logo F1online.skF1online.sk

Podľa Verstappena sa Red Bull RB20 zmenil: Niečím sme zhoršili jeho ovládanie

Max Verstappen po štarte VC Holandska 2024
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala26. 8. 2024

Red Bull má pred sebou rušné dni, počas ktorých bude musieť podrobiť hĺbkovej analýze celý víkend v Zandvoorte. Podľa Maxa Verstappena bude treba identifikovať, čo v rámci vývoja zhoršilo správanie monopostu natoľko, že dnes technické oddelenie netuší, ako to vyriešiť.

Keby ste niekomu po prvých veľkých cenách povedali, že po letnej pauze nebude mať Red Bull istý konštruktérsky titul a niekto zo súperov bude čo i len vzdialene pomýšľať na ten jazdecký, zrejme by vás vysmial. Pomer síl v štartovom poli sa však zmenil nevídaným spôsobom. Lando Norris v Zandvoorte jazdil ako vo vlastnej lige; červených býkov už totiž netrápia len nerovnosti a hrbole ako v Monaku, ale aj nedostatok celkovej rýchlosti.

Jedným z hlavných dôvodov je však vyváženie monopostu. Verstappen sa sťažoval na jeho nedotáčavosť, s ktorou pilot nedokáže takmer nič robiť. Ak je auto rýchle, ale pretáčavé, Holanďan ho vďaka svojmu nespornému talentu dokáže udržať pod kontrolou, no pri nedotáčavom aute len čaká, čaká a čaká, kým konečne zatočí.

Podľa Maxa Verstappena to s monopostom ide od desiatich k piatim. Má totiž v sebe zlý gén, ktorý sa tam postupne dostal. “Na prvých pretekoch to tam nebolo, ale na aute je niečo, čo zhoršilo jeho ovládanie. V tejto chvíli je ťažké ukázať na to, odkiaľ to pramení, no zhoršuje to našu rýchlosť na jedno kolo, ale aj v dlhých stintoch.”

“Počas víkendu nás stále obmedzovalo to isté. V podstate od prvého tréningu až do pretekov som mal rovnaký balans,” vysvetľuje obhajca titulu. “Ťažko sa nám to rieši. Zdá sa, akoby sme boli príliš pomalí, ale zároveň máme aj dosť zlú degradáciu. Je to zvláštne, pretože v posledných rokoch sme v tomto smere na tom boli dobre.”

Verstappen v Zandvoorte jazdil s monackým, a teda najväčším zadným krídlom, aké má Red Bull k dispozícii. Červení býci sa pokúsili poraziť Landa Norrisa tým, že budú lepšie pracovať s pneumatikami. Veľké zadné krídlo im v tom malo pomôcť, no nakoniec bola degradácia nižšia, než sa očakávalo. Verstappen tak vďaka nižšiemu opotrebovaniu veľa nezískal, no prišiel o rýchlosť na rovinkách.

Formulový analytik Mark Hughes vo svojej popretekovej analýze navyše podotýka, že Holanďan jazdil so staručkou podlahou z úvodu sezóny. Podľa jeho informácií bol len kvôli tejto podlahe o 0,2 sekundy na kolo pomalší ako Sergio Pérez, no reálny deficit mal byť ešte väčší, keďže jeho monopost nebol ideálne nastavený. Nesprávne vyvážené auto bolo už na prvý pohľad nedotáčavé.

“V poslednej dobe sa s autom niečo pokazilo. Potrebujeme to pochopiť, potrebujeme to rýchlo vylepšiť. Monopost má taký balans, akoby predná časť ani nebola spojená so zadnou,” povzdychol si Verstappen.

V Red Bulle verili, že ak by boli využili potenciálne slabý štart Landa Norrisa a dostali by sa pred neho už v prvom kole, tak veľkú cenu by mohli vyhrať. Kruto sa však mýlili. Verstappen skonštatoval, že bol v podstate bezmocný a aj preto pri súboji s Norrisom nekládol odpor.

“Ja som si šiel svoje preteky, staral som sa o pneumatiky, robil som, čo som mohol. Od istého bodu však auto vôbec nezatáčalo a nereagovalo. Lando sa vtedy prvýkrát dosť priblížil, no ako sám povedal, nebol ešte dosť blízko. V ďalšom kole som už nič nevedel spraviť. Akonáhle ma predbehol, koncentroval som sa na vlastné preteky a pokúsil sa to doviezť na druhom mieste,” uviedol 26-ročný pretekár.

Red Bull teraz bude musieť porovnať víkendové dáta Maxa Verstappena a Sergia Péreza. Holanďan by mal v Monze opäť pridať o spomínané dve desatiny za predpokladu, že sa vráti k novej podlahe, no ani to by v nedeľu nestačilo na Landa Norrisa. A to je problém.

Súvisiace články

Diskusia