logo F1online.skF1online.sk

Binotto pripravuje fanúšikov na to, že Audi nemusí byť okamžite konkurencieschopné

Mattia Binotto
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala7. 9. 2024

Motorové oddelenia majú na prípravu svojich pohonných jednotiek posledného jeden a pol roka. Naplno zaberajú aj v Audi, ktoré postaví svoj vlastný továrenský tím. Jeho vedenie sa však nebije do pŕs a nehlási, že hneď od roku 2026 bude útočiť na titul. S očakávaniami je o poznanie opatrnejšie.

Audi pripravuje svoju vôbec prvú pohonnú jednotku vo Formule 1. V istom zmysle to bude mať o čosi jednoduchšie ako výrobcovia pred rokom 2014, keďže komplikovaná jednotka MGU-H bola zrušená, no na druhej strane má s ostatnými komponentmi oveľa menej skúseností ako Mercedes, Honda a Ferrari.

“Jedným z našich cieľov je vyhrať nielen po stránke šasi, ale ako výrobca šasi aj pohonnej jednotky,” vysvetľuje Mattia Binotto, ktorý sa pred pár týždňami stal technickým a prevádzkovým riaditeľom projektu. “Vieme, že pred nami je úloha obrovských rozmerov.”

Moderná éra prísavného efektu Sauberu vôbec nevyšla. Audi si preto bude musieť posvietiť na to, či technické oddelenie šasi a aerodynamiky funguje presne tak, ako má, a dokáže byť konkurencieschopné. Binotto to už načrtol na svojej tlačovke: Audi si nemôže dovoliť prehliadať súčasné problémy švajčiarskej stajne.

Binotto od svojho príchodu pravidelne navštevuje aj motoráreň v bavorskom Neuburgu, kde ako skúsený odborník na pohonné jednotky vo Formule 1 pomáha nasmerovať vývoj a hodnotí: “Motor dobre napreduje, na dynamometroch beží fajn a už sme dokončili aj nejaké jazdy na dlhé vzdialenosti.”

To však neznamená, že by v Audi boli presvedčení o svojej konkurencieschopnosti. V konečnom dôsledku o mnohom vypovedá aj vyhadzov Andreasa Seidla a Olivera Hoffmana. “Je to o procese učenia sa. Viem, aké je náročné dať dokopy kompletnú organizáciu v F1. Nie je to len o konštruovaní a vývoji, je za tým celý proces, ktorý zahŕňa spoľahlivosť či manažment priamo na okruhu.”

Mercedes, Ferrari a Honda majú v tomto smere cennú výhodu. “Sú to experti s fantastickými znalosťami z posledných pár rokov. Aj keď sa pravidlá menia, tieto skúsenosti budú dosť cenné a užitočné.”

Špičková továreň v Neuburgu tento hendikep Audi nedokáže zmazať. Na štarte sezóny 2026 nemusí byť nemecký tím taký konkurencieschopný, ako by si želal. “Aj keď si myslím, že máme skvelú organizáciu a továreň, problém spočíva v tom, že sa musíme najskôr dostať cez istú krivku učenia. Na začiatku preto očakávam omeškanie,” upozorňuje Binotto. “Jeden však nikdy nevie. Aby ste to zistili, musíte sa ocitnúť na trati.”

Skúsenostiam priamo na trati sa nič nevyrovná, ani tisícky hodín testovania na dynamometroch. Kým Audi tieto skúsenosti nenazbiera, bude to mať ako úplný nováčik v kráľovnej motoršportu veľmi ťažké.

“Máme dobrých ľudí,” ubezpečuje 54-ročný rodák z Lausanne, ktorý je vďačný za podporu Audi. “Je na nás, aby sme sa odvďačili za dôveru, ktorú do nás vložili. Stále však máme pred sebou viac ako jeden rok. Na testovacích stanoviskách predbieha intenzívny program. Je našou úlohou čo najviac zabrať a pokúsiť sa byť na začiatku roka 2026 čo najkonkurencieschopnejší.”

Súvisiace články

Diskusia