logo F1online.skF1online.sk

Ak sa kvalifikácia neuskutoční, o poradí na štarte rozhodnú komisári. Ponúkajú sa dva varianty

Predné krídlo Red Bullu, voda, dážď, mokrá trať
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala3. 11. 2024

Vytrvalý a hustý dážď skomplikoval sobotňajšie kvalifikačné jazdy v Sao Paule. Problémy s viditeľnosťou a pneumatikami, v niektorých zákrutách doslova zaplavený okruh a blížiaci sa západ slnka prinútil riaditeľstvo pretekov presunúť kvalifikáciu na nedeľu. Predpoveď však nie je veľmi priaznivá, a preto vyvstáva otázka, čo sa stane, ak sa kvalifikácia vôbec neuskutoční?

Veľká cena Sao Paula nie je v histórii prvá, ktorá musela posúvať kvalifikačné jazdy na nedeľu. Naposledy sme sa na boj o pole position pozerali netradične na nedeľu v roku 2019, keď Japonsko zasiahol tajfún.

To isté sa udialo aj v USA 2015, keď sa však pre dážď ani v nedeľu nemohla odjazdiť Q3 a poradie na štarte bolo určené podľa výsledkov Q1 a Q2. V Austrálii 2013 bola kvalifikácia dokonca rozdelená; prvá časť sa stihla ešte pred príchodom najsilnejšieho lejaku v sobotu, takže až časti Q2 a Q3 sa uskutočnili v nedeľu. Okrem toho si pamätníci môžu spomenúť aj na Japonsko 2010 a 2004.

Čo sa však stane dnes, ak sa pred pretekmi nebude môcť jazdiť? To je otázka, ktorá v Športových pravidlách F1 nie je celkom vyriešená. FIA tento problém odstránila až v pravidlách pre rok 2025, keď bude platiť, že v prípade vynechania kvalifikácie sa bude štartovať podľa priebežného poradia šampionátu; pred prvými pretekmi sezóny podľa uváženia komisárov.

Súčasné pravidlá v článku 39.4 hovoria len o tom, ako sa majú na rošte zoradiť piloti, ktorí neabsolvovali v Q1 žiadne merané kolo a tým pádom sú neklasifikovaní. Na súčasnú situáciu by sme sa teoreticky mohli pozerať tak, že sú skutočne neklasifikovaní, keďže sa Q1 neuskutočnila. Títo jazdci (všetci) sa na rošte zoradia podľa výsledkov tretieho, resp. v prípade šprintového víkendu prvého tréningu — teda nie šprintovej kvalifikácie ani šprintu.

Keby sa komisári rozhodli pre tento variant, Max Verstappen by mal problém. V prvom tréningu absolvoval iný program ako ostatní a svoju kvalifikačnú simuláciu nedokončil, čo ho odsunulo až na pätnástu priečku. K tomu ho ešte o päť miest nižšie zosunie trest za výmenu spaľovacieho motora.

V padoku však nepanuje zhoda na tom, že by malo byť v tomto zmysle použité spomínané pravidlo 39.4 o neklasifikovaných jazdcoch z kvalifikácie. Niektoré tímy totiž zastávajú názor, že piloti v skutočnosti sú klasifikovaní, keďže odjazdili kvalifikáciu (šprintovú), a teda štartový rošt by mal byť zostavený podľa jej výsledkov — pole position by mal Oscar Piastri, za ním by štartovali Lando Norris a Charles Leclerc (Max Verstappen by sa zo štvrtého miesta prepadol na deviate).

Pravidlá však nie sú vôbec jednoznačné a bude na komisároch rozhodnúť, čo vlastne článok 39.4 hovorí o aktuálnej situácii a ktorý variant vybrať. Verme, že toto rozhodnutie napokon nebude nutné prijať a o poradí rozhodnú samotní jazdci na trati.

1. tréning - VC Sao Paula 2024

logo Mercedes
George Russell
logo McLaren
Lando Norris
logo Haas
Oliver Bearman
PilotTímČasStrataKolá
1.
Lando Norris
McLaren1:10,61029
2.
George Russell
Mercedes1:10,791+0,18124
3.
Oliver Bearman
Haas1:10,805+0,19530
4.
Oscar Piastri
McLaren1:10,950+0,34030
5.
Alex Albon
Williams1:10,955+0,34528
6.
Charles Leclerc
Ferrari1:11,038+0,42831
7.
Carlos Sainz
Ferrari1:11,100+0,49030
8.
Nico Hülkenberg
Haas1:11,124+0,51426
9.
Fernando Alonso
Aston Martin1:11,215+0,60526
10.
Pierre Gasly
Alpine1:11,216+0,60627
11.
Liam Lawson
RB1:11,301+0,69126
12.
Júki Cunoda
RB1:11,483+0,87325
13.
Franco Colapinto
Williams1:11,619+1,00931
14.
Valtteri Bottas
Stake1:11,651+1,04129
15.
Max Verstappen
Red Bull1:11,712+1,10230
16.
Lewis Hamilton
Mercedes1:11,754+1,14430
17.
Lance Stroll
Aston Martin1:11,783+1,17326
18.
Esteban Ocon
Alpine1:11,827+1,21726
19.
Sergio Pérez
Red Bull1:11,845+1,23528
20.
Kuan-jü Čou
Stake1:12,883+2,27327

Súvisiace články

Diskusia