Kauza najrýchlejšieho kola: Aké vysvetlenie ponúkli Horner s Mekiesom?
Lídrov jazdeckého šampionátu delí 52 bodov. Mohlo to byť o jeden bod menej, keby ho Landovi Norrisovi v závere pretekov nevyfúkol spred nosa Daniel Ricciardo, po čom sa opätovne začalo riešiť prepojenie Red Bullu a jeho juniorky. Bola pomoc Maxovi Verstappenovi len šťastnou náhodou? Po víkende v Singapure muselo na takéto otázky odpovedať aj vedenie Red Bullu.
Daniel Ricciardo sa v nedeľu zapísal do historických štatistík, v ktorých bude jeho meno svietiť aspoň jeden rok: Časom 1:34,486 prepísal hodnotu singapurského traťového rekordu, ktorý pred ním držal Lewis Hamilton vďaka výkonu z roku 2023 (1:35,867).
Pre Austrálčana to bol pekný odkaz, ktorým sa rozlúčil s kariérou vo Formule 1. Dobrý dojem však pokazil tieň podozrenia, že červení býci ho takpovediac zneužili, aby pomohol Maxovi Verstappenovi v boji o jazdecký titul.
“Racing Bulls zastavili a na konci pretekov zajazdili najrýchlejšie kolo pretekov,” skonštatoval Christian Horner, podľa ktorého nie je dôvod robiť z toho kauzu. “Nie je za tým nič viac. Kevin Magnussen by ho zajazdil tiež, keby nebol široký, a pritom má motory Ferrari. Každý tím je nezávislý.”
Chcel tým šéf Red Bullu naznačiť, že McLaren mohol rovnako dobre obviniť Ferrari, že prikázalo svojmu zákazníkovi zajazdiť najrýchlejšie kolo a ukrátiť Norrisa o jeden bod? Taký argument by len sotva uspel. Magnussen neobul mäkké pneumatiky z rozkoše; na trati dostal defekt po dotyku s bariérou, a do cieľa zostávalo len trinásť kôl.
“Iste, iste,” zareagoval Horner, keď reportéri poukázali na túto dieru v argumentácii. “Vždy sa to bude riešiť, pretože majitelia sú rovnakí. Nedá sa teda vyhnúť takýmto otázkam. Nuž a nezabudnite, že za najrýchlejšie kolo dostane vyplatený bonus.”
Ricciardo o zastávku nežiadal
Je tiež dôležité poznamenať, že Daniel Ricciardo sám nenavrhoval, že by sa mohol pokúsiť zajazdiť najrýchlejšie kolo. S týmto nápadom prišiel jeho pretekový inžinier, ktorý to formuloval ako pokyn. Austrálčan nevzdoroval. V prvom rade ani nevedel, kto mal v tej chvíli na konte extra bod, ale zato tušil, že má pred sebou zrejme posledné preteky kariéry. Napohľad nevinný pokus o najrýchlejšie kolo však mohol byť takto využitý materskou stajňou.
“Najrýchlejšie kolo na svete! Najrýchlejšie kolo!” hlásil pobavený Daniel Ricciardo, ktorý v tej chvíli ešte celkom nevedel, čo by to mohlo spôsobiť v padoku. V tej chvíli mal len isté tušenie, aké má tím úmysly s najrýchlejším kolom. “Mal som predstavu, ale tiež som si pomyslel na to, že možno mi chcú dopriať trochu zábavy, pretože sme boli aj tak ďaleko za bodmi.”
V súvislosti s týmto momentom v nedeľu najmä žartoval. Najskôr vyhlásil, že Verstappen mu v prípade zisku titulu určite pod stromček pošle pekný darček, no tému odľahčil aj vyhlásením o bonusoch: “Počul som niečo o 3,5-miliónovom bonuse za najrýchlejšie kolo, alebo také čosi… V Red Bulle sa oháňali závratnými sumami!”
Najrýchlejšie kolo by Ricciardovi určite neprinieslo milióny dolárov a môžeme predpokladať, že sa preň nerozhodol kvôli pár tisícom eur. Víťaz ôsmich veľkých cien len na odstupnom v McLarene zarobil 15 miliónov. Christian Horner však z nejakého dôvodu cítil potrebu tento bonus spomenúť.
Za zamyslenie tiež stojí otázka, či by Ricciardo dostal návrh-pokyn zajazdiť najrýchlejšie kolo aj v prípade, že by v posledných kolách tento bod držal Max Verstappen. Ak by sa to naozaj stalo, mohli by sme povedať, že tímy sú skutočne nezávislé, ako to tvrdí Christian Horner.
