logo F1online.sk

V Renaulte sa bavia na tom, ako Red Bull zrazu tlačí na zmrazenie motorov

Marcin Budkowski
© Renault
Milan Kubala
Milan Kubala28. 11. 2020

Red Bull pokračuje na svojej ceste presadiť zmrazenie pohonných jednotiek. Podarilo sa mu nalomiť Ferrari, ktoré vyhlásilo, že je pripravené tento krok podporiť, no na svojej strane stále nemá Renault. Ten sa na celej situácii celkom dobre baví, keďže zmrazenie vývoja Red Bull ešte pred pár mesiacmi vehementne odmietal.

“My sme vždy tlačili na zmrazenie pred prijatím novej sady pravidiel,” vysvetľuje Marcin Budkowski. “Nemyslíme si, že je rozumné viesť dva vývojové programy naraz. Najlepší spôsob, ako sa pripraviť na nové pravidlá, je zmraziť alebo výrazne priškrtiť vývoj [súčasnej techniky], aby ľudia mohli pracovať na nových pravidlách. Myslíme si, že tri roky sú na to vhodná doba. Tie potrebujeme, aby sme sa pripravili na novú sadu pravidiel.”

“Vtedy sme veľmi aktívne propagovali takéto riešenie. Zaujímavé na tom bolo to, že Honda bola proti. Bola proti priškrteniu hodín na dynamometroch, proti zmrazeniu vývoja, a to prostredníctvom hlasu Red Bullu. Je teda zaujímavé sledovať, že Red Bull teraz plne stojí za zmrazením. Je to fascinujúce,” komentuje zástupca Renaultu.

V Renaulte sa na tejto irónii bavia, ale nechcú silou-mocou stáť proti zmrazeniu. “Nie sme proti tomu, ak to bude správne načasované. Pravidlá, ako sú postavené teraz a pokiaľ ich nezmenia, hovoria o tom, že výrazné priškrtenie vývoja príde v roku 2023. Bude to takmer až zmrazenie, keďže nebude povolený vývoj spaľovacieho motora. Nové pravidlá sú načasované na rok 2026.”

Mattia Binotto už naznačil, že sa v zákulisí darí dohodnúť na pláne, podľa ktorého by nové pravidlá prišli už s ročným predstihom. Vďaka tomu by sa aj obdobie zmrazenia motorov mohlo posunúť o jeden rok dopredu.

“Pri takom tempe by muselo dôjsť k zmrazeniu niekedy v roku 2022, či to bude na jeho konci alebo niekde uprostred, to ešte treba prediskutovať,” pokračoval Budkowski. Red Bull však chce zmraziť vývoj už ku koncu roka 2021… “To, čo som povedal, sedí aj s naším postojom. Nemôžem však vyhlásiť, že zmrazíme motory napríklad už v roku 2021.”

Prečo? “Na to je už neskoro. Už sme rozbehli motorové programy, ktoré majú nejaký životný cyklus. Šport sa rozhodol, že toto zmrazenie nepríde skôr, investovali sme teda čas aj úsilie do novej špecifikácie motora. Radi budeme hľadať nejaký kompromis, pokiaľ to bude rozumný kompromis. To je naša pozícia, a vždy sme boli konzistentní.”

“Dohodnime sa na kompromise, ak ho chcete. Nie ale iba kvôli tomu, že si Honda zrazu povedala, ó, vyvíjať motor F1 je príliš drahé. Predtým takýto názor nemali. Zistime, čo je najlepšie pre tento šport. Nájdime najlepšie pravidlá pre budúcnosť a v správnom čase ich predstavme,” doplnil Budkowski.