AMuS: Red Bull sa opäť sťažoval, tentokrát na brzdy McLarenu
Formula 1 sa nám v tejto sezóne doslova premenila pred očami. Dva roky dominancie Red Bullu sú za nami a keď sa potvrdia najnovšie informácie obvykle veľmi dobre informovaného Auto Motor und Sport, definitívne nám začala bitka o titul so všetkým, čo k nej patrí. Ako sa zdá, obhajcovia titulu majú podozrenie, že inžinieri vo Wokingu našli fintu, ktorá sa podieľa na ich skvelej práci s pneumatikami.
Boli to dva roky dominancie, keď Red Bullu absolútne nezáležalo na chybách druhých či ich vlastných. Strategické prechmaty, nesprávne nastavenie či zaváhania pilotov boli v podstate zanedbateľné. Vďaka nadradenosti monopostov RB18 a RB19 bol víťaz takmer bez výnimky len jeden. Podobne nám začala aj sezóna 2024, ale jej priebeh priniesol nečakaný zvrat.
McLaren, Ferrari a najnovšie aj Mercedes sa dotiahli. Red Bull má naďalej bodový náskok, ale zlepšenie konkurencie sa časovo dokonalo kryje s najväčším prepadom formy Sergia Péreza. To všetko dámy a pánov v Milton Keynes znervózňuje.
Stále sa niekto sťažuje
Podľa čoho poznáte, že sa bojuje o veľa? Predsa podľa najnovších špekulácií o posledných „vychytávkach“ jednotlivých tímov. Nedávno sme písali o flexibilných krídlach konkurentov Red Bullu – aj s touto informáciou prišiel ako prvý Auto Motor und Sport –, ktoré nemali voňať lídrom šampionátu (tento tím je, mimochodom, z historického hľadiska priam priekopníkom pri využívaní tejto medzery v pravidlách, ktorej FIA skrátka nikdy úplne nezamedzí), teraz sa hovorí o brzdách McLarenu.
Najprv si však povedzme, že sťažnosti a ukazovanie prstom nie sú vo Formule 1 nezvyčajné. Dokonca aj v priebehu dominantnej sezóny 2023 sa objavili rôzne chýry, aj keď nekolovali s takou intenzitou ako v tomto roku.
Vlani sme tu mali sťažnosti na používanie prehnaného množstva izolačného materiálu medzi podlahou a spodnou časťou monopostu, ktorý mal za úlohu ochrániť dosku – medzi podozrivých vtedy patril aj Red Bull. FIA zakročila a vydala technickú direktívu. Ešte intenzívnejšie sa hovorilo o ohybnosti predného krídla Aston Martinu. Aj tento tím musel vykonať zmeny a lepšie upevniť predné krídlo k nosu. „Keby sa vtedy nezhoršili ich výsledky, nikto by si to nevšimol,“ spomína na túto epizódku z dnešného pohľadu nemecký Auto Motor und Sport.
Red Bull vracia úder
Asi neprekvapí, že v tomto roku sa sústredí nemalá pozornosť na McLaren. Tento tím dopláca na svoju neskúsenosť a v pretekoch to je vidieť pri najrôznejších chybách. Teraz sa zrejme musí vyrovnať s ďalším aspektom boja na čele – sťažnosťami súperov. Stajňu z Wokingu má podľa Auto Motor und Sport v hľadáčiku ich najbližší konkurent.
Všetko to začalo kauzou ohybných krídel. „Už na pretekoch v Imole sa objavili sťažnosti, že lišty na prednom krídle McLarenu sa pod určitým náporom ohýbajú, aby sa v rýchlych zákrutách presunulo vyváženie monopostu viac dozadu. Samozrejme, všetci to robia, ale na vkus Red Bullu to McLaren, Ferrari a po nasadení nového predného krídla v Monaku aj Mercedes trochu preháňajú. Keďže všetky krídla prešli záťažovými testami FIA bez problémov, federácia nevidela dôvod na zásah. Aston Martin nasledoval stanovený príklad s podobným krídlom a v Silverstone nasledovalo zlepšenie výkonnosti,“ uviedol Auto Motor und Sport.