Najrýchlejšie kolo plánoval aj Red Bull
K tejto téme by sme mohli pripojiť aj vyjadrenie Sergia Péreza, ktorý prezradil, že boxový múrik Red Bullu uvažoval o zajazdení najrýchlejšieho kola. Zrazu však z tohto plánu zišlo a pre Red Bull sa to ukázalo ako veľmi výhodné. Pérezovou zastávkou by síce vzal Norrisovi jeden bod, ale zároveň by prišiel o Mexičanovo desiate miesto. Situácia sa tak vyriešila sama.
“Neviem, čo sa tam stalo. Myslím, že v tíme o tom diskutovali,” prezradil Sergio Pérez. “Nakoniec sme sa rozhodli zostať na svojej pozícii, keďže bolo o všetkom aj tak rozhodnuté. Myslím, že tím o tom uvažoval, ale nakoniec k tomu nedošlo.”
Od Red Bullu sme nedostali vysvetlenie, prečo vlastne boxový múrik prestal uvažovať o najrýchlejšom kole. S Racing Bulls to však nemá nijako súvisieť. Šéf stajne Laurent Mekies ubezpečil, že motivácia bola výlučne interná.
“Aby sme Daniela vrátili do boja o body, potrebovali by sme výjazd bezpečnostného vozidla. Daniel bol na agresívnej stratégii so štartom na softoch a počas pretekov jazdil veľmi dobré kolá, no z takej nízkej pozície v podstate nemal šancu sa dostať späť na tie dobré priečky. Nevzdal sa a celé preteky bojoval,” pochválil svojho jazdca Laurent Mekies.
Následne priznal, že pre rodáka z Perthu to môže byť koniec kariéry, a ten si vraj treba vychutnať. “Vzhľadom na to, že toto mohli byť Danielove posledné preteky, sme mu chceli dať šancu si to vychutnať a odísť s najrýchlejším kolom na konte.”
Nevieme, ako veľmi si Ricciardo vychutnal svoju rozlúčku, keď naňho vedenie Red Bullu takpovediac zabudlo. A predpokladáme, že žiaden pilot si nebude posledné preteky kariéry vychutnávať vďaka najrýchlejšiemu kolu pretekov, keď skončí v prachu niekde na chvoste štartového poľa.
Mekies poprel, že by sa na túto tému bavil s Red Bullom, a ani pred samotnými pretekmi sa o takejto možnosti vôbec neuvažovalo. “Samozrejme, že nie. Vždy dúfate vo vhodne načasovaný safety car, ktorý vás vráti do boja, inak by ste ani nešli pretekať. Preto sme začínali na softoch. Na začiatku pretekov nič také neplánujete. Tie preteky však boli také náročné a celý ten boj vzadu nemal žiaden zmysel, takže sme mali pocit, že urobiť to bude správne.”
Konšpirátorom napokon odkázal: “Je to jednoduché. Po šialenom víkende sme mu chceli dať nejakú šancu. Chceli sme mu trochu uľaviť, dať mu šancu zajazdiť dobré kolo a ukončiť víkend s úspechom.”
Norris ráta škody
Keby Lando Norris získal najrýchlejšie kolo pretekov vo všetkých zostávajúcich pretekoch sezóny a aj v Singapure, Maxovi Verstappenovi by na zisk titulu nestačilo dojazdiť sezónu na druhom mieste za súperom z McLarenu. Po Abú Zabí by sme boli totiž svedkami unikátnej situácie, keď by Verstappen a Norris mali presne rovnaký počet bodov. Lando by však vyhral titul vďaka väčšiemu počtu víťazstiev.
Doposiaľ platilo, že aby Norris vyhral titul o jeden bod, musel by každý víkend prekonať Verstappena o 8,57 bodu. Teraz sa táto hodnota zvýšila na 8,83, čo len poukazuje na fakt, že aj najrýchlejšie kolá sú v tejto sezóne dôležité.
Pre mladíka z Bristolu má teraz veľkú hodnotu každý jeden. Aj ten, ktorý mu vzal Ricciardo. “Nemôžem s tým nič spraviť, takže dobré preňho,” povedal Lando Norris. “Ja som spravil maximum, aby som získal najrýchlejšie kolo, keď som mal uprostred stintu gumy v dobrej kondícii. Avšak, nemôžem mať všetko.”
“Na posledných víkendoch som sa snažil robiť maximum pre to, aby som zbieral najrýchlejšie kolá a dosť často sa mi to podarilo. Na tvrdej zmesi uprostred stintu však nemôžem poraziť chlapíka na nových softoch. Taký je život,” povzdychol si víťaz nedeľných pretekov.