FIA od budúceho roku zakáže štrbiny v podlahe
Medzinárodná automobilová federácia (FIA) vydala v stredu večer stanovisko, ktorým potvrdila viacero zmien pravidiel pre roky 2020, 2021 a 2022. Ohľadom aktuálnej sezóny v texte nie je nič prevratné, ale od budúceho ročníka sa udeje viacero zaujímavých zmien.
Aktuálna generácia áut pre rok 2020 bude v záujme šetrenia nasadzovaná aj v roku 2021, avšak s niekoľkými úpravami. Zopár z nich sa týka aj podláh a kompetentným ide o to, aby autá neboli pri rastúcom prítlaku neúnosne rýchle a aby to pneumatiky vydržali. Gumy Pirelli budú totiž nasadzované už tretí rok po sebe, s čím sa pôvodne nerátalo.
Ak by stajne dosiahli veľmi vysoké úrovne prítlaku a gumy by boli preťažené, Pirelli by muselo stanoviť vyššie povinné minimálne natlakovanie. Druhým riešením sú určité úpravy áut tak, aby nebolo možné dosiahnuť prevratnú úroveň prítlaku.
V tejto súvislosti sa zmenilo napríklad znenie Článku 3.7.2 Technických pravidiel Formuly 1, podľa ktorého už vonkajšia hrana podlahy nebude rovnobežná s centrálnou líniou auta, ale v zadnej časti sa bude mierne zužovať.
Na túto skutočnosť nadväzuje aj článok 3.7.10, podľa ktorého už konštruktéri po bočnej strane podlahy nebudú môcť vytvárať akési štrbiny. Tie sa od roku 2017 pravidelne nachádzali v blízkosti pred zadnými pneumatikami.
Úlohou nerovností v podlahe bolo lepšie vedenie a kontrolovanie zvíreného vzduchu, ktorý spôsobovali turbulencie vytvárané prednými pneumatikami. Keď sa to aerodynamikom podarilo, vedeli pomerne značne zvýšiť množstvo produkovaného prítlaku.
„Účelom štrbín a rozličných generátorov vírenia v zadnej časti podlahy je zabrániť odstrekovaniu špinavého vzduchu od pneumatiky nabok do difúzora,“ uviedol na svojom Facebooku technický odborník Mário Keszeli.