logo F1online.sk

Bude to smiešny šampionát, konštatuje Ecclestone

Bernie Ecclestone a Christian Horner
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala29. 5. 2020

Už len päť týždňov nás delí od vytúženého štartu ročníka 2020. Na termín 5. júl sa tešia nielen fanúšikovia, ale aj samotné tímy, ktoré prežívajú krušné chvíle. Čím skorší začiatok sezóny len a len privítajú, pretože od počtu pretekov budú závisieť aj ich budúcoročné príjmy. Berniemu Ecclestonovi sa to aj napriek tomu nevidí a ročník 2020 by najradšej zrušil.

Bernie Ecclestone prezentoval svoj pohľad na vec v interview pre London Evening Standard: “Už od začiatku si o celom tomto šampionáte myslím, že by sa nemal uskutočniť. Formula 1 nevie povedať, čo sa udeje. Vláda môže poľahky rozhodnúť a vyhlásiť, že — je nám to ľúto, nejde to. Mohla by prísť druhá vlna vírusu a všetko, čo sa naplánovalo, by sa muselo zastaviť.”

Takéto riziko tu je, no šanca, že sa tímy dostanú k peniazom za vysielacie práva je určite neporovnateľne vyššia než v prípade, že by sa sezóna zabalila ešte pred svojím štartom. Na druhej strane však treba poznamenať, že riskujú aj to, že sa neodjazdí potrebný počet veľkých cien — v tom prípade nebudú žiadne peniaze, len výdavky.

“Tento ročník neprinesie nikomu úžitok,” reaguje Ecclestone. “Najväčší problém na tom celom je, že nevedia, kedy sa to skončí. Ak by niekto dokázal povedať, že na konci septembra alebo októbra už bude pokoj, tak viete niečo naplánovať. Teraz vám ale zostáva iba nádej.”

Jedným z argumentov bývalého šéfa efjednotky je aj pohľad fanúšikov. “Bude to smiešny šampionát, no nie? Budeme mať Veľkú cenu Rakúska, nuž a o týždeň neskôr sa pôjde to isté, len to bude inak pomenované. Potom sa spätne pozriete na sezónu, niekto niečo vyhrá, no a vy si nebudete istí, čo to vlastne vyhral. A ľudia budú donekonečna opakovať, že to bolo víťazstvo so šťastím, lebo to nebol poriadny šampionát.”

Lewis Hamilton do Ferrari? A čo Vettel v Mercedese?

Nech už bude rok 2020 vyzerať akokoľvek, vo všeobecnosti sa očakáva, že Lewis Hamilton zasa raz rozšíri zbierku víťazstiev a majstrovských trofejí. “Ak všetko zostane tak, ako je, tak nevidím dôvod, prečo by Lewis nemohol pozbierať ďalších desať titulov.”

Okrem prekonania rekordov Michaela Schumachera si Hamilton môže dať azda ešte väčšiu výzvu; dostať sa do Ferrari a ukončiť viac ako desaťročné majstrovské suchoty v Maranelle. Takýto vývoj nie je do budúcna úplne vylúčený, aj keď je pravdou, že Ferrari má mladú jazdeckú dvojku, ktorá môže červených viesť ešte po mnoho rokov.

“Pre Lewisa nemá význam chodiť niekam inam. Keď opustí Mercedes, skončí,” domnieva sa Ecclestone. “Nemyslím si, že by sa obzeral po inom mieste. Prečo by chodil do Ferrari? Je v Mercedese a oveľa lepšie než hocikto iný vie, ako dobre to v ňom funguje.”

Na druhej strane vo Ferrari sa isté problémy opakujú už celých desať rokov. Vyriešiť sa ich nepodarilo ani tímu okolo Sebastiana Vettela, ktorý svoj stint pomaly končí. Možno nie ten formulový, ale ten pod hlavičkou Ferrari určite.

Ecclestone má radu aj pre Nemca: “Pomerne dosť som sa s ním rozprával. Možno by si mal zobrať rok voľna, vrátiť sa na sezónu 2022 spolu so zmenou pravidiel. Dalo by mu to šancu vytvoriť si odstup a pozrieť sa, ako sa Formula 1 vlastne zmení. Ja si však myslím, že on by si to radšej rozdal s Lewisom v Mercedese.”

Naťahovačky o rozpočtový strop a budúcnosť F1

Súčasná kríza je predsa len na niečo dobrá. Tímy sa konečne dohodli na rozpočtovom strope o objeme 145 miliónov, ktorý je pre súkromné stajne napokon oveľa prijateľnejší než čiastky, ktoré padali ešte pred rokom. Sľubuje to vyrovnanejšiu súťaž aj udržateľnosť financovania. Jediná škoda je, že pre niektoré tímy prichádza táto pomoc trochu neskoro; len v piatok ráno Williams oznámil, že jeho finančná situácia je vážna.

“Toto je vynikajúca príležitosť všetko reštartovať. Milión vecí sa dá spraviť lepšie,” vidí veľký priestor na prekopanie kráľovnej motoršportu Ecclestone. “Ľudia sledujú Formulu 1 kvôli súťaži, nechcú ísť na preteky s tým, že dopredu vedia, kto v nich vyhrá.”

“Autá bude treba zjednodušiť. Aktuálne motory sú neskutočným inžinierskym veľdielom, ale zaujíma verejnosť, aké sú efektívne? Asi nie,” pokračuje Mr. E. “Diváci chcú len poriadne preteky. Už sú dávno za nami časy, keď do veľkej ceny vyštartovalo šestnásť áut a bolo veľkým šťastím, ak polovica z nich dorazila do cieľa. Dnes sa už do cieľa dostane každý, je to trochu nudné a predvídateľné.”

K samotnému rozpočtovému stropu pridal tiež pár slov: “To je úplne smiešne. Doťahovali sa tam o päť miliónov, čo je zanedbateľné percento z ich rozpočtov. Pritom sú tu iné veci, ktoré treba spraviť.”

“Keď som vlastnil Brabham, minul som oveľa menej peňazí ako Ferrari a aj tak som vyhral ja a nie oni. Je to o ľuďoch, nie o peniazoch. Peniaze sa stali pretekmi eg, nie skutočnou súťažou. Jeden chlapík chce len minúť viac ako iný. Ale zase opakujem, že divákom je to jedno,” doplnil Bernie Ecclestone.

Súvisiace články