránil a celé pole sa dostalo bez škôd na koniec 43. kola.
Ďalší zásadný obrat v pretekoch, a vlastne aj v šampionáte, prinieslo rozhodnutie komisárov, ktorí Landovi Norrisovi naparili desaťsekundový trest „stop and go“ za nespomalenie pod žltými vlajkami. Pilot McLarenu spadol na beznádejne posledné miesto a Ferrari sa dokonalo vrátilo do boja o Pohár konštruktérov.
Ďalšiu tvrdú penalizáciu dostal Hamilton za prekročenie rýchlosti v boxoch. Za trest musel prejsť boxovou uličkou a taktiež sa prepadol na chvost. Šance Ferrari mohol posilniť Carlos Sainz, ktorý mal pred sebou Pierra Gaslyho v pomalšom Alpine, ale ten nemienil predať svoju kožu lacno.
Sainz i Norris na to tlačili ako pomätení, keďže Landovi sa v superrýchlom McLarene podarilo vrátiť do boja o body a zajazdiť najrýchlejšie kolo. V 54. kole z 57 sa Norris prepracoval cez Bottasa na desiate miesto a získal dôležité dva body (jeden za desiate miesto, druhý za najrýchlejšie kolo). Sainz však podobne hrdinský počin nepredviedol a zostal zaseknutý za Gaslym, ktorý opäť vyšvihol svoj Alpine na šieste miesto Pohára konštruktérov.
Na záver pretekov nám FIA do záplavy vyšetrovaní a trestov prihodila aj Georgea Russella, ktorý mal porušiť pravidlá za safety carom. Podľa komisárov ich aj porušil, čo mu vynieslo päťsekundový trest. Ten však na jeho celkovom štvrtom mieste nič nezmenil.
Záver pretekov nám zmeny na čele nepriniesol. Verstappen ďalším bezchybným a profesorským výkonom ovládol Veľkú cenu Kataru. Druhý skončil Charles Leclerc a tretí Oscar Piastri. Ferrari sa vďaka tomu takmer zázračne udržalo v boji o titul v Pohári konštruktérov. Škoda Carlosa Sainza, ktorý mohol vyťažiť viac z priebehu pretekov, ale po defekte bude rád aj za šieste miesto za Georgeom Russellom a Pierrom Gaslym.
Bodovanú desiatku uzavreli Alonso, Čou, Magnussen a Norris. Sauber tak získal prvé štyri body v tejto sezóne a mohol získať dokonca viac, keďže Valtteri Bottas skončil za Norrisom na jedenástej priečke. Alpine sa po skvelom piatom mieste vyšvihol pred Haas na šieste miesto. Tieto dve stajne momentálne delí päť bodov a všetko sa rozhodne v Abú Zabí.
Ferrari ide do posledných pretekov so stratou 21 bodov na McLaren. Scuderia nemá veľkú šancu, ale v Katare to dlho vyzeralo, že Pohár konštruktérov sa tu definitívne rozhodne.
Veľká cena Abú Zabí je na programe už budúci víkend.
Preteky - VC Kataru 2024
Pilot | Tím | Čas | Kolá | Grid | Naj. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | 1:31:05,323 | 57 | 2. | 1:22,905 | 25 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | +6,031 | 57 | 5. | 1:23,242 | 18 |
3. | Oscar Piastri | McLaren | +6,819 | 57 | 4. | 1:23,218 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | +14,104 | 57 | 1. | 1:23,355 | 12 |
5. | Pierre Gasly | Alpine | +16,782 | 57 | 11. | 1:23,705 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | +17,476 | 57 | 7. | 1:23,465 | 8 |
7. | Fernando Alonso | Aston Martin | +19,867 | 57 | 8. | 1:23,667 | 6 |
8. | Kuan-jü Čou | Stake | +25,360 | 57 | 12. | 1:23,889 | 4 |
9. | Kevin Magnussen | Haas | +32,177 | 57 | 10. | 1:24,259 | 2 |
10. | Lando Norris | McLaren | +35,762 | 57 | 3. | 1:22,384 | 2 |
11. | Valtteri Bottas | Stake | +50,243 | 57 | 13. | 1:25,533 | |
12. | Lewis Hamilton | Mercedes | +56,122 | 57 | 6. | 1:23,865 | |
13. | Júki Cunoda | RB | +1:01,100 | 57 | 14. | 1:26,144 | |
14. | Liam Lawson | RB | +1:02,656 | 57 | 17. | 1:26,076 | |
15. | Alex Albon | Williams | +1 kolo | 56 | 16. | 1:25,559 | |
- | Nico Hülkenberg | Haas | nedokončil | 39 | 18. | 1:25,767 | |
- | Sergio Pérez | Red Bull | nedokončil | 38 | 9. | 1:25,288 | |
- | Lance Stroll | Aston Martin | nedokončil | 8 | 15. | 1:30,935 | |
- | Franco Colapinto | Williams | nedokončil | 0 | 19. | - | |
- | Esteban Ocon | Alpine | nedokončil | 0 | 20. | - |
Live
- Značky
- VC Kataru 2024