logo F1online.skF1online.sk

Vývoj vlastného motora sa finančne neoplatí, hovorí Famin

Esteban Ocon
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 8. 2024

Vzdal Renault svoje titulové ambície a snahu zaradiť sa medzi top tímy? V tejto chvíli tomu všetko nasvedčuje. Hlavným dôvodom rokov neúspechov továrenského tímu francúzskej automobilky je nedostatok investícií. Alpine sa svojou veľkosťou a zdrojmi nemôže porovnávať s Ferrari či Mercedesom a zdá sa, že vedenie francúzskej automobilky hodlá premeniť svoj kedysi nesmierne úspešný tím na marketingovú platformu.

Je vysoko pravdepodobné, že Alpine čoskoro oznámi ukončenie motorového programu a prechod k pohonným jednotkám Mercedes. Tento krok má z krátkodobého hľadiska len výhody, keďže tím dostane za oveľa menej peňazí oveľa výkonnejšie a spoľahlivejšie motory, ale šanca na zisk titulu je pre zákaznícky tím oveľa nižšia než pre továrenský.

„Faktom je, že tento obchodný model, ak to tak môžeme nazvať, je trochu zvláštny,“ povedal dosluhujúci šéf Alpinu Bruno Famin pre oficiálny portál Formuly 1. „Concordská dohoda rozdeľuje zdroje medzi tímy bez ohľadu na to, či vyvíjajú motory, alebo nie. FIA okrem toho zaviedla finančné a športové pravidlá, podľa ktorých musí dodávateľ predať motory tímu za stanovenú cenu.“

V rámci predpisov je zavedený aj rozpočtový strop na vývoj pohonných jednotiek. Kúpa motora však bude vždy lacnejšia a jednoduchšia, hoci šanca na titul je so zákazníckym motorom oveľa nižšia. V tomto tisícročí vyhrávali takmer výlučne len továrenské tímy – aj Red Bull ťažil z výhod továrenskej dohody najprv s Renaultom a potom s Hondou.

Možno aj to je dôkaz, že Alpine nemá ambíciu bojovať o tie najvyššie méty a pokojne si vystačí ako „pojazdný billboard“ v jednom z najrýchlejšie rastúcich športov na svete. Famin argumentuje nákladmi, ale do Formuly 1 predsa neprídete, aby ste šetrili každé euro. Naopak, musíte investovať.

„Keď sa pozriete na náklady na výskum a vývoj pohonnej jednotky a porovnáte ich s cenou za kúpu od dodávateľa, je to obrovský rozdiel,“ hovorí Famin. „Tento rozdiel nie je nijak kompenzovaný pri rozdeľovaní prize money. Nehovoríme pritom o výkonnosti, len o obrovských finančných rozdieloch.“

„Nie je žiadnym tajomstvom, aký je to rozdiel po finančnej stránke, je to oficiálna a verejne známa informácia. Dodávatelia môžu pod rozpočtovým stropom investovať do pohonných jednotiek 120 miliónov eur; naopak, ich kúpa stojí 17 miliónov, takže si to viete jednoducho spočítať,“ vysvetlil Famin.

Renault stráca dvadsať koní

Rovnako tak je všeobecne známe, že motor Renault za konkurenciou značne zaostáva. Kedysi to bolo verejné tajomstvo a zástupcovia tímu akékoľvek rozdiely popierali, pod tlakom okolností sa k tomu nakoniec priznali a dnes sa to používa dokonca ako dôvod, prečo je rozumné prejsť k Mercedesu.

„Momentálne náš motor trochu stráca. Tuším, že podľa čísel FIA je to asi dvadsať koní. Pohonná jednotka nás stojí v priemere dve desatiny na kolo, ale záleží od konkrétneho okruhu,“ priznal Famin.

„Celkovo naše auto stráca sekundu alebo sekundu a pol, takže sa nemôžeme skrývať za motor. Chýba nám trakcia, chýba nám prítlak, máme priveľký odpor vzduchu a potrebujeme zlepšiť všetko. Vývoj motorov je však teraz zmrazený a neexistuje spôsob, ako môžeme zlepšiť náš hardvér,“ dodal odchádzajúci boss Alpinu.

Súvisiace články

Diskusia