Ak sa kvalifikácia neuskutoční, o poradí na štarte rozhodnú komisári. Ponúkajú sa dva varianty
Vytrvalý a hustý dážď skomplikoval sobotňajšie kvalifikačné jazdy v Sao Paule. Problémy s viditeľnosťou a pneumatikami, v niektorých zákrutách doslova zaplavený okruh a blížiaci sa západ slnka prinútil riaditeľstvo pretekov presunúť kvalifikáciu na nedeľu. Predpoveď však nie je veľmi priaznivá, a preto vyvstáva otázka, čo sa stane, ak sa kvalifikácia vôbec neuskutoční?
Veľká cena Sao Paula nie je v histórii prvá, ktorá musela posúvať kvalifikačné jazdy na nedeľu. Naposledy sme sa na boj o pole position pozerali netradične na nedeľu v roku 2019, keď Japonsko zasiahol tajfún.
To isté sa udialo aj v USA 2015, keď sa však pre dážď ani v nedeľu nemohla odjazdiť Q3 a poradie na štarte bolo určené podľa výsledkov Q1 a Q2. V Austrálii 2013 bola kvalifikácia dokonca rozdelená; prvá časť sa stihla ešte pred príchodom najsilnejšieho lejaku v sobotu, takže až časti Q2 a Q3 sa uskutočnili v nedeľu. Okrem toho si pamätníci môžu spomenúť aj na Japonsko 2010 a 2004.
Čo sa však stane dnes, ak sa pred pretekmi nebude môcť jazdiť? To je otázka, ktorá v Športových pravidlách F1 nie je celkom vyriešená. FIA tento problém odstránila až v pravidlách pre rok 2025, keď bude platiť, že v prípade vynechania kvalifikácie sa bude štartovať podľa priebežného poradia šampionátu; pred prvými pretekmi sezóny podľa uváženia komisárov.
Súčasné pravidlá v článku 39.4 hovoria len o tom, ako sa majú na rošte zoradiť piloti, ktorí neabsolvovali v Q1 žiadne merané kolo a tým pádom sú neklasifikovaní. Na súčasnú situáciu by sme sa teoreticky mohli pozerať tak, že sú skutočne neklasifikovaní, keďže sa Q1 neuskutočnila. Títo jazdci (všetci) sa na rošte zoradia podľa výsledkov tretieho, resp. v prípade šprintového víkendu prvého tréningu — teda nie šprintovej kvalifikácie ani šprintu.
Keby sa komisári rozhodli pre tento variant, Max Verstappen by mal problém. V prvom tréningu absolvoval iný program ako ostatní a svoju kvalifikačnú simuláciu nedokončil, čo ho odsunulo až na pätnástu priečku. K tomu ho ešte o päť miest nižšie zosunie trest za výmenu spaľovacieho motora.
V padoku však nepanuje zhoda na tom, že by malo byť v tomto zmysle použité spomínané pravidlo 39.4 o neklasifikovaných jazdcoch z kvalifikácie. Niektoré tímy totiž zastávajú názor, že piloti v skutočnosti sú klasifikovaní, keďže odjazdili kvalifikáciu (šprintovú), a teda štartový rošt by mal byť zostavený podľa jej výsledkov — pole position by mal Oscar Piastri, za ním by štartovali Lando Norris a Charles Leclerc (Max Verstappen by sa zo štvrtého miesta prepadol na deviate).
Pravidlá však nie sú vôbec jednoznačné a bude na komisároch rozhodnúť, čo vlastne článok 39.4 hovorí o aktuálnej situácii a ktorý variant vybrať. Verme, že toto rozhodnutie napokon nebude nutné prijať a o poradí rozhodnú samotní jazdci na trati.
1. tréning - VC Sao Paula 2024
Pilot | Tím | Čas | Strata | Kolá | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | McLaren | 1:10,610 | 29 | |
2. | George Russell | Mercedes | 1:10,791 | +0,181 | 24 |
3. | Oliver Bearman | Haas | 1:10,805 | +0,195 | 30 |
4. | Oscar Piastri | McLaren | 1:10,950 | +0,340 | 30 |
5. | Alex Albon | Williams | 1:10,955 | +0,345 | 28 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:11,038 | +0,428 | 31 |
7. | Carlos Sainz | Ferrari | 1:11,100 | +0,490 | 30 |
8. | Nico Hülkenberg | Haas | 1:11,124 | +0,514 | 26 |
9. | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:11,215 | +0,605 | 26 |
10. | Pierre Gasly | Alpine | 1:11,216 | +0,606 | 27 |
11. | Liam Lawson | RB | 1:11,301 | +0,691 | 26 |
12. | Júki Cunoda | RB | 1:11,483 | +0,873 | 25 |
13. | Franco Colapinto | Williams | 1:11,619 | +1,009 | 31 |
14. | Valtteri Bottas | Stake | 1:11,651 | +1,041 | 29 |
15. | Max Verstappen | Red Bull | 1:11,712 | +1,102 | 30 |
16. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:11,754 | +1,144 | 30 |
17. | Lance Stroll | Aston Martin | 1:11,783 | +1,173 | 26 |
18. | Esteban Ocon | Alpine | 1:11,827 | +1,217 | 26 |
19. | Sergio Pérez | Red Bull | 1:11,845 | +1,235 | 28 |
20. | Kuan-jü Čou | Stake | 1:12,883 | +2,273 | 27 |
- Značky
- VC Sao Paula 2024