logo F1online.sk

Ecclestone o Imole 1994: Mosley veril, že to je koniec Formuly 1

Socha Ayrtona Sennu v Imole
© Mario Palpati/WikiCommons
Milan Kubala
Milan Kubala1. 5. 2024

Smrť Ayrtona Sennu a Rolanda Ratzenbergera mala ďalekosiahle následky na celú Formulu 1, ktorá musela celkom zmeniť prístup k bezpečnosti. Nenaplnili sa však najväčšie obavy vtedajšieho prezidenta FIA Maxa Mosleyho, ktorý podľa Bernieho Ecclestona predpovedal, že kráľovnú motoršportu zrušia.

Ayrton Senna bol v roku 1994 jedným z najjagavejších klenotov Formuly 1 s obrovskou podporou medzi fanúšikmi, pre ktorých sa stal modlou. Tragická nehoda virtuóza volantu tak zasiahla nielen Formulu 1, ale v skutočnosti úplne celý svet.

Na čele efjednotky bol v tom čase Bernie Ecclestone, ktorý si zaspomínal na prvú májovú nedeľu v rozhovore pre agentúru PA. “Bol to jednoducho katastrofálny víkend. Keď si pomyslím na všetko, čo sa udialo, na Rolandovu nehodu a ako nikdy nevystúpil zo svojho auta, potom na Sennu, tak si nemyslím, že by bolo možné, aby sa niečo také ešte zopakovalo.”

Šéf efjednotky s prezidentom FIA Maxom Mosleym po nehode uvažovali, ako môže zmeniť tvár Formuly 1. “Max mi potom povedal, že je presvedčený, že to bude koniec Formuly 1. Ja som mu odvetil: Myslím si, že sa mýliš, no uvidíme.”

“Dúfali sme, že sa nestane to, čo spomenul Max, no bola to katastrofa. Nebol to dobrý víkend a príde mi, že je odvtedy už viac ako 30 rokov. Mal veľkú smolu, že počas tej nehody prišiel o život,” povzdychol si Ecclestone, ktorý si musel v súvislosti s čiernym víkendom vypočuť aj množstvo výčitiek.

Podľa talianskych zákonov malo byť športové podujatie po smrti jedného z účastníkov zrušené, teda nedeľné preteky sa po Ratzenbergerovej nehode nemali vôbec konať. Obaja jazdci však boli oficiálne vyhlásení za mŕtvych až po tom, čo ich odviezli z okruhu. Hovorilo sa tiež, že Ecclestone o úmrtí Ayrtona Sennu vedel už skôr, no oficiálne oznámenie tejto skutočnosti odkladal, aby sa preteky stihli dojazdiť.

Martin Brundle po rokoch priznal, že bol dosť “nahnevaný” na vedenie Formuly 1 a riaditeľstvo pretekov, kvôli ktorému “sme 55 kôl jazdili popri kaluži Sennovej krvi”. “V Taliansku sa nezomiera na okruhu, zomiera sa vo vrtuľníku pri prevoze do nemocnice, zomiera sa v nemocnici.”

“Mali sme zastaviť preteky?” pýta sa Ecclestone s odstupom 30 rokov. “Nemyslím si. Vôbec nijako by mu to nepomohlo. Keď sa takéto veci stanú, zomelie sa to veľmi rýchlo, že ani nemáte čas uvažovať.”

“Z právneho hľadiska mali byť prerušené, pretože dnes už vieme, že zahynul na okruhu. Napokon však padla kosa na kameň pri obchodných problémoch, na ľuďoch, ktorí by chceli vrátenie peňazí a podobné veci. Tá druhá strana [veci] sa nebrala veľmi do úvahy,” reaguje Mr. E.

Zrušenie pretekov by malo finančný dopad na príjmy organizátora aj Formuly 1 ako takej. Promotér by v prípade zrušenia prišiel v prepočte na dnešné peniaze o približne 13 miliónov dolárov.

Ecclestone sa pred rokmi nechal počuť, že aj keď mu je Sennu ľúto, pre Formulu 1 to bol paradoxne prínos. Podobný názor zastáva dodnes. “Formula 1 po Sennovej smrti výrazne nabrala na popularite. Dočkala sa toľkej svetovej publicity, že aj ľudia, ktorí Formulu 1 predtým nesledovali, sa o ňu začali zaujímať. Dúfam však, že už nikdy nič podobné neuvidíme. Z hľadiska bezpečnosti sa dnes všetko natoľko zlepšilo, že šance sú, vďakabohu, oveľa menšie.”