logo F1online.skF1online.sk

Norris: Keby som v prvej zákrute nešiel ako taký ďuro…

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 14:20

Lando Norris sa na jednej strane môže hnevať na FIA, ale na druhej strane aj na seba. Po pretekoch si to dobre uvedomoval. Kardinálnu chybu v boji o titul nespravil v dvanástej zákrute ani po nej, ale hneď po štarte veľkej ceny.

Ferrari malo v nedeľu najlepšie tempo zo všetkých. Vynikajúcou rýchlosťou sa však mohlo popýšiť aj v Baku a predsa nevyhralo. Byť na čele je v modernej efjednotke veľká výhoda a keby Lando Norris prvý útok Maxa Verstappena odrazil, jeho šance na víťazstvo by výrazne stúpli.

“V prvej zákrute som to neurobil správne,” sypal si popol na hlavu Lando Norris, “ale mám pocit, že pri tom, čo sa udialo na konci pretekov, malo byť právo viac na mojej strane. V každom prípade to bol dobrý súboj, bavil som sa pri ňom. Nevyhral som ho preto, že som neodviedol dostatočne dobrú prácu.”

“Keby som sa v prvej zákrute lepšie bránil a nejazdil ako taký ďuro, mohol som byť po prvej zákrute na čele a tento rozhovor by sme ani nemuseli mať,” vyčítal si ďalší zbabraný štart z pole position.

Norris vo svojej kariére získal už sedem pole positions, no len dve z nich dokázal premeniť na víťazstvo (úspešnosť 28,6 %). Zo súčasných jazdcov má percentuálne horšiu bilanciu už len Charles Leclerc (19,2 %). Suverénne najlepším je v tejto štatistike Max Verstappen (80 %) pred Fernandom Alonsom (63,6 %) a Lewisom Hamiltonom (58,7 %). Keby sme však počítali aj šprintové neoficiálne pole positions a neprihliadali na víťaza, ale na vedúceho jazdca po prvom kole, Norris by sa začal azda aj červenať (12,5 %).

Komisári sa unáhlili, tvrdí Norris

Ďalším sporným bodom je dvanásta zákruta, v ktorej došlo k druhému súboju s Maxom Verstappenom. Päť kôl pred koncom sa pred svojho súpera konečne dostal, ale komisári zhodnotili, že nepovoleným spôsobom.

“Myslím si, že sa tu opäť objavila nekonzistentnosť,” nepáčilo sa Norrisovi rozhodovanie komisárov, ktorí chceli okamžite rozhodnúť o vine a treste. Formula 1 chce predchádzať situáciám, keď sa po skončení pretekov zmení zloženie pódia, a tak sa arbitri snažili vyniesť verdikt čo najskôr.

“Z môjho pohľadu to bolo unáhlené rozhodnutie. Ani si vás nevypočujú, aby pochopili vaše argumenty, čo by po pretekoch mali urobiť,” myslí si pilot McLarenu. “Chcú len v danej chvíli prijať rozhodnutie, aby nemenili pozície na bodoch, ale preto je to unáhlené rozhodnutie. Nevypočuli si môj pohľad, pohľad tímu ani ten Maxov. Nemyslím si, že to bolo správne, ale padol za to trest a ja s tým už nemôžem nič robiť, len to akceptovať.”

“Nemyslím, že by sa voči takémuto trestu dalo protestovať, čo je opäť hlúposť, pretože oni len hádajú. Nemyslím si, že takto by mali pracovať komisári. Majú však ťažkú prácu, takže sa nebudem na nich sťažovať. Ide mi skôr o to, že nevidia všetko a nemajú také isté pochopenie pre situáciu, ako my v aute. To je všetko,” doplnil.

V každom prípade McLaren by sa pred komisármi zrejme neobhájil, aj keby dostal takú možnosť. Magazín Autosport sa dostal k obsahu bájnej Smernice o jazdeckých štandardoch, na základe ktorej komisári rozhodovali, a potvrdil, že sa v nej nenachádza podmienka, podľa ktorej by brániaci sa jazdec na vnútornej strane zákruty musel zostať v medziach traťových limitov. Posunúť brzdy za každú cenu sa tým pádom oplatí, podstatný je len apex.

Komisári tak síce na základe priam hlúpo postavených pravidiel, ale predsa incident posúdili správne. Verstappen bol v apexe zákruty ako prvý, čo je očividne jediné, na čom záleží, a nemusel Norrisovi nechávať miesto na vonkajšku.

Verstappen však pravidlá pozná a zrejme presne preto to v dvanástej zákrute urobil tak, ako to urobil. Norris sa musí zmieriť s tým, že predbiehal mimo trate. Vyčítať môže niečo pravidlám a napokon aj vlastnému tímu, ktorý ho uisťoval, že v apexe zákruty bol prvý, hoci to nebola vôbec pravda. Keby mu inžinier povedal, že v apexe bol v skutočnosti druhý, zrejme by aj on sám ochotnejšie pristúpil na to, aby pozíciu vrátil a skúsil to zas. Rýchlosť na to určite mal.

McLaren nepodal odpor a ani sa nechystá

McLaren v konečnom dôsledku neprotestoval proti výsledkom veľkej ceny a nechystal sa ani podať žiadosť o preskúmanie rozhodnutia, na čo vyprší časový limit vo štvrtok — 96 hodín od skončenia podujatia. Podmienkou toho, aby žiadosť o preskúmanie rozhodnutia uspela a komisári museli v danej veci rozhodovať zas, je totiž poskytnúť významné, nové a relevantné dôkazy, ktoré v čase rozhodovania komisári nemali k dispozícii.

“Nemyslím si, že by existovali nejaké nové a relevantné dôkazy, pretože už máme k dispozícii všetky dôkazy, ktoré sme použili na vyvodenie našej interpretácie, ktorá je v rozpore s pohľadom komisárov,” vysvetlil Andrea Stella. “Ak by sme otvorili proces žiadosti o preskúmanie rozhodnutia, nemyslím si, že by bol úspešný, pretože potrebujete nové dôkazy. Toto je len vec interpretácie [nie dôkazov].”

Súvisiace články

Diskusia