logo F1online.skF1online.sk

Podľa Marka vylepšenia fungujú: Konečne sa môžeme spoľahnúť sami na seba

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala19. 7. 2024

Pre Red Bull je Veľká cena Maďarska dôležitým míľnikom tejto sezóny. Na nej sa totiž ukáže, či červení býci budú vpredu aj na technických okruhoch. Zatiaľ sa z garáže rakúskej stajne ozývajú pozitívne ohlasy. Helmut Marko je s prácou svojho tímu a výsledkami veľmi spokojný.

V piatok sa v padoku opäť intenzívne špekulovalo. Komentátor španielskej televízie DAZN Antonio Lobato vyhlásil, že za výkonnostným prepadom Red Bullu z posledných veľkých cien môže byť zásah zo strany FIA. Červení býci sa mali pohybovať v šedej zóne pravidiel, prípadne až za ich hranicami.

“Dva rôzne tímy mi povedali, že sú presvedčené o tom, že FIA im prikázala niečo stiahnuť. S tým súvisí aj výkonnostný prepad,” vyhlásil Antonio Lobato počas priameho prenosu z druhého tréningu, na čo zareagoval jeho spolukomentátor Tomás Schlafer: “Odhalil niektorý tím niečo nelegálne?” Lobato odvetil: “Áno. FIA to potvrdila a odkázala im: Stiahnite to.”

Jedno však treba mať na pamäti: Rukolapné dôkazy nemáme, len ďalšie špekulácie, ktoré sa snažia vysvetliť prepad červených býkov. Ten je skutočne zaujímavý vzhľadom na to, že len pred pár mesiacmi boli monoposty z Milton Keynes doslova nedostihnuteľné. Nemôže to byť však spôsobené len tým, že Red Bull skrátka naráža na strop týchto pravidiel, zatiaľ čo ostatní mali viac priestoru?

Aj nový balík Red Bullu naznačuje, že by to tak mohlo byť. V nasledujúcich mesiacoch by sme mali očakávať, že vylepšenia budú už skôr šité na mieru daným okruhom a neprinesú plošné zisky. Pôjde o to, kto zo svojej techniky dokáže vyžmýkať čo najviac na jednotlivých tratiach.

Preto je Red Bull RB20 v podobe, v akej ho môžeme vidieť v Maďarsku, určený najmä pre pomalšie okruhy ako Hungaroring, Zandvoort a Singapur. Na ostatných tratiach sa Milton Keynes chce držať balíčka zo Silverstonu, pretože v Belgicku, Monze či Azerbajdžane bude mať väčší potenciál.

Nech však robí Red Bull čokoľvek, posledný počin továrne sa vydaril. “Novinky v podstate fungujú,” vyhlásil spokojný Helmut Marko. “Dolaďujeme veci, no zatiaľ sme totálne spokojní s tým, čo vidíme. S malým množstvom paliva sme len tesne za Norrisom. V dlhých stintoch sme však boli najrýchlejší.” Oproti McLarenu má tím pod vedením Christiana Hornera aj jedného menšieho žolíka; papájoví mali v piatok jazdiť s agresívnejším motorovým režimom.

Spokojnosť má viacero dôvodov. “Bol to pomerne veľký balík a fungoval od prvého momentu. Už len tým sa líši od predchádzajúcich troch upgradov, ktoré sme predstavili. Tie boli oveľa menšie a nemali taký efekt. Opäť sme si nastavili správny kurz. Som si istý, že v aute nájdeme ešte viac desatiniek sekundy. Myslím si, že tu môžeme bojovať o víťazstvo.”

Max Verstappen označil vylepšenia pre Maďarsko za “kľúčové”. Vraj budú predzvesťou toho, ako bude vyzerať druhá polovica ročníka. Ak nový balík neprinesie potrebné desatinky na kolo, môže to byť ešte veľké trápenie do konca sezóny.

Helmut Marko sa len zasmial. “Máme náskok 81 bodov!” mávol rukou nad obavami. “Všetci však vieme, aký je Max. Vždy chce dosiahnuť maximum a byť najlepší. Je však dobré vedieť, že sa opäť môžeme spoľahnúť sami na seba.”

Pred pár týždňami sa 81-ročný Rakúšan trochu utešoval tým, že Mercedes povstal a bude brať body McLarenu, ktorý sa začal profilovať ako hlavný rival. “Na posledných pár pretekoch sme nevyhrali. Hlavný problém bol v tom, že sme okamžite nevedeli nájsť správny balans monopostu. Neboli sme rýchli na všetkých zmesiach a za každých podmienok. Zdá sa, že McLarenu sa to však darilo bez ohľadu na počasie a okruh. Dnes bolo extrémne horúco, ale my sme boli v každom tréningu v dobrej forme.”

Getty Images/RB Content Pool

Zaujímavosťou je, že Checo Pérez bol na Hungaroringu nezvyčajne rýchly, hoci nejazdí s rovnakým autom ako Max Verstappen. Tiež dostal väčšinu nových komponentov, ale na monoposte má stále kryty motora s takzvanými bazukami, teda ventilačnými kanálmi, ktoré vystupujú spoza ramien svätožiary smerom k zadnému krídlu.

“Checo má v skutočnosti rovnaký upgrade s výnimkou jednej súčiastky; tej, ktorá vyčnieva najviac. Ľudia si preto myslia, že Checo vylepšenia nemá, ale v skutočnosti väčšinu z nich áno. Rozdiel vo výkonnosti monopostov je zanedbateľný,” ubezpečil Marko.

Súvisiace články

Diskusia