Jazdy v prvom tréningu sú poriadne drahý špás. Za účasť platil aj Lando Norris


Súdny spor medzi Álexom Palouom a McLarenom odhalil množstvo zaujímavostí zo zákulisia Formuly 1. Okrem iného sme sa dozvedeli napríklad to, že testovanie starších monopostov nevyjde mladíkov vôbec lacno. Táto skutočnosť nie je prekvapujúca, zaujímavejší je fakt, že tímy si nechávajú platiť aj za poskytnutie priestoru v prvom tréningu.
Podľa tohtoročných pravidiel je každý tím povinný vyhradiť štyri voľné tréningy nováčikom. V Mexiku sme tak mohli vidieť v akcii až deviatich mladíkov, väčšinou z jazdeckých akadémií jednotlivých tímov. Nie je to však podmienkou, takéto jazdy si už piloti vedia aj kúpiť.
Podľa súdnych dokumentov zo sporu medzi McLarenom a Palouom vyplynulo, že za účasť v prvom tréningu si priplatil aj Rio Hirakawa. Továrenský pilot Toyoty vo WEC zaplatil McLarenu tri milióny eur za prvý tréning na VC Abú Zabí 2024 vrátane dvoch testovacích dní v starších monopostoch, ktoré boli určené na Hirakawovu prípravu. Japonský jazdec napokon v tréningu obsadil štrnáste miesto so stratou 1,3 sekundy na Landa Norrisa.
McLaren mladíkovi poskytol priestor napriek tomu, že nie je súčasťou jeho jazdeckej akadémie, nie je jeho rezervným ani testovacím jazdcom. Tieto povinnosti si plní v konkurenčnom Haase a k testom s McLarenom sa dostal najmä preto, že bol ochotný si za ne zaplatiť.
Otázka znie, či má zmysel takpovediac dražiť priestor vo voľných tréningoch namiesto toho, aby ho dostali najperspektívnejšie talenty z jazdeckých akadémií. Nie je v skutočnosti to cieľom pravidla, ktoré pred pár rokmi zaviedla FIA? Odpoveď na túto otázku nie je taká jednoduchá.
V prvom rade treba podotknúť, že účasť v prvom tréningu si nemôže “kúpiť” hocikto. FIA jazdcovi umožní takýto tréningový štart len v prípade, že vlastní takzvanú tréningovú superlicenciu, na ktorú potrebuje získať 25 bodov — jednou z podmienok získania riadnej superlicencie je 40 bodov. Okrem toho Zak Brown na súde prezradil, že “dokonca aj Lando Norris” musel pred pár rokmi poskytnúť McLarenu finančnú kompenzáciu, ak si chcel v monoposte zajazdiť. Niekedy tak aj platené jazdy môžu mať význam.
Prečo sa tieto čiastky riešili na súde s Palouom?
McLaren žiada od Álexa Paloua 18 miliónov eur za ušlý zisk a porušenie kontraktu, ku ktorému došlo v roku 2023. Španielsky jazdec vtedy oznámil, že v roku 2024 nebude jazdiť v McLarene v IndyCar, ale zostane v tíme Chip Ganassi Racing. Podľa Paloua ho Zak Brown zavádzal s víziou, že takto sa dostane bližšie k vstupu do Formuly 1 s McLarenom. V skutočnosti ho vraj chcel len pre tím v IndyCar.
Britská značka na súde vysvetlila aj to, ako dospela k osemnástim miliónom. Jednou z položiek, ktorej úhradu žiada od Alexa Paloua, má výšku 611-tisíc eur a súvisí s Palouovou účasťou na dvoch testoch starších monopostov, ktorých cieľom bolo pripraviť ho na prvý tréning na VC USA 2022.
Španielovi boli tieto dva dni pridelené v rámci rovnakého prípravného balíčka, aký si napokon v roku 2024 kúpil Hirakawa, a v rámci hodnotenia jeho potenciálu. Keďže Palou o pár mesiacov vycítil, že McLaren v skutočnosti nemá úprimnú snahu ho nasadiť v F1, kontrakt zrušil.
Podľa McLarenu tak Palou musí uhradiť finančnú škodu, ktorú stajňa utrpela. Palouovi právnici však argumentujú, že McLaren v skutočnosti žiadnu škodu neutrpel, skôr naopak, v súvislosti s tréningmi na Palouovom odchode ešte niečo zarobil.
Dôkazy predložené na súde odhalili, že Hirakawa a Toyota zaplatili 918-tisíc eur za jeden deň testov so starším monopostom; v prípade Paloua boli náklady vyčíslené len na 611-tisíc za dva dni. Keďže nevyužitý testovací deň v roku 2023 McLaren neskôr pridelil Hirakawovi, rovnako aj celý program za sezónu 2024, nebol v strate.
“Tieto výdavky neboli ‘stratené’,” uviedli Palouovi právnici v rámci obhajoby. “McLaren dostal presne to, čo očakával: rezervného jazdca v období od októbra 2022 do augusta 2023 a príležitosť zhodnotiť jeho potenciál v monoposte F1. Akákoľvek požiadavka o náhradu tak musí byť ponížená o 3,5 milióna dolárov, ktoré McLaren Racing dostal alebo dostane od pána Ria Hirakawu za možnosť nasadiť ho namiesto pána Paloua v rámci ‘testovania starších monopostov’ a účasti v prvom tréningu na VC Abú Zabí 2024.”
“McLaren Racing akceptuje, že musí uznať čiastku 918-tisíc eur za platby od Hirakawu, no popiera, že by musel uznať aj zvyšok,” skonštatovali právnici v súvislosti s testovacím programom.
Rozsudok by sme v tomto prípade mali spoznať v priebehu novembra.







