logo F1online.skF1online.sk

FIA len chcela umlčať vyplakávanie súperov, hovorí Horner o plombovaní skrutiek

Christian Horner
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 10. 2024

Red Bull sa po príchode do Austinu dostal do epicentra zemetrasenia pozornosti. Stajňa z Milton Keynes čelí vážnemu obvineniu z podvádzania. V tejto chvíli už nie je možné preukázať akékoľvek nekalé konanie a tímu v podstate nezostáva iné, než donekonečna popierať akúkoľvek nelegálnu činnosť bez ohľadu na to, ako absurdne znejú niektoré argumenty.

V tejto chvíli sa musíme uspokojiť len so zaplombovaním podozrivého systému priamo rukami kontrolórov FIA. Nikdy sa však so stopercentnou istotou nedozvieme, či Red Bull tento systém využíval; a ak áno, ako veľmi mu pomohol. Isté je len to, že keby menil nastavenie svetlej výšky počas parc fermé čo i len o milimeter, určite by sa dopustil podvádzania.

Presne na to upozornili aj súperi, ktorí svoje podozrenia odovzdali FIA a tým došlo k prevaleniu celej kauzy. Keďže neexistuje spôsob, ako dokázať, že Red Bull podvádzal, presunula sa celá diskusia do politickej roviny, keď jedna strana popiera porušenie a bagatelizuje význam tejto pomôcky, kým druhá ju obviňuje z hrdelného zločinu.

„Každý monopost disponuje nástrojom, ktorým sa mení nastavenie tácky. Ten náš sa nachádza vpredu pri pedáloch. Máme ho tam tri roky,“ priznal Christian Horner pre televíziu Sky. „Musíte vymontovať pedále a s nimi aj niektoré panely a potrubia. Vyzerá to teda ako každá iná úprava nastavenia.“

„Bolo by jednoduchšie nastaviť zadný stabilizátor, ako sa dostať k tomuto komponentu. Celé je to dôsledok nášho usporiadania v prednej časti monopostu,“ vysvetlil šéf Red Bullu.

Natíska sa však jednoduchá otázka. Ak je to tak, ako hovorí Horner, prečo FIA cítila potrebu zapečatiť tento komponent? Vysvetlenie je podľa šéfa stajne jednoduché a Red Bull za to nemôže. „Podľa mňa je dôvodom vyplakávanie našich súperov. Okrem toho je prácou FIA zaoberať sa týmito záležitosťami,“ vyhlásil Angličan.

„Riešenie tohto komponentu sa povinne zverejňuje, takže v posledných troch rokoch bol prístupný pre všetkých. FIA je s ním spokojná. Myslím si, že je za tým len upokojenie nejakej tej paranoje v padoku,“ tvrdí Horner.

Z pohľadu Red Bullu teda ide o búrku v pohári vody, podozrenia súperov nie sú založené na pravde a jeho tím nikdy nepodvádzal. Konkurencia sa vraj dokonca touto kauzou snažila odvrátiť pozornosť od vlastných problémov. „Niekedy mám pocit, že ide o snahu odvrátiť pozornosť od toho, čo sa deje vo vašom vlastnom dome. Snažíte sa pre to zapáliť oheň inde,“ myslí si Horner.

Red Bull v tejto chvíli vie, že celá kauza sa preniesla pred mikrofóny médií. FIA vykonala svoj diel práce a viac už nemôže urobiť. Previnilca už nemožno z ničoho usvedčiť a v tejto chvíli nám musí stačiť skutočnosť, že problém sa už nezopakuje.

„FIA sa na to pozrela a je s tým viac ako spokojná. Monopost má pravdepodobne šesťsto plne nastaviteľných prvkov. Pod parc fermé ich nemôžete nastavovať a k tomu ani nedošlo. Ako som povedal, bolo by jednoduchšie nastaviť ukotvenie podlahy, stabilizátor alebo zavesenie, ako odmontovať pedále. Monoposty snímajú kamery, máme kontrolórov a svedkov. Naše auto bolo v posledných troch rokoch pod väčším drobnohľadom než ktorékoľvek iné. My sme úplne pokojní,“ povedal Horner sebavedomo.

Súvisiace články

Diskusia