Marko bije na poplach: Oba tituly sú v ohrození
Red Bull už v tejto sezóne musel prehrýzť nejednu porážku. Napriek druhému miestu však zrejme žiadna nebola taká krutá ako tá v Holandsku. Lando Norris s prehľadom prevalcoval Maxa Verstappena a keď bude McLaren pokračovať týmto tempom, podľa Helmuta Marka je majstrovské šampanské v ohrození.
Sergia Péreza rýchlosť McLarenu vydesila, Max Verstappen zas nevie, ako môže Red Bull zlepšiť aktuálnu situáciu a Helmut Marko zostal zhrozený nad stratou jeho tímu v Zandvoorte. Rakúšan pritom priznal, že keď jeho jazdec na štarte preskočil Norrisa, na boxovom múre Red Bullu mľaskali blahom. Rýchlo však pochopili, že aj keď sa v Holandsku ťažko predbieha, tempu monopostu MCL38 nemôžu konkurovať.
V rozhovore pre Autosport po holandských pretekoch označil Marko výsledok svojho tímu ako „alarmujúci“ a naznačil, že McLaren ešte má určitú rezervu. „Pozrite sa na Landovo najrýchlejšie kolo. V úplnom závere a bez pomoci DRS zajazdil 1:13.8s,“ vyhlásil Rakúšan.
„Ako povedal Max ešte pred letnou prestávkou, tím musí pracovať tvrdšie a musí prísť so zlepšením, pretože týmto tempom je šampionát v ohrození,“ vyhlásil Marko, ktorého sa následne opýtali, ktorý šampionát mal namysli: „Oboje, oboje, oboje,“ odpovedal rodák z Grazu.
Red Bull si preteky predstavoval celkom inak
Helmut tiež potvrdil, že Red Bull si nedeľné preteky predstavoval celkom inak. Keď Verstappen predbehol na štarte Landa Norrisa a Oscar Piastri nemal žiadne zázračné tempo, na boxovom múre si mysleli, že sú v hre o plných 25 bodov. Ďalší priebeh im však ukázal, že sa kruto prerátali.
„Mysleli sme si, že keď sa na štarte dostane dopredu, tak môžeme vyhrať preteky,“ priznal Marko. „Bolo však zvláštne sledovať, ako mal Piastri takmer rovnakú rýchlosť ako Lando, ale keď zostal zaseknutý za Leclercom, odrazu bolo po všetkom. Naproti tomu, keď Lando dobehol Maxa, okamžite ho predbehol. Neviem, v čom spočíval rozdiel a prečo sa to stalo.“
„Najdôležitejšie však bolo, že sme trpeli oveľa horšou degradáciou než McLaren a nedalo sa s ňou nič urobiť. Možno sme sa tiež pomýlili pri voľbe nastavenia. Max mal väčšie krídlo než Checo a povedal by som, že ten bol v druhom stinte rýchlejší. Možno teda bolo aj toto nesprávne rozhodnutie,“ priznal Marko.
Nezabúdajme však, že McLaren priviezol do Holandska veľký balík vylepšení. Hlavný dizajnér stajne Rob Marshall pred víkendom priznal, že predchádzajúci upgrade (tím ho priviezol do Miami) priniesol jeho tímu väčšie zisky, než inžinieri očakávali. Zdá sa, že s holandským balíkom urobil McLaren ďalší nemalý krok vpred a teraz už Red Bull skutočne musí reagovať.
„Máme veľa nápadov a rozličných smerov,“ povedal Marko o vývoji svojho tímu. „V lete sme nemohli pracovať, ale teraz už naozaj musíme niečo urobiť. Musíme autu lepšie porozumieť, musíme ho lepšie vyvážiť a s tým sa zvýši aj sebadôvera pilotov a zlepší degradácia pneumatík. Ide to ruka v ruke.“
„Vylepšenia však musia priniesť zlepšenie, nielen teoretické, ale tiež zlepšenie časov na kolo. Je očividné, že McLaren napreduje s nasadením vylepšení a to je medzi nami ten najväčší rozdiel. Aj my sme nasadili upgrady, ale z pohľadu času na kolo to neprinieslo také zlepšenie ako na našich simuláciách,“ priznal poradca Red Bullu.