logo F1online.skF1online.sk

Krackovi sa pozdáva aktualizácia pravidiel pre rok 2026

Nový monopost pre rok 2026
© FIA
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 10:44

Nedávne zasadnutie Komisie F1 prinieslo niekoľko noviniek. Jednou z nich je úprava technických pravidiel pre rok 2026, ktoré čelili kritike zo všetkých strán. Šéf Aston Martinu Mike Krack hodnotí najnovšie kroky veľmi pozitívne. Formula 1 totiž upúšťa od drastického znižovania prítlaku.

Medzinárodná automobilová federácia v júni už len hasila požiar, ktorý založili dodávatelia pohonných jednotiek. Výrobcovia sa totiž zhodli na výraznom navýšení podielu výkonu z elektrickej časti motora bez toho, aby došlo aj k výraznému navýšeniu rekuperácie napríklad rozšírením jednotky MGU-K aj na prednú nápravu. Ba práve naopak, došlo k zrušeniu MGU-H.

S vedomím, že to môže spôsobiť problémy, tak FIA začala skresávať odpor monopostov. To však s konvenčnými metódami nie je možné dosiahnuť bez úbytku prítlaku. A tak spolu s predpovedaným 55-percentným znížením odporu bolo treba počítať aj s tým, že prítlaku bude o 30 percent menej. V reakcii na obavy, že autá budú preto v zákrutách príliš pomalé, sa tímy v spolupráci s FIA opätovne pozreli na technické pravidlá a na začiatku októbra na zasadnutí Komisie F1 odsúhlasili, že prítlaku by predsa len malo byť viac.

Šéf Aston Martinu Mike Krack je s týmto rozhodnutím spokojný. “Na niektorých veciach ešte budeme musieť pracovať, ale celkovo si myslím, že sme našli rozumný kompromis,” uviedol v podcaste Nailing the Apex. “Označujem to za kompromis, pretože každá sada pravidiel je kompromisom. Rozhodli sme sa vydať sa s pohonnou jednotkou na túto cestu a niektoré iné body sú na to naviazané.”

“Máme veľmi ambiciózne ciele z hľadiska hmotnosti, máme ambiciózne aerodynamické ciele, ale v konečnom dôsledku sme diskutovali aj o voľnosti, kde je treba mať viac rozviazané ruky,” prezradil ďalšie detaily, ktoré FIA zatiaľ drží “pod pokrievkou”.

Konkrétna podoba technických pravidiel totiž stále nebola zverejnená. FIA má na to posledné dva mesiace. Pozitívom je však fakt, že FIA bola vôbec ochotná načúvať tímom a spolupracovať s nimi. Keby neprejavila ochotu hasiť požiar s pohonnými jednotkami, Formula 1 by v roku 2026 mohla tvrdo naraziť.

“Spolupracovali sme krok za krokom a pustili sme sa do štúdií. FIA požiadala tímy o vypracovanie štúdií, v ktorých oblastiach monopostu sa vieme zlepšiť, kde by sme mali rozšíriť voľnosť a kde zostať reštriktívni, nuž a oni to prijali. Klobúk dolu pred nimi, že to prijali,” pochválil riadiaci orgán efjednotky.

“Myslím si, že sme v oveľa lepšej situácii ako v júni. Aj napriek ambicióznym deadlinom dokážeme stvoriť dobrú sadu pravidiel. Určite každý nebude spokojný so všetkým, ale ja to považujem za akceptovateľný kompromis,” skonštatoval Krack.

Súvisiace články

Diskusia