logo F1online.skF1online.sk

Marko hovorí o chybe tímu a priznáva: Nie sme zvyknutí na boje so súpermi

Lando Norris pred Maxom Verstappenom
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala22. 7. 2024

Videli sme to v prípade Mercedesu a história sa opakuje aj pri Red Bulle. Odkedy červení býci nemajú obrovský náskok nad konkurenciou, aj povesť neomylnej stajne sa pomaly začína rozpadávať. Helmut Marko po pretekoch priznal, že jeho tím sa dopustil vážnych chýb, ktoré môžu súvisieť s tým, že za posledné roky spohodlnel.

Stratégovia Red Bullu tentoraz nepredviedli žiaden majstrovský ťah. Max Verstappen im vyčítal, že mu pripravili katastrofálnu stratégiu a dovolili súperom spraviť undercut. Vo vysielačke to jasne vytmavil celému tímu.

Helmut Marko dal po pretekoch Verstappenovi za pravdu. “Je jasné, že to celé bola chyba tímu,” zhodnotil výkon stajne v rozhovore pre ORF. “Všetky simulácie nám ukazovali iné časové delty na predbiehacie manévre. Absolútne sme to neodhadli a Mercedes to využil.”

Stratégovia na každom okruhu pracujú s takzvanou “deltou”, teda časom, o ktorý musíte mať navrch, aby sa vám podaril predbiehací manéver. Aj na základe tejto delty sa boxový múrik snaží pripraviť taktiku tak, aby sa pilot ocitol za súperom len v prípade, ak bude mať šancu ho predbehnúť.

Keď Max Verstappen pred rokom štartoval štrnásty, takýmito analýzami sa Red Bull ani nemusel zaoberať. Monopost mal takú obrovskú nadvládu nad konkurenciou, že aj bez pneumatikovej výhody mu to stačilo, aby si poradil s každým súperom. Teraz Red Bull taký náskok nemá a keď sa pri výpočtoch pomýli, má to vážne dôsledky.

“Hlavnou chybou bolo to, že sme podcenili deltu, ktorú potrebujeme na predbiehanie. Naša stratégia bola postavená na tom, že s dobrými pneumatikami dokážeme predbiehať ako vlani. To však nefungovalo,” pokračoval víťaz 24-hodinovky Le Mans. “Retrospektívne sme naše šance v pretekoch precenili. Mysleli sme si, že tento plán by so správnymi pneumatikami mohol fungovať, ale predbiehanie bolo takmer nemožné.”

“Preto sme dnes prišli o tretie miesto a dokonca sme ho po incidente v prvej zákrute odovzdali, aby sme mali istotu. McLaren sme poraziť nemohli, ale mohli sme mu byť oveľa bližšie,” zdôraznil Marko.

Verstappen mal právo hnevať sa, ale mal právo takto agresívne kritizovať svoj vlastný tím? Nikto sa mu nepostavil a neusmernil ho. “Ešte som ho nestretol, ale uvidíme sa. Vedome sme [frustráciu vo vysielačke] akceptovali, pretože sme si [chybne] mysleli, že neskôr na novších gumách budeme rýchlejší. Ak poznáte Verstappena, viete, že je to možné. Nie je však nutné to riešiť vo vysielačke.”

“Nesplnilo sa to a nedokázali sme predbehnúť Hamiltona. To je naša chyba, že sa Max ocitol v takej pozícii po návrate na trať, a tiež po prvom pitstope. Priznávame, že sme spravili chybu. Bolo to hrubé zlyhanie v úsudku z hľadiska predbiehania,” znie verdikt športového poradcu tímu.

Red Bull si odvykol od súbojov s ostatnými

Z čoho však pramenia tieto chyby a bude ich viac? Verstappen má ešte plne vo svojich rukách jazdecký šampionát, ale v tom konštruktérskom už McLaren stráca len 51 bodov. Helmut Marko hovorí, že letná prestávka bude vykúpením, aby sa tím opäť skonsolidoval.

“Urgentne ju potrebujeme,” pripustil Helmut Marko. “Na prvých troch pretekoch sme si mysleli, že budeme mať podobnú sezónu ako vlani, ale zrazu sa to všetko otočilo. Max na to nie je zvyknutý a my nie sme zvyknutí na to, že musíme tvrdo bojovať s našimi súpermi.”

“Pre fanúšikov a novinárov je to, samozrejme, lepšie, ale my musíme takéto situácie zvládať. Stále však vedieme v oboch šampionátoch. Zostáva nám veľa pretekov, takže by sme sa nemali tváriť, že už je všetko stratené. Rozhodne si však nesmieme dovoliť tieto chyby,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia