logo F1online.skF1online.sk

Tvorcovia filmu F1 sľubujú autentický zážitok. Skalných nesklamú aj vďaka Hamiltonovi

Brad Pitt, natáčanie filmu
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala15. 7. 2024

Predstavenie prvého traileru k pripravovanému filmu F1 navnadil nielen všetkých priaznivcov kinematografie a motoršportu. Už koncom júna 2025 však zistíme, či veľký ošiaľ okolo snímky z dielne režiséra Josepha Kosinskeho a producenta Jerryho Bruckenheimera naplní obrovské očakávania. Dvojica sľubuje, že si na svoje prídu zarytí fanúšikovia Formuly 1, ale aj ľudia, ktorí kráľovnú motoršportu doposiaľ prehliadali.

Po úspešnom počine s menom Top Gun: Maverick sa Joseph Kosinski pustil do novej výzvy. Natáčanie snímky, ktorá dostala prosté meno “F1”, je v plnom prúde. Počas VC Veľkej Británie sme tak mohli v padoku vidieť jedenásty tím Apex Racing, ktorý mal dokonca svoj vlastný motorhome, garáž či boxový múrik. Pri tvorbe filmu sa všetko podriaďuje tomu, aby bol čo najautentickejší.

Hlavní hrdinovia a tímoví kolegovia Brad Pitt a Damson Idris sa v padoku pohybujú ako skutoční piloti. Pred rokom sme ich videli pri hymne, v poslednú súťažnú nedeľu zas nechýbali na štartovom rošte a dokonca po skončení pretekov v mix zóne za účelom nakrúcania poskytovali médiám rozhovory priamo za chrbtom Maxa Verstappena či Landa Norrisa.

“Logistika sa nepodobá na nič, čo som doteraz zažil,” priznáva režisér Joseph Kosinski, ktorý musí s celým štábom veľmi pozorne sledovať harmonogram súťažného víkendu. “Nakrúcame priamo na skutočných veľkých cenách. V niektorých prípadoch pracujeme vo veľmi úzkych časových oknách, natáčame na trati, medzi tréningmi, kvalifikáciami a pred stovkami tisícov ľudí.”

Natáčanie záberov je oveľa náročnejšie ako pri bežných filmoch. “Vlani v Silverstone sme jednu scénu natáčali na rošte. Na natočenie jeden a polstranového rozhovoru s tromi hercami sme mali deväť minút. To je ako pitstop. Dosť to zvyšuje napätie, všetci do toho idú naplno, pretože počas bežného filmovacieho dňa by ste mali možno desať hodín na to, aby ste to zvládli správne. Teraz máme deväť minút a na hercoch už vopred môžete vidieť adrenalín. Myslím si, že to bude cítiť aj na ich výkonoch.”

Pre atmosféru vo filme to môže byť len a len dobré. A hoci aj natáčanie týchto záberov je komplikované, tvorcovia museli rozlúsknuť ešte inú otázku: Kde vezmú zábery priamo z pretekov? Zverejnený trailer nám prezradil, čo sa chystá: Vo filme sa objavia palubné zábery zo skutočných pretekov, na ktorých budú niektoré monoposty pomocou CGI “prelakované” tak, aby vyzerali ako zo stajne Apex Racing.

Pozorní diváci si napríklad všimli, že v traileri sa objavili zábery z kamery na monoposte Pierra Gaslyho z minuloročnej VC Belgicka.

Producent Jerry Bruckenheimer avizuje, že film bude autentický aj v inom zmysle. “Všetko, čo použijeme vo filme, sa skutočne udialo na pretekoch F1. Nikto nebude môcť tvrdiť, že ‘to sa nemôže stať’. Ono sa to stalo,” vyhlásil 80-ročný Američan. “Pre skalných fanúšikov, ktorí preteky poznajú do detailov, to bude pohľad zvnútra. Z pohľadu našich postáv budú sledovať udalosti, ktoré sa už udiali. Bude to zábavný kúzelnícky trik, ale myslím si, že ľudí to bude baviť.”

Bude to ako sledovať dianie v paralelnom vesmíre, kde je na štartovom rošte jedenásť tímov. Zvyšných desať stajní má však presne korešpondovať s realitou: Max Verstappen bude stále hviezdny Max Verstappen a Sergio Pérez… no, Sergio Pérez. “Každý bude hrať samého seba. Celé to vkladáme do tohto sveta, takže jazdci sú sami sebou. My sme jedenásty celok, sme v balíku týchto neskutočných tímov. Jazdcov uvidíme na trati a dúfame, že niektorých z nich aj mimo okruhov.”

Piloti F1 sú na kamery zvyknutí, takže predstavujú viac ako dobrý “komparz”. “Títo jazdci musia byť úžasní, aby boli v F1. Sú charizmatickí, dobre vyzerajú, pretože reprezentujú značku. Sú ako filmové hviezdy, je to to isté. Je tu veľa podobností s naším svetom,” pousmial sa producent.

Bez hlúpych klišé aj vďaka Lewisovi Hamiltonovi

Jednou z množstva úloh Lewisa Hamiltona bude zabezpečiť, aby sme vo filme nevideli tradičné klišé scény, v ktorých má hlavný hrdina stostupňovú prevodovku či uprostred súboja koleso na koleso si odrazu uvedomí, že plynový pedál sa dá zatlačiť ešte silnejšie.

