Brundle navrhuje zrušiť ťažké hybridné motory a modré vlajky
Čo by ste vo Formule 1 zmenili, keby ste mali takú moc? Nad touto otázkou sa zamyslel bývalý pretekár a dlhoročný komentátor Martin Brundle a predstavil hneď dve opatrenia, ktoré by zaviedol, keby šéfoval efjednotke: Okrem zrušenia hybridných motorov by odstránil aj modré vlajky. Piloti vraj už zabudli jazdiť v premávke.
Keď Martin Brundle pretekal vo Formule 1, v štartovom poli sa objavovali aj dvanásťvalcové beštie. Autá boli v porovnaní s dneškom “ľahké ako pierka”. V rokoch 1991 až 1994 bola ich minimálna hmotnosť na úrovni 505 kg, pričom v ďalších rokoch sa aj v dôsledku zvýšenia bezpečnostných štandardov zvýšila na 600 a 605 kg.
Martinovi Brundlovi sa za takými obratnými a ľahkými autami cnie. “Ak mám povedať pravdu, nepáčia sa mi hybridné motory, pretože sú príliš veľké a ťažké. My chceme čistokrvné pretekanie, ktoré je o minimálnej hmotnosti,” uviedol na sociálnej sieti Reddit, kde odpovedal na otázky fanúšikov
“V roku 2026 ideme k pomeru 50:50 [spaľovacieho motora a] elektriny. Uvidíme, ako to pôjde. Myslím si však, že nasadiť vo Formule 1 hybridy bola chyba, pretože sú príliš veľké a príliš ťažké,” poznamenal komentátor britskej Sky, no uvedomuje si aj požiadavky automobiliek. Bez nich by Formula 1 prišla o atraktivitu a pravdepodobne aj sponzorov. “Nemôžeme jednoducho strčiť hlavy do piesku, stať sa dinosaurami a len pretekať. Kam by nás to zaviedlo? Mali by sme sa vrátiť až k parným motorom? Musíme byť rozumní a relevantní.”
Čoraz častejšie skloňovanou alternatívou, ako by šport mohol zostať relevantný k potrebám premávky, by mohli byť biopalivá. S nimi by sa dalo uvažovať o návrate k atmosférickým motorom, čo by prinieslo výrazné zníženie hmotnosti monopostov.
Rozmeňme si to: Jednotka MGU-K bude v roku vážiť 20 kg, turbo so všetkými prislúchajúcimi komponentmi najmenej ďalších 12 kilogramov a napokon väčšie batérie pridajú monopostu 35 kg. Keby sa teda Formula 1 rozhodla vrátiť k atmosférickým motorom, hmotnosť monopostov by mohla klesnúť o aspoň 60 kíl, keďže autá by sa zbavili aj množstva rozvodov či riadiacich jednotiek.
Namiesto avizovaných 768 kg by sme sa dostali na hranicu 708 kg, teda približne na hodnoty z roku 2015. Stále to nie je 605 kg zo sezóny 2007, ale z hľadiska hmotnosti by to bol krok správnym smerom.
Pre úplnosť pripomeňme, že v roku 2026 bude minimálna hmotnosť celej pohonnej jednotky stanovená na 185 kg. Pre porovnanie v roku 2013 pri atmosférických osemvalcoch to bolo len 95 kilogramov.
Brundle by zrušil aj modré vlajky
S predbiehaním jazdcov o kolo je vždy problém. Naposledy v Mexiku sme mohli počuť Frédérica Vasseura sťažovať sa na pomalších pilotov, že pri modrých vlajkách obrali Charlesa Leclerca o drahocenné sekundy a Landovi Norrisovi uľahčili cestu za druhou priečkou.
Martin Brundle by bol však rád, keby sa efjednotka vrátila do 80. a 90. rokov, keď modrá vlajka bola len upozornením na to, že zozadu sa blíži rýchlejší monopost. Jazdcovi však neprikazovala spomaliť a uvoľniť mu trať.
“Myslím si, že modré vlajky by sme mali zakázať. Podľa mňa jazdci stratili zručnosti pracovať s premávkou, manažovať premávku, ako sme to zvykli robiť my. Dosť sa mi to páčilo!” spomína Brundle. “Teraz musia všetci odskakovať z cesty ako deti v škole, keď sa v rýchlych autách priženú starší chlapci.”
Zákaz modrých vlajok by zároveň dostal pod tlak aj strategické oddelenia, ktoré by na každých pretekoch museli dôkladne zvažovať, či sa im oplatí bojovať s pomalšími autami, alebo radšej zamieria do boxov o čosi skôr. V konečnom dôsledku by sa tak súboje v rámci prvej desiatky mohli zintenzívniť.
Brundle však nechce len kritizovať. Všíma si totiž, že moderná efjednotka sa divákom páči. “Nikdy som nezažil, aby bola Formula 1 populárnejšia ako dnes. Čo nie je pokazené, toho sa nechytaj. Chcel by som, aby boli autá ľahšie, menšie a hlučnejšie a šiel by som do toho, ale ten zvyšok je asi v poriadku.”
- Značky
- Martin Brundle
- Pravidlá