Teraz to vraj Red Bull skúša znovu, ale z inej strany. Tím sa zameral na schopnosti McLarenu pri práci s pneumatikami. Paradoxne to bolo práve v Imole, keď sme z prvého radu sledovali, aký dobrý je monopost MCL38 v neskoršej fáze stintu, kým Red Bull sa stále väčšmi prepadal.
Red Bull vraj podozrieva svojho konkurenta, a podľa mnohých najrýchlejšie auto na rošte, z využívania dodatočných dier v brzdových bubnoch, ktoré zakrývajú brzdový kotúč. Často ich vidíme pri výmene pneumatík v boxoch alebo v garážach počas tréningu, keď nie sú nasadené pneumatiky.
Dodatočná diera zakrytá páskou
Auto Motor und Sport avizuje najnovší spor ako dobrý príklad toho, ako intenzívne sa tímy navzájom špehujú. „Red Bull nedávno odhalil na prednom a zadnom ventilačnom brzdovom bubne McLarenu MCL38 dodatočný otvor, ktorý by tam nemal byť. Predpokladá sa, že je to vstup pre kabeláž k senzoru teploty bŕzd. Táto hodnota je mimoriadne dôležitá, pretože teplota ráfikov a pneumatík sa reguluje prostredníctvom brzdových kanálikov,“ napísal AMuS.
„Red Bull mal podozrenie, že McLaren mohol vytvoriť ďalší, a nepovolený, chladiaci kanál. McLaren totiž v Miami, Imole a Barcelone porazil Red Bull pri práci s pneumatikami a táto disciplína bola v posledných sezónach dominantou obhajcov titulu. Čím staršie pneumatiky, tým rýchlejší McLaren. Predtým však platil pravý opak,“ uviedol Auto Motor und Sport.
Prečo je to taký problém? Pravidlá povoľujú tímom, aby si počas tréningov robili, čo chcú. Môžete, napríklad, umiestniť do bŕzd dodatočné senzory na zber dát. Keď však začne sobotná kvalifikácia, všetky monoposty musia byť v stopercentnom súlade s pravidlami.
„Podľa pozorovateľov Red Bullu však zostali v niektorých pretekoch kanály otvorené. Sťažnosť Red Bullu viedla FIA k tomu, aby sa na problém bližšie pozrela. Na posledných dvoch víkendoch boli tieto dve diery uzavreté v súlade s pravidlami, aj keď ich McLaren veľmi jednoducho prelepil lepiacou páskou a splnil literu pravidiel. Keďže výhoda McLarenu z hľadiska opotrebovania pneumatík nebola v poslednom čase taká evidentná, súperi sú, prirodzene, toho názoru, že v minulosti to mohlo pomôcť,“ uviedol nemecký magazín.
Je to však také významné? Aj keby McLaren stratil niečo pri práci s pneumatikami, na vlhkej trati v Silverstone sa Norris aj Piastri bez problémov prehnali pred Verstappena. V Rakúsku zas mal britský pretekár celkom jednoznačne lepšie tempo a nebyť zrážky, tie preteky by pravdepodobne vyhral. Ba čo viac, AMuS tvrdí, že „okrem McLarenu to robí aj ďalší tím“.
Aby sa kruh uzavrel, nemecký magazín pripomína, že pod drobnohľadom súperov je aj Red Bull. Spomínate si ešte na slová Charlesa Leclerca po Imole, že súperi „robia niečo s batériou“? A spomínate si, ako sa Max Verstappen prehnal okolo Georgea Russella v Španielsku či okolo Landa Norrisa v Silverstone? Britský pretekár márne zápasil s maximálkou RB20 aj v Rakúsku. „Panuje podozrenie, že Red Bull prekonáva svojich súperov pri manažovaní energie z batérie v určitých fázach. Red Bull údajne získava v kvalifikácii čas na svojich súperov medzi štartovou čiarou a prvou zákrutou,“ uviedol AMuS.
Leclercove slová potvrdzujú, že súperi niečo tušia, alebo majú aspoň nejaké podozrenia. Nevieme však, čo sa skrýva za touto tajomnou fintou Red Bullu.