Hamilton je vo svete šoubiznisu veľmi známy, a tak Joseph Kosinski ho povolal do služby. “Jeho som pred tromi rokmi kontaktoval ako prvého. Vedel som, že aby to bolo čo najautentickejšie, tak by bol neoceniteľný niekto, kto žije v tomto svete každý deň. Lewis je neskutočný partner; medzi pretekmi sa s nami stretáva cez videohovor, prechádzame si každý riadok scenára, každú zákrutu, zmes pneumatík, aby sme mali všetky detaily správne. Vstupuje do toho aj z hľadiska príbehu.”

Hamilton je oficiálne jedným z producentov nového filmu, pričom na tento účel založil aj vlastnú produkčnú spoločnosť Dawn Apollo Films. Konzultujú s ním aj Brad Pitt a Damson Idris, ktorí postupne prišli na to, že v monoposte F1 to nie je len o točení volantom.

Martin Trenkler

Obaja hlavní hrdinovia jazdia v skutočnom pretekárskom aute. V spolupráci s Mercedesom prestavali monopost Formuly 2 — čo bol podľa Kosinskeho nápad Tota Wolffa — a pripravili preň karosériu, ktorá sa podobá na auto F1. Výkonnostne však ďaleko predčia štandardné počiny hercov vo filmoch zo sveta pretekov.

Aby boli monoposty čo najrýchlejšie a Pittovi s Idrisom to vôbec “neuľahčili”, vyvinuli novú generáciu kamier z filmu Top Gun. Výrazne odľahčená technika má zabezpečiť, že výkonnosť auta zostane zachovaná v najväčšej možnej miere. Keby filmári na monopost pridali ďalších 100 kíl techniky, spravili by z neho tank.

“Pred začiatkom štrajku [hercov v Hollywoode] sme tri mesiace trénovali Brada a Damsona v rôznych autách. Začali vo Formule 3 a postupne sa prepracovali do F2. Lewis hovorí, že sú skvelí, že sú to športovci skrz-naskrz. Ich jazda ho skutočne ohromila,” prezrádza Bruckenheimer.

“Všetci sa sťažujú na to, že pretekárske filmy nie sú dostatočne rýchle, pretože keď konštruujú autá, tak sú to filmárske autá,” vysvetľuje Kosinski. “Vyzerajú dobre, ale nie sú to skutočné pretekárske stroje.”

Sponzori sa buchli po vrecku viac ako pri niektorých tímoch F1

Štáb sme už videli nakrúcať v Japonsku a Veľkej Británii, ale uvidíme ho aj na Hungaroringu, Spa, Monze, Zandvoorte, Las Vegas, Mexiku a v Abú Zabí. Okrem toho bude vo filme aj 24-hodinovka v Daytone, ktorej zaradenie “fanúšikom bude dávať zmysel, keď film uvidia”.

To všetko však stojí peniaze. Okrem toho natáčanie komplikoval štrajk hollywoodskych hercov, počas ktorého sa tak štáb venoval aspoň záberom bez hercov, napríklad na trati a s kaskadérmi.

V posledných týždňoch sa aj preto špekulovalo o tom, že film F1 by mal mať jeden najvyšších rozpočtov v histórii kinematografie na úrovni závratných 300 miliónov dolárov. Bruckenheimer tieto správy poprel s tým, že sa mýlia “o niekoľko desiatok miliónov”. Náklady na nakrúcanie znižuje napríklad fakt, že sa nakrúca na okruhoch.

“Okrem toho sme [vďaka sponzoringu] na našom aute vyzbierali viac peňazí ako niektoré tímy Formuly 1,” prezradil zaujímavý detail Bruckenheimer.

F1 zaujme aj divákov, ktorí efjednotku nesledujú

Drive to Survive pritiahlo k Formule 1 množstvo nových fanúšikov vďaka tomu, že do veľkej miery zachytáva drámu v zákulisí. Divák nemusí byť expert na kráľovnú motoršportu, aby si seriál vychutnal. Avšak, ak chce byť film verným obrazom F1, neboja sa tvorcovia toho, že “bežný smrteľník” bez znalostí o kráľovnej motoršportu si ho neužije?

Kosinski sa toho nebojí. “Vyrábame film, ktorý si užijete vďaka skvelému príbehu, aj keď ste nikdy neboli na pretekoch a nič o nich neviete. Popri tom, ako ho budete sledovať, sa však toho veľa dozviete.”

“Som si istý, že na Top Gun do kina nechodili experti na letectvo,” odľahčil americký režisér. “Vo filme sme sa koncentrovali na to, aby ste pochopili najmä emócie, ale aj dosť vecí zo samotného sveta, aby ste rozumeli tomu, čo sa deje. Tu robíme presne to isté.”

“Obecenstvu však musíme dať emóciu. Keby sme v Top Gune nemali príbeh plný emócií, neprišli by si ten film pozrieť, alebo by ho nepozerali dva alebo tri razy. Tu sa snažíme o to isté,” doplnil Bruckenheimer.

Súvisiace články

Diskusia