Od roku 2026 si tímy budú môcť vybrať svojho dodávateľa ráfikov
Tímy budú mať od sezóny 2026 opäť o čosi voľnejšie ruky. Medzinárodná automobilová federácia sa rozhodla zmierniť prísne pravidlá o štandardizovaných súčiastkach a povoliť stajniam vybrať si vlastného dodávateľa ráfikov.
Od roku 2022 sú ráfiky vo Formule 1 považované za štandardizovanú súčiastku. V rámci šetrenia nákladov a zmenšenia rozdielov vo výkonnosti tímov ich dodáva spoločnosť BBS, no to sa čoskoro zmení, informuje portál motorsport.com, ktorému to potvrdil hovorca Medzinárodnej automobilovej federácie.
Regulačný orgán totiž zhodnotil, že ráfiky nie sú “výkonnostne rozdielovým prvkom”, a tak neočakáva, že by tímy chceli výraznejšie investovať do ich vývoja. Náklady na ich vývoj to tak výrazne nenavýši, skôr naopak.
Tímy môžu dodávky ráfikov využiť aj na navýšenie svojich príjmov prostredníctvom sponzorských dohôd. V neposlednom rade budú môcť tiež flexibilnejšie reagovať na prípadné chyby ráfikov a prijať isté zmeny v ich konštrukcii. Nuž a vzhľadom na to, že FIA vníma riziko zvyšovania nákladov na vývoj v tejto oblasti za pomerne nízke, sa rozhodla vyhovieť žiadosti tímov.
Otázkou však zostáva, či sa tieto predpoklady aj naplnia. Práca s pneumatikami je v súčasnej Formule 1 kľúčom k výkonnosti a ráfiky k tomu môžu výrazne prispieť. Môžeme si spomenúť napríklad na rok 2021, keď ešte ráfiky neboli štandardizovanou súčiastkou, a objavovali sa na nich rôzne zúbky či výstupky. Tímy sa aj s pomocou nich pokúšali chladiť pneumatiky, čo malo počas horúcich pretekových dní vplyv na ich výkon a životnosť.
Na druhej strane však majú moderné kolesá “kryty”, ktoré do značnej miery zužujú priestor na podobné riešenia.
Jedna vec sa však nemení: Rozmer ráfikov zostáva zachovaný. Pôvodný plán nahradiť osemnásťpalcové disky šestnásťpalcovými neprešiel. Taliansky dodávateľ pneumatík zhodnotil, že táto zmena by nekorešpondovala s požiadavkami bežnej premávky.
- Značky
- Pirelli