Prečo Carlos Sainz nedostal trest za prekročenie čiary v nájazde do boxov?
V 27. kole Veľkej ceny Las Vegas vrcholil súboj Carlosa Sainza s Lewisom Hamiltonom a Ferrari s Mercedesom. V tom čase väčšina jazdcov mierila druhýkrát do boxov. Namierené tam mal aj španielsky pretekár, ktorý si to však na poslednú chvíľu rozmyslel a preťal čiaru pri vstupe do boxov. Vyzeralo to ako jasná penalizácia, ale Sainz napriek tomu žiadnu nedostal. Ako je to možné?
Známy incident z Veľkej ceny Nemecka, keď sa v Mercedese nevedeli rozhodnúť a Lewis Hamilton sa vrátil na trať cez trávu po dnes už pamätnej sérii príkazov: „Stay out, stay out… in, in, in, in, in, in, in, in…“ Už vtedy sa hovorilo, že niečo také sa predsa nesmie a má to byť jasná penalizácia.
Nebola. Veľmi podobne vyviazol bez ujmy aj Carlos Sainz v Las Vegas, hoci medzi týmito dvoma incidentmi sme videli nespočetné množstvo ďalších, ktoré vyústili do penalizácie. „Sainz si to namieril do boxov, ale potom preťal čiaru a vrátil sa na trať,“ avizoval okamžite Lewis Hamilton.
Keď sa Sainz pýtal svojho inžiniera, prečo mu na poslednú chvíľu nariadili zostať na trati, Ricardo Adami odpovedal: „Neboli sme pripravení.“ Na čo Carlos bezradne reagoval: „Preberte sa, chlapci. No tak!“
Nielen Hamilton si v tej chvíli myslel, že pilot Ferrari učebnicovo porušil pravidlá a dostane jasný trest. Nový riaditeľ pretekov Rui Marques si incident všimol, ale žiadny trest neprišiel, pritom Športové pravidlá uvádzajú: „S výnimkou prípadov zásahu vyššej moci nesmie prekročiť žiadna časť pneumatiky monopostu vchádzajúceho do boxovej uličky čiaru namaľovanú na trati za účelom oddelenia áut vchádzajúcich do boxovej uličky od tých na trati.“
Na prvý pohľad to znie jednoznačne, ale vôbec to tak nie je. Z pohľadu pravidiel totiž Sainz urobil to isté, čo vidíme v Rakúsku. Pilot prekročí bielu čiaru, ale nezamieri do boxov, takže to môže urobiť. Čiaru v podstate nesmiete prekročiť v prípade, že skončíte v boxovej uličke.
Riaditeľ pretekov môže zakázať počínanie, aké sme videli od Sainza. Rui Marques to však v pokynoch pred pretekmi neurobil a preto je všetko v poriadku. Často vídame takýto pokyn napríklad v Baku, kde by takéto prekročenie predstavovalo veľké bezpečnostné riziko. Aj keď Sainzove pneumatiky jednoznačne prekročili deliacu čiaru medzi vjazdom do boxov a pretekárskou traťou, Sainz sa nedopustil porušenia, pretože nikdy nevstúpil do boxovej uličky. Ak by ju prekročil a vošiel do boxovej uličky, pravdepodobne by to viedlo k trestu.
V pokynoch riaditeľa pretekov pred podujatím často nachádzame pokyn, že keď raz prekročíte bielu čiaru v nájazde do boxov, musíte tam zamieriť a nemôžete sa vrátiť, ale takýto pokyn tento víkend chýbal. Sainz mal buďto šťastie, alebo si pozorne preštudoval pokyny a vedel, že tento víkend si to môže dovoliť.
„To nemôžete urobiť… to bude trest pre Carlosa Sainza,“ povedal ostrieľaný pretekár i komentátor Martin Brundle v prenose televízie Sky.
Nadviazal naň i jeho kolega Karun Čandhok. „V pravidlách sa píše ‚okrem prípadov vyššej moci.‘ Ja tam žiadnu vyššiu moc nevidím, tím mu skrátka povedal, nech zostane na trati, čo určite nie je vyššia moc. Neviem, ako sa to Ferrari podarilo vyargumentovať, ak argumentovali, ale podľa znenia pravidiel v prílohe L, článku 4, odseku 4, písmeno d) by mal dostať trest,“ uviedol Čandhok, ktorý čítal správne ustanovenie (máme ho v článku vyššie), ale nevyložil si ho správne.
Naša logika nám automaticky našepkáva, že predsa nesmiete prekročiť čiaru. Ako sa ukázalo, a všimli si to aj komentátori prenosu na Sky, riaditeľ pretekov vyhodnotil toto počínanie Carlosa Sainza iba ako prekročenie traťových limitov a aj v tomto prípade si s tým poradil správne.