logo F1online.skF1online.sk

Red Bull opäť podozrieva McLaren. Britský tím vraj plní pneumatiky vodou

Mechanik s pneumatikami Pirelli
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala2. 11. 2024

V padoku sa schyľuje k ďalšej kauze. Pri tejto sa však zrejme najskôr pozriete do kalendára a skontrolujete si, či náhodou nemáme prvého apríla. Red Bull má totiž svojich súperov z McLarenu obviňovať z toho, že svoje pneumatiky plnia vodou. Nie je to však žiaden vtip ani prvý apríl.

Snahy tímov nájsť v pravidlách dieru sa nikdy neskončia. V tejto sezóne sme tak už riešili flexibilné predné krídla, flexibilnú klapku DRS, šikovný mechanizmus na nastavovanie svetlej výšky prednej časti podlahy, no špekulovalo sa aj o veľmi premyslenom brzdnom systéme Red Bullu.

Teraz sú na rade pneumatiky. Nemecký magazín Auto Motor und Sport v padoku zachytil informácie o tom, že Red Bull má opäť v hľadáčiku McLaren. Rakúskej stajni podľa všetkého nešlo do hlavy, ako sa papájovým darí v pretekoch tak dobre manažovať pneumatiky. Neraz sa stalo, že McLarenu v závere stintu nikto nedokázal konkurovať.

Pred VC Brazílie sa sám Max Verstappen pozastavil nad touto témou. “Niektoré tímy spravili z hľadiska pretekového tempa obrovský skok vpred, čo je dosť zvláštne,” šípi niečo nekalé obhajca titulu. “Pretože ak sa pozriete na naše auto a jeho porovnanie s minulým rokom, spozorujete, že sme napredovali v kvalifikácii aj v pretekoch.”

“Ostatní spravili slušný krok po stránke kvalifikačného tempa, ale oveľa, oveľa väčší skok v pretekovej rýchlosti. Je to vec, ktorá sa nám ťažko chápe,” priznal Holanďan.

Vysvetlením má byť trik s plnením pneumatík vodou. Fígeľ má vraj spočívať v tom, že voda v pneumatikách pomáha predchádzať ich prehrievaniu počas dlhých stintov. “Pneumatika má byť plnená vodou cez ventil. Údajne aj malé množstvo dokáže spôsobiť želaný efekt,” píše Auto Motor und Sport. “Hovorí sa, že z tohto cvičenia má profitovať niekoľko tímov vrátane McLarenu.”

Nemecký magazín píše, že FIA sa už celou vecou zaoberá, no na posledných dvoch veľkých cenách v Austine a Mexiku si pozorovatelia nevšimli nič nekalé, a to vrátane technikov Pirelli. Taliansky dodávateľ tvrdí, že tento rok nezachytil v súvislosti s pneumatikami žiadne podozrenie a nič si nevšimli ani kontrolóri FIA po šprinte, hoci podľa správy technického delegáta skontrolovali pneumatiky všetkých jazdcov. Pirelli a ani FIA sa však k tejto téme nechcú oficiálne vyjadrovať.

Ako sa voda dostane do pneumatík a ako môže pomôcť s prehrievaním?

Ak je to pravda, ako sa vlastne McLarenu darí dostať vodu do pneumatík? Nie je to len také jednoduché. Všetky pneumatiky totiž pred začiatkom víkendu osádzajú technici Pirelli, ktorí kolesá už v celku odovzdajú tímom. Samotní mechanici nemajú k dispozícii nástroje a ani nemajú povolené kolesá s pneumatikami rozoberať.

Jediným spôsobom, ako do pneumatiky dostať vodu, je teda cez ventil. Asi vás však neprekvapí, že tímy nemajú povolené plniť pneumatiky hocičím. Špecifiká upravuje článok 10.8.4 Technických pravidiel F1, ktorý tímom káže nasledovné:

  • a.) Pneumatiky smú byť nahustené len vzduchom alebo dusíkom.
  • b.) Zakazuje sa akýkoľvek proces, ktorého účelom je znížiť úroveň vlhkosti v pneumatike alebo v plniacom plyne.
  • c.) Kompletné koleso musí obsahovať pevný objem plynu. Nie sú povolené žiadne ventily, výpusty či priepustné membrány s výnimkou nahustenia a vypustenie pneumatiky, keď je auto v stacionárnej polohe.

McLaren by teda niečo také musel robiť nepozorovane a môžeme špekulovať, ako presne. Ak skutočne pomôže aj relatívne malé množstvo vody, ako to tvrdí AMuS, teoreticky by to šlo v podobe vodnej pary. Vyššie uvedený bod c.) totiž zakazuje sušiť vzduch, čo tímy zvykli robiť pre dosiahnutie optimálneho tlaku v pneumatikách, ale nie ho zvlhčovať.

Teplý, resp. horúci vzduch okrem toho dokáže obsiahnuť oveľa väčšie množstvo vodnej pary ako studený, čo je aj dôvod, prečo sa v noci tvorí rosa a ráno je hmla. Ak by čisto teoreticky McLaren hustil pneumatiku výrazne zvlhčeným horúcim vzduchom, voda by po ochladení vo vnútri mohla skondenzovať.

Počas jazdy sa teplota pneumatiky vyšplhá aj nad sto stupňov, vďaka čomu by zas dochádzalo k postupnému odparovaniu vody. Pri procese odparovania by sa samotná pneumatika prirodzene chladila až do momentu, kým by voda celkom nezmenila skupenstvo.

Niečo také by potenciálne mohlo uniknúť aj kontrolórom FIA, no má to háčik. Pneumatiky môžu byť kontrolované aj o dve až štyri hodiny po skončení pretekov, keď guma opäť ochladne, a teda aj vodná para môže začať kondenzovať.

V minulosti mal nad plnením pneumatík vodou uvažovať samotný Red Bull, a síce ešte v časoch, keď pravidlá na nič také nemysleli. Autosport však tvrdí, že tvorcovia pravidiel následne spísali technickú direktívu, ktorá zvlhčovanie plniaceho plynu taktiež zakazuje. Technické direktívy však nie sú verejnosti dostupné, a tak si to nevieme overiť.

Tak či onak, v tábore Red Bullu vraj teraz podozrievajú svojich bývalých zamestnancov, že po prestupe ku konkurencii sa k starým nápadom vrátili. Aj tých zamestnancov, ktorí prestúpili do McLarenu.

Súvisiace články

Diskusia