logo F1online.skF1online.sk

Interlagos sa premenil na šrotovisko. Po piatich červených vlajkách kvalifikáciu ovládol Norris

Lando Norris
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala3. 11. 2024

Dnešný formulový program je poriadne nabitý. Odštartovala ho netradične načasovaná kvalifikácia, ktorú muselo riaditeľstvo pretekov pre nepriazeň počasia presunúť na nedeľné ráno. V náročných podmienkach sme videli množstvo výletov mimo trať a plno incidentov. Odľahčene môžeme povedať, že z Interlagosu sa stalo šrotovisko monopostov F1. Najspokojnejší môže byť napokon Lando Norris, ktorý bude štartovať z pole position.

Toľko nehôd v jednej kvalifikácii sme už poriadne dlho nevideli. Maršali museli vyťahovať červené vlajky až v piatich prípadoch. Mimo trate a v bariérach sa ocitli mladí aj starí, nováčikovia aj staré pušky a dokonca dvojnásobný majster sveta.

V prvej časti odštartoval festival červených vlajok Franco Colapinto, ktorý stratil kontrolu na výjazde z tretej zákruty a skončil v bariére. Skomplikoval tým život Mercedesom, ktoré boli v tom čase v zóne vypadnutia. Lewis Hamilton napokon do Q2 vôbec nepostúpil. Vo vysielačke sa sťažoval na svoje auto, ktoré vraj bolo celkom neovládateľné. Naopak, vydýchnuť si mohol Lando Norris, ktorý len o vlások prekĺzol do druhej časti. Vo Formule 1 stačí desatinka sekundy a namiesto hrdinu na pole position môžete byť nula, ktorá vypadla už v Q1.

Tým sa však nedeľné patálie len začínali. V Q2 nezvládol prejazd druhou zákrutou Carlos Sainz a so svojím monopostom takisto vrazil do bariéry. Táto nehoda mala na priebeh kvalifikácie už menší dopad, keďže dážď nesilnel, no následná kolízia Lanca Strolla všetko obrátila hore nohami.

Kanaďan havaroval krátko pred koncom Q2 v prvom esíčku takmer na tom istom mieste ako Colapinto. Katastrofálne následky to malo pre Strolla, ale aj pre Red Bull, keďže Q2 bola v dôsledku nehody ukončená predčasne. Max Verstappen aj Sergio Pérez nedostali ďalšiu možnosť sa zlepšiť a vypadli. Otázka však znie, prečo FIA čakala s červenou vlajkou tak dlho? Tak či onak, na vypadnutie Verstappena to nemalo žiaden materiálny dopad.

Chybe sa následne nevyhol ani najskúsenejší pilot v padoku Fernando Alonso, ktorý havaroval za jedenástou zákrutou. Španiel rozdelil tretiu časť kvalifikácie približne na polovice. Po tej prvej bol na čele Lando Norris.

To však nebola posledná červená vlajka. Po reštarte nezvládol brzdenie do prvej zákruty Alex Albon, stratil kontrolu a veľmi tvrdo vrazil do bariéry. Ani thajsko-britskému jazdcovi sa nič vážne nestalo, no nezdalo sa byť reálne, aby mechanici Williamsu stihli opraviť Colapintov a aj jeho monopost. Krátko po skončení kvalifikačného programu Williams potvrdil, že Albon dnes nenastúpi. Rovnaká hrozba visí aj nad Aston Martinom.

V závere Q3 jazdcom zostali niečo cez tri minúty, pričom podmienky sa mali postupne zhoršovať. McLaren upozorňoval priebežného držiteľa pole position Landa Norrisa, že dôležité je nehavarovať. Opravovať zničený monopost by totiž nemuseli vôbec stihnúť za necelé tri hodiny, ktoré delili záver kvalifikácie a štart pretekov.

Norris však prekypoval sebavedomím a hoci len o pár stotín, ale predsa sa zlepšil už v prvom kole. Nasledovala bitka, do ktorej sa zapojili obaja piloti Racing Bulls aj Esteban Ocon, no každému z nich niečo málo chýbalo na vedúci McLaren.

Papájovým pohrozil v závere vynikajúci George Russell, ktorý na rozdiel od Norrisa absolvoval len jedno rýchle kolo. V cieli zaostal o 0,173 sekundy a bude štartovať druhý. Na kvalifikačnom pódiu túto dvojicu doplnil Júki Cunoda.

V Alpine môžu byť veľmi spokojní so štvrtým Oconom a za vynikajúcou kvalifikáciou Racing Bulls dal bodku Liam Lawson. Charles Leclerc končí šiesty pred Alexom Albonom, ktorý sa umiestnil vyššie ako Oscar Piastri. Austrálčan tvrdo prebrzdil v prvej zákrute a celkom tým zahodil svoju šancu na pole position.

Prvú desiatku uzavreli Alonso a Stroll, ktorí sa ešte budú modliť, aby nemuseli štartovať z boxovej uličky.

Na záver pripomeňme, že Max Verstappen bude štartovať so stratou piatich miest za výmenu motora.

Kvalifikácia - VC Sao Paula 2024

logo Mercedes
George Russell
logo McLaren
Lando Norris
logo RB
Júki Cunoda
PilotTímQ1Q2Q3Strata
1.
Lando Norris
McLaren1:30,9441:24,8441:23,405
2.
George Russell
Mercedes1:29,1211:26,3071:23,578+0,173
3.
Júki Cunoda
RB1:29,1721:26,4641:24,111+0,706
4.
Esteban Ocon
Alpine1:29,1711:26,2061:24,475+1,070
5.
Liam Lawson
RB1:30,7581:25,6541:24,484+1,079
6.
Charles Leclerc
Ferrari1:29,8391:26,0971:24,525+1,120
7.
Alex Albon
Williams1:29,0721:25,8891:24,657+1,252
8.
Oscar Piastri
McLaren1:30,1141:25,1791:24,686+1,281
9.
Fernando Alonso
Aston Martin1:30,2071:25,0351:28,998+5,593
10.
Lance Stroll
Aston Martin1:30,5801:26,334
11.
Valtteri Bottas
Stake1:30,6331:26,472
12.
Max Verstappen
Red Bull1:28,5221:27,771
13.
Sergio Pérez
Red Bull1:30,0351:28,158
14.
Carlos Sainz
Ferrari1:30,3031:29,406
15.
Pierre Gasly
Alpine1:29,4201:29,614
16.
Lewis Hamilton
Mercedes1:31,150
17.
Oliver Bearman
Haas1:31,229
18.
Franco Colapinto
Williams1:31,270
19.
Nico Hülkenberg
Haas1:31,623
20.
Kuan-jü Čou
Stake1:32,263

Live

Súvisiace články

Diskusia