Marko: McLaren sa neskutočným spôsobom dotiahol, jeho monopost je univerzálny
Helmut Marko nedávno vyhlásil, že ak Red Bull v Barcelone nebude na čele, tak má skutočný problém. V kvalifikácii ho nakoniec porazil Lando Norris, čo vysiela svetu jasný odkaz: Éra dominancie Red Bullu sa pomaly chýli ku koncu. V Milton Keynes pri pohľade na to, ako napreduje ich konkurencia, zapínajú všetky výstražné kontrolky.
McLaren sa už dlhšie pohybuje na úplnej špičke v hodnoteniach prejazdov rýchlych zákrut, no na tých pomalých zvykol strácať. Situácia sa však zmenila a v predchádzajúcich týždňoch sa mu podarilo odstrániť svoju hlavnú slabinu dokonca bez toho, aby utrpel na rýchlejších okruhoch, kde vynikne dobrá aerodynamika. V Barcelone dokonca ukoristil pole position.
Maxovi Verstappenovi pritom v sobotu pomohol aj celkom slušný zákryt od Sergia Péreza. Lando Norris strávil v porovnaní s ním vo vzduchovom vaku len približne polovicu času, pretože Esteban Ocon pred ním sa stiahol na pravú stranu trate.
Získaný čas však Norris dobehol už v tretej zákrute a po sekcii zákrut 4-5-6 bol virtuálne o dve desatiny pred súperom. V poslednom sektore Red Bull kraľoval, ale už nie dostatočne. Helmut Marko poukázal na jeden problém. “To je na celej veci také absurdné. Máme tu všakovaké technológie, všetky možné simulátory a nakoniec tlak v pneumatikách je tá posledná vec, ktorá rozhodne.”
Jeden faktor Red Bullu uškodil, iné mu pomohli. “Na druhej strane bolo celý čas horúco a teraz sa ochladilo, vďaka čomu sme na tom boli lepšie. Nuž a so zmenami, ktoré sme spravili, môžeme čakať zlepšenie opotrebovania pneumatík. Uvidíme však, či vôbec zostane sucho. To je ešte ďalšia otázka.”
Red Bullu nepomohlo ani to, že medzi tretím tréningom a kvalifikáciou vymenil zadné krídlo za väčšiu verziu. Tá mu však môže pomôcť minimalizovať degradáciu v pretekoch.
McLaren je vraj pred pretekmi aj tak “jasným favoritom”. “Pri pohľade na piatkové dlhé jazdy sa McLaren zdá byť jasným favoritom. Predpokladáme však, že naša degradácia bude nižšia po zmenách, ktoré sme spravili. Po treťom tréningu sme ani nevedeli, či budeme v prvých dvoch radoch. Nakoniec sme s Landom prehrali v štvrtej zákrute. Inak sme boli rýchlejší v prvom a treťom sektore,” prezradil bývalý pretekár.
“Ak sa nič nezmení, budú to zrejme dvojzastávkové preteky. Samozrejme, zastávky a ich načasovanie bude kľúčové. Dúfajme, že bezpečnostné vozidlo vyrazí na trať v správnej chvíli — alebo vôbec!” vyhlásil Marko.
V každom prípade v Red Bulle je pomaly cítiť nervozitu. Max Verstappen na tlačovej konferencii skloňoval slovo “prebudiť” a žiadal priniesť vylepšenia. Ak Sergia Péreza môžeme použiť ako vhodný indikátor rýchlosti auta, tak skutočne treba zabrať. “Checov odstup je veľký, čo o mnohom vypovedá. On sa pritom nezhoršil. Ak zakaždým musíte jazdiť na 101 percent, raz sa veci pokašľú.”
Helmut Marko upozorňuje: “Je zrejmé, že McLaren sa na posledných veľkých cenách neskutočným spôsobom dotiahol a má univerzálny monopost na všetky typy tratí a všetky pneumatiky. Teraz už nič nemôžeme brať za samozrejmosť.”
V Red Bulle netrpezlivo očakávajú vylepšenie pre Veľkú cenu Veľkej Británie. Podľa magazínu Auto Motor und Sport by malo byť najväčšie v sezóne a červeným býkom by malo prinavrátiť prvú priečku.