Marko: Každá zmluva má výkonnostné klauzuly, vyhodnotíme ich cez letnú pauzu
Deň D sa pre Sergia Péreza blíži. Na nasledujúcich dvoch veľkých cenách potrebuje ukázať svetovú extra triedu, pretože ak si pred letnou prestávkou nevylepší imidž, udržať si miesto v Red Bulle bude veľmi ťažké. Športový poradca Red Bullu Helmut Marko potvrdzuje, že o všetkom sa bude rozhodovať po VC Belgicka.
Ako sme vás už informovali, Sergio Pérez čelí prakticky neriešiteľnej situácii. Je vysoko pravdepodobné, že Mexičan nesplní výkonnostnú klauzulu, ktorá mu prikazuje nestrácať na Maxa Verstappena viac ako 100 majstrovských bodov. Už teraz má 137-bodové manko a ak Max Verstappen dvakrát nevypadne, len málokto si vie predstaviť, že by sa Pérezovi podarilo túto podmienku splniť. Ak sa mu to nepodarí, Red Bull bude mať právo ukončiť jeho kontrakt alebo ho presunúť do juniorského tímu.
Red Bull by mohol pomýšľať aj nad juniormi z programu, ale na pole position má byť Daniel Ricciardo. V programe sa totiž nenachádza žiadny “nový Max”. “V prvom rade nehľadám nového Maxa, pretože Max je unikát. Pre hocikoho bude ťažké stať sa jeho tímovým kolegom. Náš druhý pilot, žiaľ, nepodáva také výkony, aké by mal. Po letnej prestávke všetko prehodnotíme a rozhodneme sa, čo s tým spravíme,” hovorí Helmut Marko pre grandprix247.com.
Bývalý pretekár po otázke, či je v Pérezovej zmluve spomínaná výkonnostná klauzula, nepriamo prikývol. “Všetky kontrakty vo Formule 1 majú výstupné klauzuly, väčšina z nich súvisí s výkonmi, povedzme, že top jazdcov. Počas letnej prestávky ich vyhodnotíme a potom prijmeme rozhodnutie.”
Ak by Red Bull zhodnotil, že v záujme zisku konštruktérskeho titulu je nutné Sergia Péreza nahradiť, môže sa na svoju šancu tešiť Liam Lawson? “Ešte uvidíme. Lawson vo štvrtok testoval v Silverstone. Zostávajú nám ešte dva preteky a potom sa Lawson na trati objaví častejšie. Máme tiež Júkiho Cunodu, ktorému sa dobre darí.”
Lawson však nie je top alternatívou spolu s ďalšími jazdcami z akadémie. “Najlepšie by bolo dopriať im prvý rok vo VCARB a potom ich posunúť do Red Bullu. Treba ich lepšie pripraviť. Nemôžu okamžite vyhlásiť, že porazia Maxa. To by bola chyba. Napríklad Pierre Gasly si myslel, že je rovnako dobrý ako Max.”
“Lawson a Lindblad budú na Red Bull pripravení možno o dva alebo tri roky. Nie som si však istý tým, že Max vtedy ešte bude pretekať. Ak bude mať Max pocit, že si už F1 neužíva a nechce jazdiť, tak nám príde povedať: Ďakujem vám, to je všetko,” myslí si Marko.
Nestane sa však z neho filmová hviezda, spevák ani biznismen. “Zostane vo svete motoršportu. Myslím, že jedným z jeho snov je ísť na Le Mans s Josom. To bude dobrý zážitok. Kvôli týmto dvom silným osobnostiam by som tam nechcel byť šéfom tímu. Ale môže to byť fantastická skúsenosť.”
Spomínaný Pierre Gasly za svoje nedostatočné výkony pomerne skoro prišiel o hlavu. Hovorilo sa, že si nepomohol ani roztržkami s Adrianom Neweym. “V Budapešti dostal jedno celé kolo, chcel iné závesy. On nie je inžinier,” rozosmial sa Marko. “Skrátka mu už dochádzali výhovorky a jednoducho nedokázal akceptovať, že Max je rýchlejší.”