logo F1online.skF1online.sk

Vowles o údajných výstupných klauzulách: Len 10 ľudí vie, čo je v Carlosovej zmluve

Carlos Sainz
© SF Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala31. 7. 2024

Hovorí sa, že z každej zmluvy vo Formule 1 sa dá za istých okolností vyvliecť. Aká vodotesná je teda zmluva Carlosa Sainza? Šéf Williamsu James Vowles na margo zákulisných chýrov o výstupných klauzulách len poznamenal, že sú to číro-číre špekulácie.

Mesiace klebiet o budúcnosti Carlosa Sainza sú minulosťou. Alebo takmer minulosťou. Mnohým totiž vŕta hlavou, prečo sa Carlos Sainz upísal Williamsu, aj keď Mercedes ešte neobsadil sedačku na rok 2025 a v čase podpisu zmluvy nebola ani známa budúcnosť Sergia Péreza. Šance na zisk tohto miesta boli nízke, ale kým nedosiahnu absolútnu nulu, takému jazdcovi ako Sainz sa vyčkať oplatí.

Objavili sa preto správy o tom, že Sainza motivovala okrem 10 miliónov eur ročne aj garancia, že ak sa na rok 2025 uvoľní sedačka v Mercedese alebo Red Bulle, tak sa vďaka dodatku v zmluve bude môcť slobodne presťahovať späť do top tímu.

Šéf tímu James Vowles mal na tieto špekulácie reagovať v utorok počas videohovoru so zástupcami médií. “Na svete je presne desať ľudí, ktorí vedia, čo je vo vnútri tejto zmluvy. Je ich len desať,” zdôraznil 45-ročný Brit. “A garantujem vám, že na tomto hovore nie je ani jeden z nich. Medzi nimi nie je ani nikto zo spoločnosti.”

“Čo je vo vnútri, vie Carlosov tábor, a viem to ja. Všetko, čo si môžete prečítať na internete, sú len špekulácie. To je všetko,” dáva veci na pravú mieru človek, ktorý má Williams opäť vrátiť na pódiá. Pomôže mu v tom aj Sainz.

Formulácia v tlačovom vyhlásení má byť dôkazom toho, že Sainz sa nikam nechce presťahovať. “Odkaz, že [kontrakt] platí ‘na rok 2025, 2026 a ďalej’ ani neprišiel odo mňa. Vymyslel ho Carlos. Chcel, aby bolo nad slnko jasnejšie vám všetkým, celému svetu, že je tu zaviazaný a presne tu chce byť.”

Keď top tímy neberú top jazdca

James Vowles však priznáva, že ho rozhodnutie Mercedesu a Red Bullu trochu zaskočilo. Na trhu sa objavil veľmi silný jazdec, no ani jeden top tím po ňom neskočil. Namiesto toho ho dokázal získať Williams, čo je veľmi veľký úlovok, zatiaľ čo Red Bull uprednostnil trápiaceho sa platiča.

“Ja ho považujem za jedného zo štyroch najlepších jazdcov, ak nie z najlepších dvoch,” vychvaľuje Sainza jeho budúci šéf. “Prečo by ste niekoho takého nechceli mať vo svojej stajni? Ja sa na to pozerám takto: Konkurencia je čoraz nabitejšia, takže pilot môže byť rozdielový prvok a nemyslím to len z hľadiska výkonnosti.”

“Pozrite sa na Carlosa a na tímy, v ktorých sa objavil — výrazne sa zlepšili. A ja chápem prečo. Posledných deväť mesiacov som strávil rozhovormi s ním na týždennej, ak nie na dennej báze. Carlos je stroj na výkony. On spraví absolútne maximum, čo je v jeho silách, aby nepretvoril len seba, ale aj celý tím okolo neho.”

“To má veľkú moc. Má to väčšiu hodnotu než to, ako vie jazdiť. Má to hodnotu posunu tímu vpred. Keď ste v pozícii Red Bullu a v hre je konštruktérsky šampionát, ťažko sa rozhoduje, ale áno, ja by som Carlosa posadil vedľa Maxa,” odkazuje Vowles.

A čo Mercedes, v ktorom donedávna pôsobil ako šéf stratégov? “Pre Mercedes je to ťažké rozhodnutie. Neboli konkurencieschopní, nuž dávalo zmysel investovať do budúcnosti, no teraz konkurencieschopní sú. Ťažšie sa im rozhoduje, či investovať do známych pojmov alebo ísť do neznáma. Mercedes sa však rozhodol. Majú oveľa viac informácií ako ja a asi veria smeru, ktorým sa vydali. Či to bude Max alebo Kimi, tým si nie som istý. Chcem však povedať, že oni nie sú žiadni hlupáci a svoje rozhodnutie prijímajú s rozumom.”

“Ak sa Red Bull rozhodol proti tomu, má na to svoje dôvody, o ktorých nebudem vedieť. Sú viacnásobní majstri sveta a rozhodnutia neberú na ľahkú váhu. Bol som však prekvapený,” pripustil napokon.

Súvisiace články

Diskusia