logo F1online.skF1online.sk

Lewis Hamilton vysvetlil, prečo mu nesedia autá s prísavným efektom

Lewis Hamilton
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala20. 7. 2024

Mercedes si po sobote nemôže povedať ani to, že by mal zmiešané pocity. Vypadnutie Georgea Russella v Q1 mrzí celú stajňu a piate miesto Lewisa Hamiltona mu náladu vylepšiť nedokázalo. Britský pretekár vysvetlil, že v tom majú prsty teploty aj súčasná generácia monopostov, ktorá mu neumožňuje z techniky vyžmýkať viac.

Vo svete šermiarov sa zvykne hovoriť, že na každého chlapa chlap. Vo svete Formuly 1 by sme mohli povedať, že na každého jazdca auto. Aj v prípade tých najlepších z najlepších sa nájde monopost, v ktorom nedokážu využiť všetky svoje prednosti. Taký monopost je skrátka nad ich sily.

Videli sme to aj v prípade Sebastiana Vettela. Za čias fúkaných difúzorov, keď mal na zadnej náprave množstvo prítlaku a monopost bol veľmi stabilný, Formule 1 doslova kraľoval. A nebolo to len technikou, čo sme mohli vidieť vo veľmi vyrovnaných rokoch 2010 a 2012.

Potom sa však autá zmenili na nepoznanie a Vettel o svoju povestnú rýchlosť prišiel. Čoraz častejšie kopil chyby, až si z neho formulová verejnosť začala robiť žarty, pretože na trati predvádzal Labutie jazero.

Lewis Hamilton teraz zažíva podobne ťažké obdobie. Šéf traťových inžinierov stajne Andrew Shovlin v piatok vyhlásil, že hviezdnemu jazdcovi Mercedesu súčasná generácia áut nepasuje. Sedemnásobný šampión na tieto slová nadviazal po kvalifikácii na VC Maďarska.

“Auto je ešte viac na hrane noža ako kedykoľvek predtým,” pustil sa Lewis Hamilton do vysvetľovania toho, prečo mu kombinácia súčasných monopostov a pneumatík robí také problémy. “Nepáči sa mu tiež, keď neskoro brzdíte, idete hlboko do zákruty a prechádzate ňou v tvare písmena V. Namiesto toho musíte brzdiť skoro, nechať sa vyniesť a rýchlosť si preniesť cez zákrutu. To ja nenávidím. To skrátka nie som ja. Toto nie je môj štýl jazdenia. Príde mi to veľmi frustrujúce.”

Hamilton sa na tom snaží pracovať, no výsledky sa dostavujú len pomaly. V sobotu sa mu podarilo skorigovať kvalifikačnú bilanciu s kolegom na 3:10, ale pomohol mu aj tím, ktorý Georgeovi Russellovi po červenej vlajke nenatankoval dostatok paliva. Z tohto výsledku sa tak nikto v Mercedese neraduje.

“Chceli sme sa pokúsiť dostať sa dopredu. S týmto nikdy nemôžete byť spokojní,” okomentoval zisk piateho miesta Lewis Hamilton. “Myslím si, že sme podali OK výkon, spravili sme všetko, čo sa dalo. Auto sme mali v celkom dobrom okne, ale keď je horúco, tak nie sme veľmi rýchli.”

Mercedes pritom môže byť rád, že v sobotu bolo pod mrakom a dokonca slabo pršalo. Teploty trate klesli na 30 ˚C, čo je oveľa menej ako v piatok. Ani to však strieborným šípom nestačilo, aby sa čo i len priblížili McLarenom a Red Bullu. Strata 0,627 sekundy je obrovská.

“Keď sa kvalifikácia začala, tak bolo oveľa chladnejšie a my sme leteli ako blesky. Akonáhle začala teplota stúpať, tak ostatní pridali, my sme zas spomalili — alebo sme aspoň nezrýchlili,” povzdychol si Hamilton.

Na výkonnosť Mercedesu má tak vplyv aj drobná odchýlka v teplotách. Na začiatku kvalifikácie mala trať 29,7 °C, ku koncu sa pohybovala na hranici 31,5 stupňa.

Súvisiace články

Diskusia