Stella: Toto bola príprava na to, aby sme Maxa vyzvali budúci rok
Bitka, ktorá sa vlastne ani poriadne nezačala, je definitívne minulosťou. Lando Norris už nemá ani teoretickú šancu získať jazdecký titul, otázkou však je, aká reálna vôbec bola jeho výzva voči Maxovi Verstappenovi. Obzvlášť, keď sa pozrieme na postoje jeho vlastného tímu.
McLaren už po Brazílii v podstate priznal, že jeho prioritou bol po celý čas Pohár konštruktérov. O tom, že Landa Norrisa zásadne netlačil v snahe dobehnúť Maxa Verstappena, svedčia viaceré rozhodnutia tímu či konanie kolegu Oscara Piastriho. Stačí si spomenúť na útok Piastriho po štarte v Monze, na chaos v tímovej réžii v Maďarsku či strategické lapsusy v Kanade alebo na Silverstone.
„Sme hrdí, že sme Maxa v tejto sezóne dokázali vyzvať,“ tvrdí šéf britského tímu Andrea Stella, ktorý vidí príčiny neúspešného boja ešte na začiatku sezóny. „V úvode sme prišli o množstvo bodov, keď sme neboli takí konkurencieschopní. Akonáhle sa auto zlepšilo, ukázali sme ako tím i ako piloti, že sa môžeme pobiť o oba tituly. Verím, že máme za sebou prípravu na novú výzvu, ktorú chceme otvoriť v novom ročníku v jazdeckom šampionáte.“
Je ťažké zbaviť sa dojmu, že McLaren neurobil všetko pre to, aby s Landom Norrisom výraznejšie rozdúchal majstrovskú bitku. Určite tým netreba zakrývať viaceré Norrisove zaváhania po štartoch či napríklad v Brazílii. Porovnajte si však mieru zázemia a podpory, akú má Verstappen v Red Bulle a Norris v McLarene. Vo Wokingu sa dlho báli tímovej réžie v prospech svojej jednotky.
„Vyhral ten najlepší, čo treba uznať a Maxovi férovo pogratulovať. Patrí k najlepším v histórii F1. Keď pred rokom vyhrával preteky po pretekoch, mnohí si mysleli, že je to ľahké, no nie je. Tešíme sa už na budúci rok,“ pokračoval Andrea Stella.
O tom, že najrýchlejšie auto neznamená garanciu víťazstva, sa McLaren veľmi trpko presvedčil. V určitej časti sezóny totiž nepochybne mal balíček na to, aby pravidelne víťazil. Mal potenciál vyhrať v Kanade, Silverstone, Španielsku, Monze či Rakúsku, veľakrát sa o to však sám pripravil.
Teraz mu zostáva bitka v Pohári konštruktérov, ktorý nevyhral od roku 1998. „Súboj v Pohári konštruktérov je naďalej otvorený, naša koncentrácia bude smerovať práve tam,“ skonštatoval taliansky inžinier.
McLaren dnes minimalizoval škody 15 bodmi za šieste a siedme miesto, a najrýchlejšie kolo v podaní Landa Norrisa. Pred Ferrari tak vedie v tímovom poradí o 24 bodov, pričom pred nami sú ešte dva preteky a jeden šprint.
„Už pri príchode do Las Vegas sme očakávali menšie trápenie, a táto obava sa naplno prejavila v kvalifikácii i pretekoch. V úvodných dvoch stintoch sme sa trápili s drobením pneumatík, nevedeli sme, ako zastaviť tento fenomén. Podarilo sa nám to až v závere extrémnou úpravou určitých nástrojov na aute i zmenami jazdeckého štýlu. Drobenie sa však stratilo len na Landovom aute, ktorý mal tempo ako lídri. Je to pre nás cenné poučenie do budúcna.“
V McLarene si pred Katarom i Abú Zabí veria o poznanie viac. Lepšie by im tam mohli sadnúť podmienky i typológia trate. „Dnes sme stratili body na Ferrari, no dokázali sme limitovať škody. Nasledujúce dva okruhy by mohli nášmu autu sadnúť lepšie. Nič ešte nie je hotové, máme čo robiť, a sme plne koncentrovaní na záver sezóny. Stále si treba pripomínať, že prednedávnom bola predstava o tom, že budeme v bitke o titul, priam nereálna. Teraz je pred nami, a chceme to dotiahnuť do konca,“ uzavrel Andrea Stella.