logo F1online.sk

Isola ukazuje prstom na Turkov: Informáciu sme dostali neskoro

Mario Isola
© Pirelli Motorsport
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík13. 11. 2020

Piatkové „klzisko“ na okruhu v Istanbule nemá jednoznačného vinníka. Viacerí piloti sa zhodli v tom, že problémy by aspoň čiastočne vyriešili mäkšie zmesi pneumatík. Pirelli však siahlo po troch najtvrdších dostupných. Dôvod je podľa Maria Isolu jednoznačný, promotéri v Turecku sa rozhodli okruh preasfaltovať na poslednú chvíľu.

Nový asfalt zohral zásadnú premennú aj na Veľkej cene Portugalska. Už tam sa veľa pilotov sťažovalo na nedostatok priľnavosti. To je však nič v porovnaní s tým, čo ich čakalo v Turecku. Kombinácia čerstvého asfaltu, chladného počasia, vlhkej trate a najtvrdšej zmesi pneumatík, nám piatkový tréning premenila na súťaž o najefektnejšie hodiny.

„Informáciu o preasfaltovaní okruhu sme dostali trochu neskoro,“ priznal pred novinármi v Turecku šéf Pirelli pre oblasť motoršportu Mario Isola. „A nemali sme k dispozícii informácie o charakteristike asfaltu. Očakával som, že bude podobný tomu v Portimau, kde sme mali veľmi hladký asfalt s trochou bitúmenu navrchu, pneumatiky tak dokázali vygenerovať nejakú priľnavosť.“

„Tu však žiadnu priľnavosť nemáme, čo je pravdepodobne kombinácia teplôt, vlhkej trate a voľbe zmesí, ktoré sú najtvrdšie dostupné.“

„Okruh v Istanbule bol preasfaltovaný v spolupráci so spoločnosťou Tilke, kým v Portimau to mala na starosti spoločnosť Dromo, čo sú firmy, ktoré sa takým veciam venujú. Pravdepodobne bol teda použitý odlišný materiál.“

„Myslím, že rozhodnutie vymeniť povrch prišlo dosť neskoro, čo platí aj pre predstaviteľov okruhu. Normálne sme v úzkom spojení s FIA a dostávame informácie prednostne, v tomto roku to bolo o trochu zložitejšie. Tunajší promotéri sú noví, možno od nich neprišli úplne jasné informácie. Správu o novom asfalte som dostal, ak sa nemýlim, pred štyrmi týždňami, tesne pred začiatkom prác,“ vysvetlil Isola.

Na zmenu rozhodnutia tak už bolo neskoro. Pneumatiky pripravuje Pirelli s niekoľkotýždňovým predstihom a za štyri týždne skrátka nebol čas pripraviť mäkšie pneumatiky. Nepomohol pritom ani fakt, že talianska spoločnosť má svoju továreň len pár kilometrov od okruhu.

„Podľa mňa to však nie je nič dramatické, pre jazdcov je to výzva navyše. Dodáva to tiež punc nepredvídateľnosti pre inžinierov. Takéto situácie niekedy prinášajú lepšie preteky,“ myslí si Isola.

„Pneumatiky už boli na ceste do Turecka. Vyrábajú sa v Rumunsku, potom smerujú do Didcotu a všetky práce musíme vykonať pred príchodom na okruh. Skrátka už nebolo možné to zmeniť.“

„Takže aj keď máme továreň len asi polhodinu odtiaľto, informáciu o zmene povrchu sme nemali. Naši kolegovia v Turecku nám pomohli v tom zmysle, že nám zmerali asfalt hneď po dokončení prác. Merania sme zopakovali včera, dostali sme trochu odlišné čísla, no stále bol výsledok taký, že sa nejdená o agresívny asfalt, na aký sme boli v Istanbule zvyknutí.“

„Teraz je už jasné, že tieto zmesi sú na túto trať príliš tvrdé,“ uzavrel Isola.