Opravené smernice mohli začať platiť hneď. Podľa Russella to blokuje jeden pilot
Súčasné Smernice o jazdeckých štandardoch obsahujú isté nedostatky, ktoré je FIA ochotná v spolupráci s jazdcami odstrániť. Kedy sa teda môžeme tešiť na to, že súboje na trati budú o čosi férovejšie? George Russell prezradil, že reálne najskôr v roku 2025. So skoršou implementáciou zmien nesúhlasí jeden pilot.
George Russell ako šéf Asociácie jazdcov veľkých cien GPDA je hlavným koordinátorom a spojkou medzi FIA a samotnými jazdcami. Tí si po VC USA a kontroverznom posúdení súboja Maxa Verstappena s Landom Norrisom sadli za jeden rokovací stôl. V Mexiku sme sa dozvedeli výsledok: FIA súhlasí s tým, že smernice je potrebné aktualizovať a doplniť isté podmienky, aby sa do vzájomných súbojov vnieslo viac férovosti a spravodlivosti.
FIA má za úlohu predstaviť upravené smernice a predložiť ich jazdcom na schválenie. Keďže smernice nie sú súčasťou Športových pravidiel F1, k ich aktualizácii nie je potrebný súhlas tímov, zvolávať zasadnutie Komisie F1 ani žiadať o schválenie Svetovú motoristickú radu FIA. Preto by bol celý proces oveľa efektívnejší, keby sa nenašiel jeden pilot, ktorý so zmenami nesúhlasí.
“Myslím si, že komisári sú s nami na jednej lodi v tom, že je nutné spraviť istú zmenu,” povedal cez víkend v Mexiku George Russell. “Najvýznamnejším bodom rozhovorov bolo to, že oni chceli počkať so zmenami do roku 2025, aby boli pravidlá v rámci jedného roka konzistentné. Povedal by som, že devätnásť jazdcov z dvadsiatich na to odpovedalo: Ak sú pravidlá chybné, zmeňme ich dnes.”
“Som rád, že tieto incidenty boli potrestané,” uviedol na margo súboja Verstappena s Norrisom, “a očakávam, že do budúcna a v Brazílii sa vám už neprepečie to, čo sme videli dnes a pred týždňom.”
Stále však bude platiť napríklad to, že ak sa na vnútornej strane zákruty bránite a vyhráte šprint k apexu, tak súpera beztrestne môžete nielen vytlačiť za bielu čiaru, ale sami pritom opustiť trať. A zrejme nebudeme mať jasno ani v pojmoch útočník a obranca. “Čakali by ste [že by bolo ľahké to zmeniť, ak všetci súhlasia], ale niekedy je to o čosi komplikovanejšie, než by muselo. Niektoré veci treba schvaľovať a my musíme na to využiť hlasovaciu aplikáciu. Ako som však povedal, devätnásť jazdcov z dvadsiatich sa v tejto veci zhodlo.”
Môžeme len hádať, kto je tým dvadsiatym pilotom v opozícii, no zrejme každý má svojho tajného favorita.
Russell sa nakoniec ešte pristavil pri dvoch incidentoch, za ktoré dostal Max Verstappen desaťsekundové tresty. Na margo jeho zbesilého výpadu vo ôsmej zákrute vyhlásil, že také čosi už dlho nevidel; naposledy v roku 2021, keď Holanďan nič nedaroval Lewisovi Hamiltonovi.
“Je fajn mať takýto súboj, pretože keď bojujete s Lewisom, vždy je to tvrdé a férové,” zhodnotil internú bitku z Mexika Russell, no následne upriamil zrak na dvoch ašpirantov na titul. “Sledujeme rad manévrov, ktoré sú už za hranicami zábavy a športu, je to už takmer neférové. V tom prvom prípade by ste mohli tvrdiť, že zodpovednosť bola azda 60:40. Avšak, ten posledný manéver — nič také som nevidel azda od Brazílie [2021].”