logo F1online.skF1online.sk

Podľa Leclerca Ferrari zažilo návrat do reality. Oboch jazdcov trápila nedotáčavosť auta

Charles Leclerc
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala29. 11. 2024

Ferrari sa v piatkovom tréningu jasne ujalo pozície najrýchlejšieho tímu v štartovom poli, no ako sa hovorí, nekrič hop, kým nepreskočíš. Vo Formule 1 to platí dvojnásobne. So zmenou podmienok sa zmenilo aj rozloženie síl a taliansky tím sa ocitol v problémoch spôsobených nedotáčavosťou auta.

Charles Leclerc v prvom tréningu zdolal Landa Norrisa na mäkkých pneumatikách o takmer polovicu sekundy. Tretia časť kvalifikácie sa jazdila na tej istej zmesi, no výsledok bol celkom opačný. Zrazu bol na čele McLaren s tromi desatinami k dobru.

“Nie je to dobré, keď do toho dáte všetko a obsadíte len štvrté a piate miesto. Nie je to dobré vzhľadom na to, aký je tento víkend pre nás dôležitý,” pripomenul neutíchajúcu bitku o konštruktérsky titul Charles Leclerc. “Povedzme to však tak, že z nejakého dôvodu prvý tréning výrazne prevýšil naše očakávania. Táto šprintová kvalifikácia viac korešponduje s našimi predpoveďami, takže sme sa vrátili do reality.”

“Po prvom tréningu sme živili nádej, že by sme mohli dopadnúť aj lepšie, ale nevyšlo to,” pokračoval monacký pretekár, ktorý veril aj v šprintové víťazstvo. “Ak sa pozrieme na prvý tréning, tak jasne áno, no ak sa pozrieme na kvalifikáciu, tak už nie. Zatiaľ je reprezentatívna kvalifikácia, takže nie sme v najlepšej pozícii. Nikdy však neviete, v deň pretekov je vždy všetko iné.”

Čím viac gripu, tým horšie?

Obaja jazdci sa v kvalifikácii sťažovali na nedotáčavosť monopostu. Carlos Sainz to zvládol o čosi lepšie a patrí mu štvrtá priečka, ale rozhodne z nej nejasá. Tiež vníma veľký prepad medzi tréningom a kvalifikáciou.

“Dobrou správou bolo, že auto sa z hľadiska vyváženia správalo lepšie, než sme očakávali, čo sa odzrkadlilo aj na výsledkovej listine,” povedal Carlos Sainz na margo rýchlosti Ferrari v tréningu. “Do kvalifikácie sme šli s obavami, že naši súperi by tu aj tak mohli byť rýchli. To sme aj videli.”

“Podľa mňa sme nevyužili náš balík na maximum, aj keď som mal čisté kolo. Auto bolo veľmi nedotáčavé, v podstate som celé kolo nedokázal zatočiť,” popísal hlavný problém monopostu. “Bolo to aj ťažké kolo, pretože to bola moja jediná šanca pridať nejaký čas. Nemohol som riskovať s traťovými limitmi. Myslím si, že v sobotu máme potenciál výrazne zlepšiť auto, najmä na mäkkých pneumatikách. Azda spravíme krok vpred.”

Sainz chcel pridať dobrý čas hneď po výjazde na trať, ale svoj pokus si napokon musel odložiť. “Do prvého a druhého sektora som šiel s Maxom predo mnou, ktorý si pripravoval pneumatiky. Nasledoval ho v dosť špinavom vzduchu, navyše vyváženie auta bolo mimo, mali sme problém zatočiť,” poznamenal. “Potom som potreboval dve kolá, aby som gumy ochladil. Keď som sa do toho opäť oprel, stále som mal nedotáčavé auto. Musel som však odjazdiť nejaké kolo, čo stačilo len na štvrtú priečku.”

Kde sa vzala nedotáčavosť? To vysvetlil Frédéric Vasseur, podľa ktorého tento problém naberá na rozmeroch so zlepšujúcou sa priľnavosťou na trati. Podmienky na okruhu sa rýchlo zlepšovali a gripu bolo každým kolom viac — keďže zadné kolesá sú väčšie ako tie predné, aj grip na zadnej náprave rastie rýchlejšie ako vpredu a stred vyváženia sa posúva smerom vzad. Nedotáčavosť sa tým len posilňuje a treba na ňu reagovať zvýšením prítlaku na prednom krídle alebo inými nastaveniami. Ferrari to neodhadlo, alebo už nemalo k dispozícii žiadne protiopatrenia.

“Keď sa priľnavosť zlepší, tento problém je väčší. Medzi dnešným popoludním a nocou bol obrovský rozdiel v miere gripu,” skonštatoval Frédéric Vasseur.

Súvisiace články

Diskusia