logo F1online.skF1online.sk

Reakcie jazdcov pribúdajú. Nafúklo sa to, hovoria Albon, Hülkenberg a Ricciardo

Max Verstappen a Lando Norris
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala4. 7. 2024

Po pretekoch v Rakúsku sa vytvorili dva tábory. Jeden kritizoval Landa Norrisa, druhý zas nevedel prísť na meno Maxovi Verstappenovi. Nakoniec sa však ukazuje, že pravda je niekde uprostred a ostré reakcie boli trochu prehnané. Aj súperi Maxa Verstappena konštatujú, že pri nehode s Norrisom nevideli nič, za čo by mal byť Holanďan upálený na hranici.

Krátko po kolízii sú aktéri aj fanúšikovia plní emócií. V McLarene ukazovali prstom na svojho súpera, žiadali od neho ospravedlnenie a priznanie viny, nuž a aj viacero televíznych expertov označilo Maxa Verstappena za jednoznačného vinníka nehody, pričom preňho chceli oveľa prísnejší ako desaťsekundový trest, ktorý mu udelili komisári.

Jeden z komisárov Johnny Herbert však vysvetlil, že to je najdrakonickejšia penalizácia, akú za spôsobenie kolízie môžu udeliť. Keby to však pravidlá povoľovali, mal by dostať penalizáciu prejazdu boxovou uličkou, trest STOP/GO či ešte niečo tvrdšie?

Alexovi Albonovi sa nepáčili Verstappenove zmeny smeru na brzdách, ale skonštatoval, že pri samotnej kolízii nedošlo k žiadnej prehnanej obrane Maxa Verstappena. “V skutočnosti to bolo čistokrvné a tvrdé pretekanie. Bol to agresívny súboj, ale podľa môjho názoru príliš nafúknutý.”

“Otázky skôr vyvolával ten jeho prvý manéver, keď sa Max prvýkrát pohol na brzdách. Nemyslím si však, že by menil smer na brzdách v tom prípade, keď došlo ku kontaktu. Tak nejak sa skrátka presúval dopredu, len to mal nasmerované o čosi viac doľava,” zhodnotil pilot Williamsu po tom, čo si pozrel opakované zábery.

Videli sme to aj na prípade z VC Rakúska 2023, keď sa Carlos Sainz bránil pred Maxom Verstappenom prakticky identicky ako teraz Verstappen pred Norrisom. Rozdiel bol len v tom, ako na to zareagoval útočiaci jazdec; vlani Verstappen vyšiel až za obrubník, túto nedeľu sa Norris držal na bielej čiare.

Podstatné je však to, že obranca v oboch prípadoch konal presne rovnako. Ak teda FIA trestá činy a nie dôsledky, tak Carlos Sainz mal vlani dostať rovnakú penalizáciu ako Verstappen v Rakúsku. To by sme však mohli jazdcov trestať každý víkend hlava-nehlava. Podobné vytláčanie súpera na obrubník je totiž štandardná obrana.

Kritiku na Maxa Verstappena vníma ako prehnanú aj Nico Hülkenberg. “Ak mám byť úprimný, z môjho pohľadu toho Max tak veľa neurobil. Išiel viac-menej rovno. Musíme nechať na kraji jednu šírku auta a myslím si, že tá tam bola. Na ľavej strane bol k dispozícii obrubník, nebola tam žiadna bariéra.”

“Komisári sa posledný víkend veľmi angažovali, ale toto je môj osobný názor. Z môjho pohľadu to bolo skrátka pretekanie,” znie verdikt 36-ročného Nemca. Verstappen s Norrisom mali podľa neho len smolu. “Došlo k veľmi ľahkému kontaktu, bol veľmi drobný. Menší dotyk by už azda ani nemohol byť. Bolo to také zjavné len preto, ako ten náraz zničil oba ráfiky. Obyčajne však takýto kontakt ustojíte. Mal som teda pocit, že to bolo celé zdramatizované. Ja v tom vidím prosté pretekanie.”

Daniel Ricciardo už o súbojoch s Maxom Verstappenom niečo vie. Ako tímoví kolegovia pamätne havarovali v Azerbajdžane 2018. To bol však úplne iný typ kolízie ako nehoda, ktorú sme videli na Red Bull Ringu.

Bolo to tvrdé, ale na druhej strane bojujete o víťazstvo a nenecháte niekoho len tak prejsť okolo, pozrel sa na kolíziu Daniel Ricciardo. “K takémuto kontaktu môže dôjsť a v deviatich prípadoch z desiatich to bude bez následkov.”

“Oni sa dosť naťahovali. Možno to bol taký nešťastný uhol a Landovi to ukončilo preteky. Dôsledky však boli rozsiahlejšie ako to, čo sa v skutočnosti udialo na trati. Z môjho pohľadu som nevidel nič, čo by bolo prehnané. Tlačilo sa na hranu? Pravdepodobne, ale bolo to nebezpečné alebo bezohľadné? Z toho, čo som videl, nebolo,” skonštatoval Austrálčan.

Magnussen volá po tvrdých súbojoch

Kevin Magnussen sa nikdy netajil tým, že je veľkým zástancom pretekania “zo starej školy”, keď si Formula 1 vystačila aj s minimom pravidiel. Chcel by vidieť, aby boli súboje ešte tvrdšie a komisári o čosi menej prísni. Taký prístup vraj zažil v Amerike.

“Je frustrujúce, že sa takto naťahujeme s pravidlami. Možno by to mali trochu rozviazať,” navrhol Magnussen. “V konečnom dôsledku Max za to zaplatil penalizáciou, ktorá bola podľa pravidiel asi správna. Na druhej strane bol však aj prirodzene potrestaný defektom. V danej chvíli sa mu teda nevyplatilo tak jazdiť.”

Dán verí, že hrozba vypadnutia jazdcov dostatočne odradí. “Pri pretekaní je skrátka nejaká prirodzená dynamika. Ak jazdcom umožníte pretekať s rozviazanými rukami, tak budú bojovať tvrdo. Na druhej strane však chcete dokončiť preteky, nuž sa o svoje auto musíte starať. Takéto veci brzdia jazdcov, aby nerobili šialenosti. Podľa mňa je lepšie veriť jeden druhému na základe predpokladu, že všetci chcú dôjsť do cieľa, ako sa spoliehať na to, že sa ľudia budú držať pravidiel.”

“Svojím spôsobom sa mi to stalo v Monaku, kde som sa so svojím autom dostal do priestoru, o ktorý som podľa pravidiel nemal prísť. Ja som však oň prišiel a nepomohlo mi to,” pripomenul Magnussen. “Netvrdím, že by sme nemali mať žiadne pravidlá. Sám som pretekal v IndyCar aj v športových autách. V USA k tomu pristupujú tak, že jazdcov nechajú pretekať a funguje to. Nedeje sa tam nič šialené, len sa tam preteká ako som kedysi pretekal na motokárach. Nemali sme žiadne špecifické pravidlá, všetko sa nejako prirodzene vyvinulo a preteky boli skvelé.”

Súvisiace články

Diskusia