logo F1online.skF1online.sk

Red Bull: S Mercedesom sme boli dohodnutí na dodávke motorov, ale Wolff to stopol

Dáždnik Red Bullu, ilustračné
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 05:21

Po majstrovských rokoch 2010 až 2013 si v Red Bulle len veľmi ťažko odvykali od pravidelnej dávky víťazného šampanského. Červení býci boli odhodlaní s tým niečo urobiť. Ich najväčším žolíkom sa vraj mal stať Mercedes, s ktorým bol podľa Helmuta Marka predbežne dohodnutý na odberaní motorov.

V úvode modernej turboéry vyhrávali takmer výlučne tímy s pohonnými jednotkami Mercedesu, ktorý postavil spočiatku neporaziteľný agregát. Ani to najlepšie šasi a najefektívnejšia aerodynamika sa vtedy nemohla vyrovnať výkonnostnej výhode, ktorú svojmu tímu ako aj svojim zákazníkom ponúkalo Brackley.

Majstrovský boj mohol byť však oveľa zaujímavejší, keby s rovnakými pohonnými jednotkami jazdil aj taký Red Bull. Helmut Marko v nedávnom podcaste Inside Line dokonca prezradil, že to nebola číra fantázia. Spolumajiteľa stajne Dietricha Mateschitza vraj dokázal presvedčiť o tom, že s Renaultom to ďalej nepôjde a Red Bull sa bude musieť dohodnúť s Mercedesom.

“Keď v roku 2014 vošli do platnosti nové motorové pravidlá, žiaľ, náš dodávateľ motorov nedokázal poskladať konkurencieschopný agregát,” zaspomínal si Helmut Marko, podľa ktorého vtedy bolo nutné hľadieť na dobro stajne. “S Mercedesom sme boli pomerne veľkí rivali a ani náš šéf [Mateschitz] nebol ich veľkých fanúšik.”

“Povedal som mu však: Počuj, s týmito našimi motormi už nedokážeme ľudí motivovať, pretože každý vie, že s týmto motorom nemôžeme vyhrať. A tak sme spravili dohodu s Mercedesom. S Laudom sme si podali ruku,” hovorí o úspešných počiatočných rokovaniach, ktoré však stroskotali na stále pomerne novom šéfovi Mercedesu Wolffovi. “Nepodporil to však Toto, takže k dohode nedošlo.”

Kedysi sa hovorilo, že zákaznícky tím nemôže vyhrať titul. Dnes nás McLaren vyvádza z omylu a ktovie, možno by sa to v minulosti podarilo aj Red Bullu, keby spojil výkonný motor Mercedesu s aerodynamikou Adriana Neweyho. Z pohľadu Tota Wolffa je však pochopiteľné, že nechcel svoj tím vystaviť zbytočnému riziku.

Red Bull tak toto obdobie musel pretrpieť a nakoniec usúdil, že v Renaulte sa situácia vôbec nezlepšuje a ani sa nezlepší. Červení býci stavili na Hondu, a to aj podľa informácií zvnútra továrne v Sakure.

“Prešli sme k Honde. V tom období Honda nedokázala byť s McLarenom konkurencieschopná, no ja som mal nejaké insiderské informácie o tom, čo majú v pláne,” pochválil sa Marko. “Tak sme si povedali, že ideme do toho, podstúpime to riziko. Ja som veril, že to nie je risk, pretože som vedel, koľko času strávili na dynamometroch. Oni to mysleli vážne.”

McLaren však zrejme sľubom svojho dodávateľa už neveril. Vzťahy boli navyše naštrbené a začínalo byť evidentné, že to viazlo na spolupráci a spoločnej chémii. Alonsove posmešné a ironické poznámky na margo vlastného motora boli už len čerešničkou na torte.

“My sme teda motor vymenili. V tej chvíli to vyzeralo tak, ako to Alonso hovoril, že mali motor s výkonom v štýle F2 alebo niečo také. Bolo to odvážne rozhodnutie. My sme vždy prijímali odvážne rozhodnutia. Keď trochu nezariskujete, nie je to žiadna zábava,” uškrnul sa bývalý pretekár.

Súvisiace články

Diskusia