logo F1online.sk

Čaká nás prvý šprint roka podľa nového formátu. Čo sa zmení?

Po štarte VC Japonska 2024
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala17. 4. 2024

Formula 1 od zavedenia šprintových víkendov v roku 2021 ešte stále nenašla ideálny formát, s ktorým by boli spokojní skutočne všetci. Ďalšia premena tak prišla počas zimy. Ako bude vyzerať šprintový víkend a ako sa zmenia pravidlá parc fermé v roku 2024?

Rovnako ako vlani, aj tento rok sa kompetentní rozhodli zaradiť do kalendára šesť šprintových podujatí. Prvé nás čaká už tento víkend, posledné na prelome novembra a decembra v katarskej Dauhe.

  • VC Číny (21. apríl)
  • VC Miami (5. máj)
  • VC Rakúska (30. jún)
  • VC USA – Austin (20. október)
  • VC Brazílie (3. november)
  • VC Kataru (1. december)

Ako teda bude vyzerať ich vylepšená verzia? Aj pred rokom mali šprintové víkendy svoje muchy. Mnohým prekážalo napríklad chaotické usporiadanie jednotlivých segmentov; v piatok bola na programe kvalifikácia na nedeľu, zatiaľ čo v sobotu sa odjazdila šprintová kvalifikácia so samotným šprintom.

Tento problém Formula 1 odstránila zosúladením častí. Víkend sa začne jediným voľným tréningom, počas ktorého si tímy budú musieť nastaviť svoje autá. Nasledovať bude šprintová kvalifikácia na šprint, ktorý sa odjazdí už v sobotu ráno. Hlavná kvalifikácia bude tvoriť druhú časť sobotňajšieho programu, teda “hneď” pred nedeľnými pretekmi.

Piatok

  • Tréning (60 minút)
  • Kvalifikácia na šprint (12/10/8 minút)

Sobota

  • Šprint (100 km, bodovanie podľa kľúča 8/7/6/5/4/3/2/1)
  • Kvalifikácia na veľkú cenu (18/15/12 minút)

Nedeľa

  • Veľká cena (305 km)

Najväčšie zmeny sa týkajú parc fermé

Tímy mali už od minulého roka výhrady voči pravidlám parc fermé. Mechanici sa monopostov nemohli dotýkať prakticky od začiatku piatkovej kvalifikácie až do konca víkendu. Povolené boli len isté úkony, čo však na doladenie monopostov nestačilo, ba v Austine 2023 ani na vyvarovanie sa diskvalifikácií. Teraz dostanú inžinieri viac voľnosti.

Súťažný víkend bude mať po novom dve samostatné a navzájom nezávislé parc fermé fázy. Prvá sa začne od šprintovej kvalifikácie a skončí sa po sobotňajšom šprinte. Nasledovať budú približne tri hodiny, počas ktorých tímy smú doladiť nastavenia svojich áut v podstate podľa ľubovôle. Druhá fáza parc fermé pokryje čas od štartu hlavnej kvalifikácie až do skončenia nedeľných pretekov.

Pneumatiky

Šprintový víkend je špecifický aj z hľadiska dostupných pneumatík. Pirelli naň neprinesie trinásť, ale len dvanásť sád do sucha (dve tvrdé, štyri stredne tvrdé a šesť mäkkých). Ak náhodou zaprší, jazdci budú mať k dispozícii aj dve sady do extrémneho dažďa a päť intermediálok.

Počas suchej šprintovej kvalifikácie majú tímy povolené nasadiť len tri sady pneumatík, v každej časti jednu. V SQ1 a SQ2 sú to sady stredne tvrdej špecifikácie, v SQ3 zas mäkká zmes.

Tresty

Udeľovanie trestov sa od minulého roka nezmenilo. Ak pilot dostane penalizáciu v tréningu alebo v kvalifikácii, napríklad stratu pozícií na štarte, prenesie si ju do hlavnej veľkej ceny.

Avšak, ak dostane trest v šprintovej kvalifikácii, odpyká si ho v samotnom šprinte. Akákoľvek penalizácia straty miest udelená v šprinte sa prenáša do hlavných pretekov.

Tresty za nasadenie komponentov pohonnej jednotky nad rámec alokácie je možné odpykať si len v nedeľných pretekoch.